Puszta Boy
Ny medlem
Äntligen några läsare!!!
Man önskar ju lite respons när man lägger ner energi för att skriva.
Idag vaknade vi till riktigt vacker väder. Det skulle bli en kanonfin avslutningsdag på denna 6 dagars Mugello-Misano turnén.
Men den luftens luftfuktighet under natten gjorde att det syntes lite svaga fläckar på banan. Men det gällde fri körning så Daniel, Räkan o jag ville ut. Var förbluffade ner vi inte släpptes upp på banan för att vi hade slicks!!!!!!
Han sa med slicks bara fr 9.30 när det är torr. Jag fattade inte logiken så jag gick fram till tyska arrangören och klagade. Han var också förbluffad, så han satte sig på sin moppe och åkte fram till boxutgången o skällde ut han, så vi fick till slut åka ut med slicks ca 9.20. som tur är, dem andra tyskar o italienara fick inte reda på att jag har fixat det här så man fick nästan helt tom bana för ca en kvart. Det var bra fäste, solen vräkade ner.
Sen blev det plötsligt jättemånga åkare, så fick man träna på omkörningar. Men det var några nybörjare som hade helgalna linjer så det var bäst att köra ut.
Sedan åkte vi meg gruppindelning, då är det lite bättre för då har man nästan likasnabba pojkar ute på banan.
Sen kom min race, Old Mans Cup. Bara över 40 får man starta
Grane o Claes var förstås också kvalificerade (gamla goa gubbar), jag kvalat som 25:e dem var lite bakom mig.
I Misano och även i Mugello får amatör arrangemang inte starta race från vanlig grid, därför använder arrangörerna flygande start: Alla tar sin plats enligt sin kvalifikationstid i en lång led upstöllda små skyltar inne i pitlane. En föråkare åker en hel runda före denna lång slinga, ingen för köra om medan föråkare finns kvar i ledningen. Racet startar neär föråkaren svänger in i depon, och alla ger fullgas i kurvan som leder på målrakan. Tävlingen igår gick precis likadant till, och även igår var någon för ivrigt och fick slide redan i första kurvan, men han fick en lowsider så han gled av banan, det behövdes ingen restart.
Idag hände tyvärr samma sak, när jag svänger med kraftig acceleration på målrakan, så fick jag syn på en liggande hoj och en rider på asfalten. Jag hann undvika nån kontakt och lyckades passera men jag såg att dem andra rider före mig lyfte handen och avbröt accandet, så jag gjorde likadant och hoppades att ingen kör in i mig bakifrån. Sedan kom också röda flaggan, och racet avbröts så klart. Vi rullade runt o när jag kom till våran box, då fick jag reda på att en körde på hans hjälm, denne kraschade inte ens, men en annan körde rakt in i den liggande italienska killen, så han flög upp 3 meter i lyften. Då visste vi att detta är allvarligt. Vi trodde ett tag på nån restart, men dem meddelade efter en halvtimma att doktorerna kämpar för honom i medical center så länge kan ingen köra. Sen kom en helikopter, som landade men åkte efter en timma i väg utan den skadade. Då började snacket redan gå, att han dog. Sedan lät det i högtalarna för Fahrerbesprechung (förarmöte)
Då meddelade tyske arrangören Franz med tårar i ögönen, att läkarna kunde inte rädda honom. Han meddelade också att det kommer polis o åklagare för en undersökning, så det tar tid, ingen omstart på racet, men kanske fri körning efter denne utredning.
Klockan var redan efter 13.00 så de flesta anade att det blir inte mycket körning mera, kanske var några medtagna, men dem flesta började packa. Rikard, Daniel ville egentligen sova denna natten här i Riccione, men när det inte blev nån eftermiddags körning, har dem också bestämmt sig för att dra.
Vi snackade lite förstås om detta. Är det verkligen inkalkulerat från vår sida?
Tar vi det på köpet för vår hobby? Är det nåt vi är medvetna om att det ingår i denna sporten? Älskar vi verkligen denn hobby så mycket att vi tar riskerna på köpet ? Vi kan aldrig utesluta att vi hamnar mitt i asfalten nån gång. Och den som kör på mig, han är också oskyldig.
Det här flygande start är ändå det säkraste sättet på start, nämligen då är alla i led och inte som på en grid-start, där man kan få 4-5 åkare bredvid varandra i första kurvan. I det här fallet är det nog så att dem som åker nära den olycksdrabbade, kan nog undvika honom, men dem som kommer längre bak o gasar för fullt, dem ser inte så bra framåt, idag var det så att han som fick highsider var med där framme, men dem som körde på han var ganska långt bak.
Det var en tråkigt avslut, synd att detta kommer nog bli ett minne fr Misano.
Man önskar ju lite respons när man lägger ner energi för att skriva.
Idag vaknade vi till riktigt vacker väder. Det skulle bli en kanonfin avslutningsdag på denna 6 dagars Mugello-Misano turnén.
Men den luftens luftfuktighet under natten gjorde att det syntes lite svaga fläckar på banan. Men det gällde fri körning så Daniel, Räkan o jag ville ut. Var förbluffade ner vi inte släpptes upp på banan för att vi hade slicks!!!!!!
Han sa med slicks bara fr 9.30 när det är torr. Jag fattade inte logiken så jag gick fram till tyska arrangören och klagade. Han var också förbluffad, så han satte sig på sin moppe och åkte fram till boxutgången o skällde ut han, så vi fick till slut åka ut med slicks ca 9.20. som tur är, dem andra tyskar o italienara fick inte reda på att jag har fixat det här så man fick nästan helt tom bana för ca en kvart. Det var bra fäste, solen vräkade ner.
Sen blev det plötsligt jättemånga åkare, så fick man träna på omkörningar. Men det var några nybörjare som hade helgalna linjer så det var bäst att köra ut.
Sedan åkte vi meg gruppindelning, då är det lite bättre för då har man nästan likasnabba pojkar ute på banan.
Sen kom min race, Old Mans Cup. Bara över 40 får man starta
Grane o Claes var förstås också kvalificerade (gamla goa gubbar), jag kvalat som 25:e dem var lite bakom mig.
I Misano och även i Mugello får amatör arrangemang inte starta race från vanlig grid, därför använder arrangörerna flygande start: Alla tar sin plats enligt sin kvalifikationstid i en lång led upstöllda små skyltar inne i pitlane. En föråkare åker en hel runda före denna lång slinga, ingen för köra om medan föråkare finns kvar i ledningen. Racet startar neär föråkaren svänger in i depon, och alla ger fullgas i kurvan som leder på målrakan. Tävlingen igår gick precis likadant till, och även igår var någon för ivrigt och fick slide redan i första kurvan, men han fick en lowsider så han gled av banan, det behövdes ingen restart.
Idag hände tyvärr samma sak, när jag svänger med kraftig acceleration på målrakan, så fick jag syn på en liggande hoj och en rider på asfalten. Jag hann undvika nån kontakt och lyckades passera men jag såg att dem andra rider före mig lyfte handen och avbröt accandet, så jag gjorde likadant och hoppades att ingen kör in i mig bakifrån. Sedan kom också röda flaggan, och racet avbröts så klart. Vi rullade runt o när jag kom till våran box, då fick jag reda på att en körde på hans hjälm, denne kraschade inte ens, men en annan körde rakt in i den liggande italienska killen, så han flög upp 3 meter i lyften. Då visste vi att detta är allvarligt. Vi trodde ett tag på nån restart, men dem meddelade efter en halvtimma att doktorerna kämpar för honom i medical center så länge kan ingen köra. Sen kom en helikopter, som landade men åkte efter en timma i väg utan den skadade. Då började snacket redan gå, att han dog. Sedan lät det i högtalarna för Fahrerbesprechung (förarmöte)
Då meddelade tyske arrangören Franz med tårar i ögönen, att läkarna kunde inte rädda honom. Han meddelade också att det kommer polis o åklagare för en undersökning, så det tar tid, ingen omstart på racet, men kanske fri körning efter denne utredning.
Klockan var redan efter 13.00 så de flesta anade att det blir inte mycket körning mera, kanske var några medtagna, men dem flesta började packa. Rikard, Daniel ville egentligen sova denna natten här i Riccione, men när det inte blev nån eftermiddags körning, har dem också bestämmt sig för att dra.
Vi snackade lite förstås om detta. Är det verkligen inkalkulerat från vår sida?
Tar vi det på köpet för vår hobby? Är det nåt vi är medvetna om att det ingår i denna sporten? Älskar vi verkligen denn hobby så mycket att vi tar riskerna på köpet ? Vi kan aldrig utesluta att vi hamnar mitt i asfalten nån gång. Och den som kör på mig, han är också oskyldig.
Det här flygande start är ändå det säkraste sättet på start, nämligen då är alla i led och inte som på en grid-start, där man kan få 4-5 åkare bredvid varandra i första kurvan. I det här fallet är det nog så att dem som åker nära den olycksdrabbade, kan nog undvika honom, men dem som kommer längre bak o gasar för fullt, dem ser inte så bra framåt, idag var det så att han som fick highsider var med där framme, men dem som körde på han var ganska långt bak.
Det var en tråkigt avslut, synd att detta kommer nog bli ett minne fr Misano.
Last edited: