Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ducceper skrev:Jag har själv gjort detta den jag började köra för snart 10 år sedan. Har aldrig fått ens en kommentar om det. Men tänk på att blårockarna hr sänkt toleransnivån mot oss kraftigt de senaste två åren. Men vad skall dom säga? Men glid gärna förbi på vänster sida, För annars så e de omkörning på insidan. Och det e värre..
Klargörande: inte olagligt att köra om på högersidan. Inte på 50-väg heller.Kay skrev:Ej olagligt att köra om på insidan på 30 & 70-väg.
Esquire skrev:Klargörande: inte olagligt att köra om på högersidan. Inte på 50-väg heller.
Enbart tillåtet att köra om till höger i samma fil om den man kör om ska svänga vänster. Aldrig annars.Tjet skrev:Men det kan väl knappast gälla på vägar med bara en fil?
Det är där det finns två markerade körfält?
Ugluk skrev:Enbart tillåtet att köra om till höger i samma fil om den man kör om ska svänga vänster. Aldrig annars.
Så länge man håller sig på rätt sida, inte korsar någon heldragen linje, inte kör om i korsning eller på övergångsställe eller är vårdslös är det tillåtet även om få bilister verkar veta det.
SFB skrev:Jag tränger mig rätt ofta vid rödljusen. Vad säger polisen om detta? Ibland gör jag det utan att tänka mig för så det skulle vara kul att veta om det är olagligt...
Jo, det är tillåtet upp till 70km/h som några till har skrivit.Ugluk skrev:Enbart tillåtet att köra om till höger i samma fil om den man kör om ska svänga vänster. Aldrig annars...
Baltazar skrev:Sen har vi ju även regeln som säger att om två fotdon kan samsas i bredd i ett körfält skall det ses som två körfält.
Således borde man ju få glida om kön(högst 70-väg) på vilken sida som helst bara man inte korsar spärrlinje?
Tror man säkert kan snacka omkull snutarna(kanske inte trafikpolis) om man nu skulle bli stoppad. De brukar ju inte ha någon vidare koll på vad som gäller.
Mvh / Christian
ehh när ja tog mitt B körkort för 5 årsedan så var det jävligt olagligt att köra om på insidan vart man än var i trafiken.. man får dock pasera på insidan om bilen står i inför en kortsning å skall svänga vänster...Kay skrev:Ej olagligt att köra om på insidan på 30 & 70-väg.
wdac skrev:ehh när ja tog mitt B körkort för 5 årsedan så var det jävligt olagligt att köra om på insidan vart man än var i trafiken.. man får dock pasera på insidan om bilen står i inför en kortsning å skall svänga vänster...
om det är särskild regel för MC så minns ja den inte...![]()
Fazer75 skrev:Ringde trafikpolisen och frågade efter en debatt på jobbet om man fick glida mellan köerna. De sa att det INTE är OK att trängas i samma körfält vid rödljusen. Köra om på höger sida när det är två körfält och max 70 är helt OK precis som länken till vv säger.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |