Tränga sig i kön!

ducceper skrev:
Jag har själv gjort detta den jag började köra för snart 10 år sedan. Har aldrig fått ens en kommentar om det. Men tänk på att blårockarna hr sänkt toleransnivån mot oss kraftigt de senaste två åren. Men vad skall dom säga? Men glid gärna förbi på vänster sida, För annars så e de omkörning på insidan. Och det e värre..

Vad sa bylingen om skylten då :7peta :rofl :rofl .... Sorry, spam

Baltazar skrev:
Där ser man.
Vet du varför det är ok att samsas i bredd i "vanliga fall" och inte i just vid rödljusen? Hur långt ifrån ett rödljus får man vara för att det ska vara ok?

Mvh

Jag var tvungen och ringa igen och gissa vad!? Det ÄR ok att köra mellan bilarna vid rödljusen MEN:

1. Det har skett dödsolyckor
2. Det råder omkörningsförbud på och i närheten av övergångsställen och det är ofta övergångsställen vid rödljus fast det är ok om hastigheten är så låg så att man kan stanna för ett hinder.

Så med andra ord gäller att man håller sig i körfältet och tar det lugnt och ser upp för illvilliga bilister som slänger upp dörren. Man kanske behöver vara beredd på att argumentera eftersom viss oenighet råder inom kåren...

Over and out!

Fazer75 skrev:
Jag var tvungen och ringa igen och gissa vad!? Det ÄR ok att köra mellan bilarna vid rödljusen MEN:

1. Det har skett dödsolyckor
2. Det råder omkörningsförbud på och i närheten av övergångsställen och det är ofta övergångsställen vid rödljus fast det är ok om hastigheten är så låg så att man kan stanna för ett hinder.

Så med andra ord gäller att man håller sig i körfältet och tar det lugnt och ser upp för illvilliga bilister som slänger upp dörren. Man kanske behöver vara beredd på att argumentera eftersom viss oenighet råder inom kåren...

Over and out!

Aha, killen som gör slag i saken istf att gissa som en själv :)
Jag är inte förvånad att du fick ett annat svar.
Dom verkar somsagt, inte alltid ha så jättebra koll.

Men det dom nu sagt till dig låter ju logiskt iaf. Så länge man sköter "köglidningen" snyggt så borde det ju vara lugnt.

Mvh

Last edited:
Tom skrev:
Det har hänt lite med regelverket på 5 år, kolla länken jag postade ovan.
Det är ju inte samma trafikregler idag som för 40 år sen heller.
fy fan då har man kört lagligt ett tag iaf då..ja som trodde ja va en Trafik hulligan ;)

wdac skrev:
fy fan då har man kört lagligt ett tag iaf då..ja som trodde ja va en Trafik hulligan ;)

Mäh... Varför ska de alltid förstöra allting.. :gnissla

Nu vill man ju va faaali, rebell å sånt åsså försör de genom att man helt plötslig får smita mellan bilarna :mad:

För den som vill veta hur det verkligen ligger till så kan man läsa det i Trafikförordningen (SFS 1998:1276) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Hittar ingenting om att flera fordon inte får föras i bredd inom samma körfält.
3:e kap 6§-13§ "Fordons plats på väg"
Tolkningsfråga för:
"33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om."

Var och en får väl göra sina egna tolkningar och argumentera för det i rätten om det skulle uppstå konflikt.

Så här ÄR det...

Man får köra om en stående kö på både på höger och vänster, samt mellan bilarna.
Rör sig kön för fort räknas det som olovlig omkörning (bedömningsfråga?)
Man bör heller inte klämma sig förbi om det är allt för trångt (bedömningsfråga?)
givetvis får man heller inte åka över heldraget, men hur som helst över strckad linje mellan filer i kö.

Detta förklarade allas vår så kära Hamrén med kolegor vid två tillfällen på sk polismöten med buden då Jag körde mc-bud.

Jag har kört om många poliser vid tvåfiliga köer. Ingen har reagerat än iallafall. Vissa poliser flyttar bilen åt sidan när man kommer, det är schysst!
Men visst håller man koll bakåt ifall nån polis skulle blivit uppretad så man kan glida iväg.

-PLM- skrev:
Jag har kört om många poliser vid tvåfiliga köer. Ingen har reagerat än iallafall. Vissa poliser flyttar bilen åt sidan när man kommer, det är schysst!
Men visst håller man koll bakåt ifall nån polis skulle blivit uppretad så man kan glida iväg.
de kan inte göra så mycke i den situationen om det är en ordentlig kö.. de kan bara sitta där å se farliga ut :)

Jag tränger mig alltid före i köer, på vägen & krogen.

Kreuger skrev:
Hörru nattsuddar Ugluk! När det är dubbelfiligt då, som E4 genom Uppsala, får jag glida förbi kön då med?

Är mest nyfiken för att kunna svara på frågor från andra. Som jag ser det är det en av fördelarna med hoj, att man aldrig behöver stå i kö.
Nu är jag vaken igen.. :D
Mycket nyttig info i vissa inlägg ovan, även om jag tvivlar starkt på att Ua-poliserna håller med Hamrén..

E4 i Ua borde vara toklugnt, och där smiter jag själv alltid före oavsett om jag har bråttom eller ej. Jag kan ju. :)

Man tränger sej i kön för att; man kan,för att bredda, för att reta bilisterna och speciellt om de sitter en brud lite längre fram i en cabbe. Då kan man ju råka behöva stanna just där hon stannat o titta lite extra.

Jag brukar alltid köra om motorcyklarna med bilen till höger eller vänster om dem i kön vid trafikljuset, det är väl så dem(mc-förarna) som gör så själva vill ha det?

SFB skrev:
Jag tränger mig rätt ofta vid rödljusen. Vad säger polisen om detta? Ibland gör jag det utan att tänka mig för så det skulle vara kul att veta om det är olagligt...

Jag passade på att fråga farbror blå en ggn när jag blev stoppad. De sa att de var ok så länge det fanns utrymme på vänster sida om kön :tummenupp

skruvis skrev:
Jag brukar alltid köra om motorcyklarna med bilen till höger eller vänster om dem i kön vid trafikljuset, det är väl så dem(mc-förarna) som gör så själva vill ha det?

De som du lyckas köra om är ju de dumma jävlarna som står där i kön trots att de kör hoj. Mig kan du ju försöka köra om med bil i en rödljuskö.... :rofl jag lär ju stå längst fram å vänta på att få dra iväg på slangen när det blir grönt :yoparty

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman