Trängselavgifter

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
mb skrev:
Det är stor skillnad. Märker man inte det så beror det på att luktsinnet är eftersatt (av rökning och andra föroreningar kanske). Östersund har för övrigt inte så farligt tät trafik in mot stan. Inte mycket till industri som bidrar heller. Jag tänker på det nästan varje gång jag drar till sundsvall och jag har inget superluktsinne.
Lite läsning för dig så här på kvällskvisten: Luftkvalitet i tätorter 2000/2001 från SCB.

Visst är det skillnader när det gäller vissa värden, men inte sådana monsterskillnader som du gör gällande.

Här är ett axplock:

Code:
[b]NO2, högsta dygnsmedelvärde (mikrogram/kubikmeter)[/b]
 Östersund        39
 Stockholm        43

[b]Sot, högsta dygnsmedelvärde (mikrogram/kubikmeter)[/b]
 Östersund        26
 Stockholm        23

[b]Bensen, medelvärde vinterhalvåret (mikrogram/kubikmeter) 1999/2000[/b]
 Östersund        2,2
 Stockholm        2,3

[b]Toluen, medelvärde vinterhalvåret (mikrogram/kubikmeter) 1999/2000[/b]
 Östersund        5,4
 Stockholm        4,8

Hoppsan, Östersund hade visst högre värden på vissa punkter? Man kan inte bara hitta på fakta mb. Jag trodde du doktorerade på högskolan?

Slutligen:

Code:
[b]Personbilar i trafik per 1000 invånare årskiftet 2000/2001[/b]
 Östersund        468
 Stockholm        366
 Sundsvall        473
 
Eftersom ni säkert är jätteintresserade så ska ni få se på lite fler kartbilder :D

Inventeringen omfattar 2500 träd från spridda lokaler, men att interpolera i gis på det här sättet ger förstås en väldigt generaliserande bild. Hur som helst så är det tydligt att antalet arter samt lavarnas luftkänslighetsvärde (k-värde) minskar nära tätt trafikerade områden, samtidigt som blyhalten i biomassan ökar (iofs ett mindre problem nu eftersom den mesta bensinen är blyfri).

Red: Blykartan är inte riktigt tillförlitlig pga olika praktiska metodproblem, men det andra bör stämma skapligt.
 

Bifogat

  • landskap_lavarter.JPG
    landskap_lavarter.JPG
    55.8 KB · Visningar: 39
  • landskap_k.JPG
    landskap_k.JPG
    52.8 KB · Visningar: 37
  • landskap_pb.JPG
    landskap_pb.JPG
    47.6 KB · Visningar: 38
Last edited:
sgtpepper skrev:
Hoppsan, Östersund hade visst högre värden på vissa punkter? Man kan inte bara hitta på fakta mb. Jag trodde du doktorerade på högskolan?
Jag bor inte inne i stan, bara så att du vet.
 
mb skrev:
Jag bor inte inne i stan, bara så att du vet.
Eh va? Vad har det med saken att göra? Du jämförde Stockholm med Östersund. Självklart måste det ju då vara tätorterna/städerna Stockholm och Östersund du menade?

Luftkvaliteten ute i Stockholms skärgård är säkert alldeles lysande, men ganska oväsentlig i sammanhanget.
 
sgtpepper skrev:
Eh va? Vad har det med saken att göra? Du jämförde Stockholm med Östersund. Självklart måste det ju då vara tätorterna/städerna Stockholm och Östersund du menade?

Luftkvaliteten ute i Stockholms skärgård är säkert alldeles lysande, men ganska oväsentlig i sammanhanget.
Tja... stadskärnan här (där de har en sån där vagn utsatt som mäter luftföroreningar ibland) är väldigt liten. Jag kan säga på rak arm att jag har sett mätstationen stå placerad ungefär rakt inne i <5-cirkeln på min luftkvalitetsindexkarta. Stockholm är påverkad på ett helt annat sätt ytmässigt och vad gäller helhetsintrycket.

Eller var det kummunmedelvärden som du hänvisade till?
 
Är det kanske dags för alla som "ivrar" för Trängselavgifter att se det hela i ett vidare/större begrepp/område... Med tanke på hur tjockt det är med hojar sommartid på tex Tokholms-nära sträckor/banor/områden som Boge och Bulten, så är väl även dessa områden finfina sträckor att införa trängsel/kör/tävlings-avgifter på?

20 kr per sträcka om man "bara" kör en runda, 75 kr om man har kamera monterad, osv? Samt en viss rabatt om det är t/r som gäller? Låter väl rimligt? :rolleyes: :gnissla :tungan

Tycker "vägtullar" suger väldigt mycket....

/B
 
sgtpepper skrev:
Jag trodde du doktorerade på högskolan?
Hmm... nä, har jag sagt det? Inte än, men kanske nästa sommar beroende på hur saker utvecklar sig... :)

Vi får se, har lite andra planer också.
 
Tycker det här med vägtullar är bra. Skapar nya jobb och mer intäkter till staten.
1. Fler kommer välja att ta pendeln in(som förvrigt inte går med plus idag). Dvs alla blir breoende av tåget och priserna trissas uppåt.
2. Nya jobb som lokförare, kontrollanter, vägtulls kontrollant och krockare kommer skapas.
3. Både vägtull och högre pendel pris kommer gynna staten.

För ni ska inte tro att trafiken kommer flyta bättre. Nej nej detta är bara ett spel för galleriet för att få in mer pengar och visa att vi kan styra folk dit vi vill. För våra politiker drabbas ju inte dom åker ju taxi som vi redan betalar åt dom varje dag till och från jobbet. Funderar på om jag inte ska söka ett sk krockar jobb, vara ute och tjafsa med folk i vänsterfilen på E4an tror jag drar in mest med pengar.
 
Qwerty skrev:
Tycker det här med vägtullar är bra. Skapar nya jobb och mer intäkter till staten.
1. Fler kommer välja att ta pendeln in(som förvrigt inte går med plus idag). Dvs alla blir breoende av tåget och priserna trissas uppåt.
2. Nya jobb som lokförare, kontrollanter, vägtulls kontrollant och krockare kommer skapas.
3. Både vägtull och högre pendel pris kommer gynna staten.

För ni ska inte tro att trafiken kommer flyta bättre. Nej nej detta är bara ett spel för galleriet för att få in mer pengar och visa att vi kan styra folk dit vi vill. För våra politiker drabbas ju inte dom åker ju taxi som vi redan betalar åt dom varje dag till och från jobbet. Funderar på om jag inte ska söka ett sk krockar jobb, vara ute och tjafsa med folk i vänsterfilen på E4an tror jag drar in mest med pengar.
Jag förstår din ironi, men det är lite av en vanesak också. Jag irriterade mig först när de började spärra av biltrafiken i centrum då och då här i östersund, men nu tycker jag att alla såna initiativ är bra i grunden. Det finns indikationer om att luften inne i stan långsamt håller på att bli bättre.

Diagrammet är från samma studie som hänvisats till ovan och visar luftkvalitetsindex över tiden vid en mätpunkt inne i stan (rådhusgatan) och en matchad mätpunkt utanför stan. Här har vi faktiskt en signifikant trend till bättre luftkvalitet inne i stan. Kanske ska tilläggas att indikatorarter bland lavar anses vara bland de mer stabilare måtten på luftkvalitet. Metoden används även i göteborg och stockholm, så det är inget hokus pokus som jag har hittat på :tomten

Red: Tidsvariablen har dagar som skalsteg, så det är därför som sambandet ger intrycket av att vara så svagt om man bara ser till regressionsformeln. Kikar man på grafen så får man en bättre bild.
 

Bifogat

  • luftkvalitet.JPG
    luftkvalitet.JPG
    30.2 KB · Visningar: 41
Last edited:
mb skrev:
Dock bör hybridbilar som kan slå över till el slippa avgifterna, tycker jag.
För att de tar mindre plats på vägbanan då eller? Det heter trängeslavgift av ett skäl.
 
mb skrev:
Jag förstår din ironi, men det är lite av en vanesak också. Jag irriterade mig först när de började spärra av biltrafiken i centrum då och då här i östersund, men nu tycker jag att alla såna initiativ är bra i grunden. Det finns indikationer om att luften inne i stan långsamt håller på att bli bättre.

Här har vi faktiskt en signifikant trend till bättre luftkvalitet inne i stan. Kanske ska tilläggas att indikatorarter bland lavar anses vara bland de mer stabilare måtten på luftkvalitet. Metoden används även i göteborg och stockholm, så det är inget hokus pokus som jag har hittat på :tomten

QUOTE]

Jaha. Och vill man inte ha den smutsiga stadsluften så får man väll flytta från stan. Jag bor ju här omkring av en viss anledning. Vill jag känna doften av koskit så åker jag till landet vill jag känna lukten av avgasser så åker jag till stan.
Det där är bara miljö/vänsterparti snack. En stadsbo som vill ha ren luft köper sig en luftrenare och är lurad av tvshop. Det är bara ytterliggare ett skäl till att kunna höja intäkterna till staten. Allt miljö tjat är mest ett spel. Ta istället vårat el lednings system i sverige. Vi tömmer flera kubikmeter olja om dagen i backen för att kablarna är så jäkla dåliga, som rinner rätt ut i "vår fina miljö" det uppmärksammar ingen miljö fjant för det kan kosta pengar för staten. Åter igen spel för galleriet.
 
I grunden fungerar avgift på väg ganska bra faktiskt, det minskar biltrafiken så att det går lättare att komma fram. Några villkor borde vara förknippade med det hela. T.ex. att alla trängselavgifter eller vad de nu kommer att heta i slutänden går oavkortat till att förbättra vägbanor och annat underhåll av vägen samt (Om det blir något över) stödjer kollektivtrafiken.
Jag har fortfarande inte sett en konkret plan över hur kollektivtrafiken ska utökas, å andra sidan har jag inte letat ihjäl mig så om nå'n vet nåt så säg gärna till, alltså känns det obefogat att skapa ett högre tryck på kollektivtrafiken utan bra åtgärder.
 
Bingo skrev:
För att de tar mindre plats på vägbanan då eller? Det heter trängeslavgift av ett skäl.
Klart att hälso- och miljöaspekter finns med i tankekedjan. Utrymmet är ju bara en bit. Exakt hur man formulerat sig beslutsdokumenten har jag dock ingen susning om.
 
Qwerty skrev:
mb skrev:
Jaha. Och vill man inte ha den smutsiga stadsluften så får man väll flytta från stan. Jag bor ju här omkring av en viss anledning. Vill jag känna doften av koskit så åker jag till landet vill jag känna lukten av avgasser så åker jag till stan.
Luftkvalitets- och bullerproblem är en del av förklaringen till varför jag aldrig skulle vilja bo i en storstad. Dock finns stadsbor som menar att de inte vill flytta pga att de är uppväxta i och har hela sina liv i staden.

Låt oss leka med tanken att umeåforskarna har rätt och 40-50 liv kan sparas varje år. Kanske sparas ytterligare ett gäng liv pga minskade trafikolyckor vid övergångsställen osv. Är det inte värt att tillämpa systemet för att rädda dessa stadsborsliv?
 
mb skrev:
Låt oss leka med tanken att umeåforskarna har rätt och 40-50 liv kan sparas varje år. Kanske sparas ytterligare ett gäng liv pga minskade trafikolyckor vid övergångsställen osv. Är det inte värt att tillämpa systemet för att rädda dessa stadsborsliv?

Nej det tycker jag inte. Det är ett val varje person gör och att någon ska bestämma över mej vart jag ska bo, hur jag ska bo, vilken luft jag ska andas, mm tycker jag är överförmynderi och det är farligt, mycket farligt för att vara mer noggrann.
Men smäll upp dessa trängselavgifts prylar för ett antal pengar och döda stockholm fortsätt gärna med götet, malmö så alla flyttar ut på landsbyggden (som nästan är död idag) eller bara rör sig i city på det sättet skapar man även klyftor mellan folket :tummenupp Och alla som bor ute på landet kör mer bil eftersom det är längre distans i mellan varandra, mer skatte pengar. Hjälper vi miljön?

Men varför bryr jag mej? Dels jag jobbar inte längre i stan, jag bor utanför och dom gångerna jag passerar stan så är det glest med trafik och jag kan välja att undvika stället.
 
Vad roligt det blir med trängselavgifter =)


Nä men allvarligt nu. Vid förra riksdagsvalet så kunde vi tydligen även rösta ifall vi ska ha biltullar eller ej, av nån anledning så fick inte jag rösta angående just det.
Men det viktiga här är att majoriteten sade NEJ till billtullar och Sverige är ju sk. "Demokrati" och där bestämmer majoriteten, men icke sa nicke Annika Billström skulle prompt ha sina tullar och kör över folket med meningen "Svenskarna är inte mogna att rösta angående det här" när hon själv menat att det vi väljer kommer att gälla. Tydligen så trodde hon att Sthlm bestod av rika, miljönissar mm som vill få ut traffiken från sthlm och alt. få mindre köer på vägarna så de själva kommer fram lättare och snabbare. Men ack så fel hon hade, och istället för att erkänna sig som den förlorande parten och lyssna på svenska folket så drar hon till fascistiska och diktaturiska medel och ogilltig förklarar valet!

Ta mig fan, är inte detta ett grovt brott?
När biltullarna blir verklighet ska jag banne mig fördjupa mig inom juridiken och stämma henne på den exakta summan detta påhitt kommer att kosta mig!



Idén med biltullar är inget annat än ett fult försök att visa att någon ringled inte behövs. IDIOTI! En ringled hade:

1. Minskat utsläppen i centrala STHLM
2. Minskat köerna i STHLM
3. Inte ruinerat människorna som måste ta sig genom Sthlm med bil (Ja det är många som måste ha bil och knappt ens har råd i dagsläget)


Något annat som stör mig så satans otroligt mycke är att pengarna som biltullarna drar in, trott eller ej. Dessa kommer INTE att användas till Sthlm utan kommer att fördelas till övriga landet. Sjukt SJUKT!
Att sedan lasta över människorna på den kommunala traffiken, jaha smart idé!
SL och SJ/Connex traffik fungerar ta mig fan mer undermåligt än det finns ord för. Pendlade förut dagligen med buss/tåg/buss det var inte ofta bussarna eller tågen kom itid. Var till och med så att tågen saknade värme på vintrarna! Skit kul när hela golvet är belagt med is och det är lika kallt i vagnen som utanför.

Så innan den där ragatan ens ska fundera på sina tullar så måste hon gå igenom 2 steg

1. Skaffa en ringled runnt Sthlm
2. Fixa våran kommunala traffik, Sl, SJ/Connex saknar resurser för detta!


Hur kommer det här skada mig?

Precis där det kommer att göra ondast.
Just nu sitter jag utan jobb, ingen inkomst, har 1 bil som jag skulle sälja för att få ihop lite pengar men den är numera trasig och osäljbar dvs. numera avställd i väntan på pengar till delar.

Jaja tänker kanske ni, men det är såhär att min flickvänn bor på andra sidan Sthlm och hon lider av depression som kan komma bara rakt upp och ner och då vill jag gjärna kunna ta mig till henne. Med bil tar det 35-60min att komma dit beroende på traffiken. Men kommunala medel tar det ca 2timmar!

Men vänta nu, skrev bil. Jag har lyckats få låna en bil nu där det enda jag betalar är bensinen i mellanåt. Bilen drar lite och är därför idealisk, kan åka i en hel månad för omkring 400:- bensin ganska exakt dom pengarna jag lyckas skrapa ihop på diverse sätt, lägg sen på 560kr som är vad biltullarna kommer att kosta mig.
JIPPI nu går mina pengar mot minus. Så när den dagen kommer när hon mår dåligt och jag måste till henne har jag bara 1 alternativ, åka kommunalt i 2 timmar och sedan hoppas att inget har hännt henne under dessa 2 timmar.

Så lita på att det kommer slå hårt mot mig det här. Känner mig verkligen som den absolut största förloraren.




Föresten, är det någon som har en karta över vart biltullarna kommer att placeras? Vill leta ut en alternativ väg jag kan åka.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top