Trängselavgifter

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Visserligen måste man som vanligt vara kritisk, men jag antar att det här är ett sätt att se på det hela. 40-50 dödsfall per år bör kunna undvikas genom trängselavgifterna, enligt umeåforskarna. Att luftföroreningar är hälsofarliga är inget nytt direkt.

http://www.sr.se/nyheter/artikel.asp?artikel=486821

Dock bör hybridbilar som kan slå över till el slippa avgifterna, tycker jag.
 
Borde inte va några avgifter alls så länge som det inte finns en väg att åka runt spärrarna. Mer ringleder åt folket.
 
Plåtniklas skrev:
Du får väl se till att jobbet betalar avgifterna då? :rolleyes:


Det kommer dom att kunna göra, däremot, i likhet med nyttoparkeringstillståds, så kommer du som nuttjare att bli beskattad för det.

Skönt att bo i landet med dom mest idiotiska politikerna :kocko
 
Lartes skrev:
Dock borde ALLA som behöver bilen i jobbet slippa avgifter. :fakta

Om man verkligen behöver bilen i jobbet, så lär väl firman som du arbetar för betala trängselavgifterna. Det utgår iaf jag ifrån..
Och inte kommer jag att godta att bli förmånsbeskattad för något som jag gör i tjänsten. Den gubben går inte...

Personligen tycker jag det ska bli skönt med trängselavgifter. Jobbet lär ju ändå betala, och så slipper man alla som inte har råd/måste ta bilen till jobbet. Vilket ger mindre köer för mig.. :tummenupp
 
Macke skrev:
Om man verkligen behöver bilen i jobbet, så lär väl firman som du arbetar för betala trängselavgifterna. Det utgår iaf jag ifrån..
Och inte kommer jag att godta att bli förmånsbeskattad för något som jag gör i tjänsten. Den gubben går inte...

Personligen tycker jag det ska bli skönt med trängselavgifter. Jobbet lär ju ändå betala, och så slipper man alla som inte har råd/måste ta bilen till jobbet. Vilket ger mindre köer för mig.. :tummenupp


Hade det varit precis som du beskriver så blir det ett paradis.
MEN jag har ett nyttoparkeringstillstånd (som endast gäller mellan 9-17 vardagar, alltså när jag jobbar) som jag blir duktigt beskattad för.

Enligt det jag läst/blivit informerad om gäller det samma för trängselavgifterna, alltså att jag blir beskattad för det, och ganska duktigt beskattad.
Det verkar inte kul..... :gnissla

Fast vet du nått sätt att slippa beskattningen så kan du väll skicka ett PM ? :hihi
 
Macke skrev:
Och inte kommer jag att godta att bli förmånsbeskattad för något som jag gör i tjänsten. Den gubben går inte...
Om staten säger hoppa ska du fråga hur högt! Klart dom kommer förmånsbeskatta. Lika säkert som att avgifterna är momsbelagda. (De har ju tillfört ett mervärde på nåt sätt) :(
Undrar om det blir bommar eller om det räcker med photoblockskyltar :va
 
Ett ungefärligt citat ur parlamentet:

"Trängselavgifter är tammefan det bästa sossarna beslutat... Ni slipper ju jag bebalanda mig med kreti och pleti i deras rosthögar när jag tar min Merca från djursholm till mitt jobb på Östermalm!"
:hihi

...Och MB nämnde luftföroreningar.. måste bara få citera morgonens nyheter (radio):

"Forskning visar att luftföroreningar är skadligare än man tidigare trott. Om luftföroreningarna i Sthlm skulle minska skulle färre dö av skador från luftföroreningar!"

- No shit Sherlock!?
 
Aldrig att jag tänker betala för något som firman tvingar mig att göra. Om jag kommer bli förmånsbeskattad för trängselavgifterna så får firman kompensera mig med en löneförhöjning. Annars tänker jag kategoriskt vägra att åka in till kunder i stan under dom tiderna som det kostar att åka in... Det är en principsak.. :gnissla

Samma sak med parkeringsavgifter. Idag betalar firman alla parkeringsavgifter på arbetstid. Inte blir jag beskattad på det... Om dom ens förelsår det så gör jag mig av med tjänstebilen och börjar ta taxi som firman får betala.. :D
 
Macke skrev:
Aldrig att jag tänker betala för något som firman tvingar mig att göra. Det är en principsak.. :gnissla

börjar ta taxi som firman får betala.. :D

Du e oersättlig va?

Arbetsmarknaden kan vara hård, hård som få :7peta
 
Macke skrev:
Aldrig att jag tänker betala för något som firman tvingar mig att göra. Om jag kommer bli förmånsbeskattad för trängselavgifterna så får firman kompensera mig med en löneförhöjning. Annars tänker jag kategoriskt vägra att åka in till kunder i stan under dom tiderna som det kostar att åka in... Det är en principsak.. :gnissla

Samma sak med parkeringsavgifter. Idag betalar firman alla parkeringsavgifter på arbetstid. Inte blir jag beskattad på det... Om dom ens förelsår det så gör jag mig av med tjänstebilen och börjar ta taxi som firman får betala.. :D


Att döma av din text så misstänker jag att du har tjänstebil och jobbar utanför tullarna? Nytt för i år är att det finns en ruta på "kontrolluppgiftsblanketten" som arbetsgivaren fyller i där de ska fylla i om du har fri parkering på jobbet eller inte... :mad:

Precis som med fri mobiltele, det vill de beskatta - men alla som har fri fast telefoni, de ska inte beskattas eller de med fritt internet - de behöver inte heller straffas.
 
korvgubbe skrev:
"Forskning visar att luftföroreningar är skadligare än man tidigare trott. Om luftföroreningarna i Sthlm skulle minska skulle färre dö av skador från luftföroreningar!"

- No shit Sherlock!?

Dagens citat! :tummenupp :D
 
Jag pendlar en del till sundsvall och brukar irritera mig på vilken skitig luft som möter mig varje gång jag kliver ur tåget (eller av hojen). Industrin ligger ganska tätt inpå stan och det är tät trafik... Samtidigt ser jag stockholmare kliva av tåget och ta ett djupt andetag med en salig kisande blick, kommenterandes hur bra luft det är i sundsvall.

Ni som bor i stockholm kanske inte märker hur sunkigt det är eftersom ni är så vana, men att det påverkar hälsan står bortom all tvivel.
 
mb skrev:
Ni som bor i stockholm kanske inte märker hur sunkigt det är eftersom ni är så vana, men att det påverkar hälsan står bortom all tvivel.
Men skärp dig, jag har varit i Östersund en jävla massa gånger (har stuga uppe i Järpentrakten och en farsa som jobbar i Östersund och veckopendlar) och inte fan är det någon enorm jätteskillnad på luftkvaliteten i centrala Östersund och centrala Stockholm. Visst, står du vid Sveavägen så är det lite trist luft, men ta då några steg bort så är det inget att snacka om.

Hade du däremot jämfört luften t.ex uppe på Åreskutan, i Storulvån, Kall eller Jämtland som helhet så är det ju självklart en jävla skillnad, men i Östersund? Kom igen.

Förresten: Gissa vem som jobbar på företaget som fått biltullsprojektet? *Tada*, jag :). Skicka mig pengar så ser jag till att era reg-nummer blir exkluderade från faktura-systemet ;)
 
sgtpepper skrev:
Men skärp dig, jag har varit i Östersund en jävla massa gånger (har stuga uppe i Järpentrakten och en farsa som jobbar i Östersund och veckopendlar) och inte fan är det någon enorm jätteskillnad på luftkvaliteten i centrala Östersund och centrala Stockholm. Visst, står du vid Sveavägen så är det lite trist luft, men ta då några steg bort så är det inget att snacka om.

Hade du däremot jämfört luften t.ex uppe på Åreskutan, i Storulvån, Kall eller Jämtland som helhet så är det ju självklart en jävla skillnad, men i Östersund? Kom igen.

Förresten: Gissa vem som jobbar på företaget som fått biltullsprojektet? *Tada*, jag :). Skicka mig pengar så ser jag till att era reg-nummer blir exkluderade från faktura-systemet ;)
Det är stor skillnad. Märker man inte det så beror det på att luktsinnet är eftersatt (av rökning och andra föroreningar kanske). Östersund har för övrigt inte så farligt tät trafik in mot stan. Inte mycket till industri som bidrar heller. Jag tänker på det nästan varje gång jag drar till sundsvall och jag har inget superluktsinne.
 
Fast självklart blir luftkvaliteten sämre i östersunds innerstad också. Här är en GIS-karta över ett luftkvalitetsindex baserat på epifytiska lavar, som jag tog fram förra året i samband med en c-uppsats.

Där 10:an underskrids ligger centrala stan ungefär.
 

Bifogat

  • landskap_index.JPG
    landskap_index.JPG
    68.2 KB · Visningar: 52
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top