Tränga sig i kön!

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Jag tränger mig rätt ofta vid rödljusen. Vad säger polisen om detta? Ibland gör jag det utan att tänka mig för så det skulle vara kul att veta om det är olagligt...

Får det plats 2 fordon vid sidan av varandra så begås väl inte direkt ngt brott. Jag gör samma sak, däremot när man ibland glider emellan 2 bilar i kön (2 filer frammåt, man ställer sig emellan om det är gott om utrymme, för att dra iväg fort när det blir grönt, så man inte blir "klämd") så åker man ju för att ha korsat den mittdragna/heldragna linjen.

Jag har själv gjort detta den jag började köra för snart 10 år sedan. Har aldrig fått ens en kommentar om det. Men tänk på att blårockarna hr sänkt toleransnivån mot oss kraftigt de senaste två åren. Men vad skall dom säga? Men glid gärna förbi på vänster sida, För annars så e de omkörning på insidan. Och det e värre..

ducceper skrev:
Jag har själv gjort detta den jag började köra för snart 10 år sedan. Har aldrig fått ens en kommentar om det. Men tänk på att blårockarna hr sänkt toleransnivån mot oss kraftigt de senaste två åren. Men vad skall dom säga? Men glid gärna förbi på vänster sida, För annars så e de omkörning på insidan. Och det e värre..

Ej olagligt att köra om på insidan på 30 & 70-väg.

Kay skrev:
Klargörande: inte olagligt att köra om på högersidan. Inte på 50-väg heller.

Men det kan väl knappast gälla på vägar med bara en fil? :p
Det är där det finns två markerade körfält?

Tjet skrev:
Men det kan väl knappast gälla på vägar med bara en fil? :p
Det är där det finns två markerade körfält?
Enbart tillåtet att köra om till höger i samma fil om den man kör om ska svänga vänster. Aldrig annars.

Så länge man håller sig på rätt sida, inte korsar någon heldragen linje, inte kör om i korsning eller på övergångsställe eller är vårdslös är det tillåtet även om få bilister verkar veta det.

Ugluk skrev:
Enbart tillåtet att köra om till höger i samma fil om den man kör om ska svänga vänster. Aldrig annars.

Så länge man håller sig på rätt sida, inte korsar någon heldragen linje, inte kör om i korsning eller på övergångsställe eller är vårdslös är det tillåtet även om få bilister verkar veta det.

Om jag ska svänga höger och den jag kör om ska rakt fram då?

får jag inte köra om på högersidan?

SFB skrev:
Jag tränger mig rätt ofta vid rödljusen. Vad säger polisen om detta? Ibland gör jag det utan att tänka mig för så det skulle vara kul att veta om det är olagligt...

Självbevarelsedrift :fakta

Hörru nattsuddar Ugluk! När det är dubbelfiligt då, som E4 genom Uppsala, får jag glida förbi kön då med?

Är mest nyfiken för att kunna svara på frågor från andra. Som jag ser det är det en av fördelarna med hoj, att man aldrig behöver stå i kö.

Ugluk skrev:
Enbart tillåtet att köra om till höger i samma fil om den man kör om ska svänga vänster. Aldrig annars...
Jo, det är tillåtet upp till 70km/h som några till har skrivit.
Kom väl förra året den regeln...

"Fritt att välja körfält - men svårare att byta.
På vägar med minst två körfält i samma riktning och med högsta hastighet 70 km/tim eller lägre gäller följande:

- Man får fritt välja körfält och måste sedan hålla sig till detta.
- Man får köra om till höger.
- Man får byta körfält vid omkörning och när man ska stanna, parkera eller svänga av vägen.

Detta betyder att så länge man ligger kvar i sitt körfält behöver man i första hand hålla uppsikt på fordonen framför i samma körfält."

Då jag relativt nyligen gick körskolan så säger körboken att man endast får köra om 2-hjuliga fordon vid heldraget, och eftersom det oftast är heldraget vid flerfiliga trafikljus-korsningar så tvivlar jag på att det är tillåtet... Men så får man ju inte köra över hastighetsbegränsningarna heller... Eller ha dämpare som väsnas för mycket... Osv...Osv...

Sen har vi ju även regeln som säger att om två fotdon kan samsas i bredd i ett körfält skall det ses som två körfält.
Således borde man ju få glida om kön(högst 70-väg) på vilken sida som helst bara man inte korsar spärrlinje?
Tror man säkert kan snacka omkull snutarna(kanske inte trafikpolis) om man nu skulle bli stoppad. De brukar ju inte ha någon vidare koll på vad som gäller.

Mvh / Christian

Baltazar skrev:
Sen har vi ju även regeln som säger att om två fotdon kan samsas i bredd i ett körfält skall det ses som två körfält.
Således borde man ju få glida om kön(högst 70-väg) på vilken sida som helst bara man inte korsar spärrlinje?
Tror man säkert kan snacka omkull snutarna(kanske inte trafikpolis) om man nu skulle bli stoppad. De brukar ju inte ha någon vidare koll på vad som gäller.

Mvh / Christian

Ringde trafikpolisen och frågade efter en debatt på jobbet om man fick glida mellan köerna. De sa att det INTE är OK att trängas i samma körfält vid rödljusen. Köra om på höger sida när det är två körfält och max 70 är helt OK precis som länken till vv säger.

Kay skrev:
ehh när ja tog mitt B körkort för 5 årsedan så var det jävligt olagligt att köra om på insidan vart man än var i trafiken.. man får dock pasera på insidan om bilen står i inför en kortsning å skall svänga vänster...

om det är särskild regel för MC så minns ja den inte... :)

wdac skrev:
ehh när ja tog mitt B körkort för 5 årsedan så var det jävligt olagligt att köra om på insidan vart man än var i trafiken.. man får dock pasera på insidan om bilen står i inför en kortsning å skall svänga vänster...

om det är särskild regel för MC så minns ja den inte... :)

Det har hänt lite med regelverket på 5 år, kolla länken jag postade ovan.
Det är ju inte samma trafikregler idag som för 40 år sen heller.

Fazer75 skrev:
Ringde trafikpolisen och frågade efter en debatt på jobbet om man fick glida mellan köerna. De sa att det INTE är OK att trängas i samma körfält vid rödljusen. Köra om på höger sida när det är två körfält och max 70 är helt OK precis som länken till vv säger.

Där ser man.
Vet du varför det är ok att samsas i bredd i "vanliga fall" och inte i just vid rödljusen? Hur långt ifrån ett rödljus får man vara för att det ska vara ok?

Mvh

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...