Trägolv – billigt och bra. Finns det?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Alltid svårt detta när man frågar vad som är ”tillräckligt bra”. Vi har alla olika uppfattningar om vad ”tillräckligt bra” är och värderar saker olika. Vad jag är ute efter i det här fallet är vilka lågpris-trägolv (ek) som a) är lätta att lägga och b) inte drar negativa blickar till sig. Vad har ni för erfarenheter? Kan laminat vara ett alternativ eller skriker det ”fejk” och ”budget” i ögonen?

Bifogat

• ekparkett.jpg
    ekparkett.jpg
    33.9 KB · Visningar: 465
Last edited:
Laminat är fake, kallt och förjävla dåligt. Det är inte värt pengarna.
Köp Kährs ek 3stav, tror det ligger runt 399kr m2 ut till kund, lätt att lägga och det är snyggt.

Kolla beijers, k-rauta, dom har bra priser ibland.
Du kommer ångra dig om du slänger in laminat.

Låter som du är ute efter någon liknande detta: 15mm parkett

Lätt att lägga, bygger fort, bra pris och ger den där rätta "kvalitetskänslan"

Låter som du är ute efter någon liknande detta: 15mm parkett

Lätt att lägga, bygger fort, bra pris och ger den där rätta "kvalitetskänslan"
Ja, det är ju svårt att säga något om. Ser snyggt ut bilden. Vad menar du med ”bygger fort”? Och 15 mm, avser det höjden/tjockleken? Låter i så fall mycket/högt.

Är ju svårt att jämföra två golv utan att se de bredvid varandra, men lär detta se ”billigare” ut än det vid din länk från Beijer?

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13423.aspx

Detta på K-Rauta kostar 516 kr / kvm. Varför så dyrt? :va

http://www.k-rauta.se/inredning_6951.htm

Last edited:
I kök å hall är laminat bra eftersom det tål slitage från skor och tappad köksutrustning och spill. I sovrum och vardagsrum vill du ha parkett eftersom det dels är snyggt men dessutom är betydligt behagligare att tassa runt på barfota då man inte upplever det som så kallt.

Vi körde in ett laminat från byggmax i kök å hall. För vårat syfte var det utmärkt. Hållbart, rätt snyggt och lättlagt som fasiken. Skarvarna är så gott som osynliga. I övriga rum hade jag dock valt parkett alla dagar i veckan.

Inreda Mattvaruhuset har bland dom lägsta priserna på kährs och tarkett, samt scandic o alaska där vi bl.a. har en ek 3-stav från scandic för 229 :-/m2 just nu (kvalitetsgolv)

Köper du parkett så se till att det är 14mm i alla fall... då finns det gods som tål lite repor samt att du kan slipa golvet några ggr också.

Själv har jag lagt ett golv som heter Cello från K-Rauta i 3 sovrum samt en liten hall här i radhuset och är väldigt nöjd med det golvet. Brukar ligga på 319:- eller nåt sånt på erbjudande.

Är det verkligen så enkelt att döma ut laminat? Ser det fejk ut verkligen?

Det är ju galet billigt i alla fall...

http://www.bjoorn.com/shop/shopdet.lasso?s=&cat=Laminate&sel=3.Ek.5.7 mm.1.Bjoorn

Jag skulle aldrig lägga laminatgolv i något rum i mitt hem och om någon kund pratar om laminatgolv så avråder jag.... Visst..i ett skabbigt källarutrymme eller hobbyrum eller liknande, för att spara några kr, men aldrig i ett sovrum eller vardagsrum t.ex. där man vistas mest..
Men jag är nog lite arbetsskadad och känner sådant direkt om jag kommer in i ett rum...

Sök upp ett ställe som har både laminat och parkett och prova känna och gå på det... Ikea har säkert massa utlagt... Du ska förståss prova utan skor.

Du vill att det skall vara billigt, bra och snyggt... då blir det väl bara till att åka och känna o klämma på laminatgolv o se om det är vad du vill ha, själv sållar jag mig till skaran som inte lägger in det i mitt hem.

Laminat= Helt ok i förråd/garderob eller liknande

Jag lade Bauhaus egna 3-staviga ek i sommarstugan och det är nog det bästa golvet jag har lagt hittills förutom Tarkett. 280:-/m2 tycker jag är billigt, men ska man ha det på 100m2 så blir det ju en del förvisso.
Flyttar snart till hus och ska byta alla golv och satsar nog på samma igen. Kom ihåg att lägga skarvförseglare i kök och innanför entré för att slippa fukt i skarvarna.

Edit/ I gamla lägenheten så lade jag in ett laminatgolv i grovhallen och det var av bästa kvalité och kostade 190:-/m2. Såg fortfarande inte lika bra ut som riktigt trägolv helt enkelt.

Det är tydligen viktigt för mäklare när man ska sälja oxå... Standardfrågan när man tar hem en mäklare för genomgång är: "Är det parkett?" så fort dom kommer in i ett rum... Dom vill gärna skriva "Genomgående parkettgolv" i annonsen om det ska säljas...
"Genomgående laminatgolv" klingar inte så bra.
Genomgående laminatgolv suger hästballe... Då måste man ju lägga om rubbet! :rolleyes:

Är det verkligen så enkelt att döma ut laminat? Ser det fejk ut verkligen?

Det är ju galet billigt i alla fall...

http://www.bjoorn.com/shop/shopdet.lasso?s=&cat=Laminate&sel=3.Ek.5.7 mm.1.Bjoorn

Jag vet inte hur många 1000m2 golv jag lagt. Men att lägga säg ett 30m2 rum parkett går nästan dubbelt så fort som att lägga 30m2 laminat. Det är allt som oftast riktigt usel kvalité på not & sponten på laminat och dessa går sönder ständigt. Springorna kan bli bra, men man får oftast något lyft på något ställe pga av kvalitén på laminaten.

jag avråder nu för tiden alltid kunden från att lägga laminat, har även sagt ifrån mig jobbet eller tvingat kunden skriva på papper så jag avsäger mig garantin. För jag vet inte hur många laminatgolv jag fått åka och lägga om pga av dom gått sönder när kunden använt det ett par veckor, och då är det jag som åker på dte och inte fabrikanten.

Lägg dom extra kronorna på ett riktigt 14mm parkett golv. Du får ett mycket finare golv, ett varmt golv som du kan slippa minst 2-3ggr om du får repor. Byggmax har jag inte mycket för, men vissa saker är ju samma som på andra ställen. Lycka till.

Jag sällar mig till skaran som föredrar plastmatta före laminatgolv.

ÅAS gillar jag inte klinkers/kakel heller, något som 98.7% av befolkningen verkar tycka är det mysigaste som finns.

Jag sällar mig till skaran som föredrar plastmatta före laminatgolv.

ÅAS gillar jag inte klinkers/kakel heller, något som 98.7% av befolkningen verkar tycka är det mysigaste som finns.

Glöm inte våtrumstapeten oxå... :zpy

Det värsta är nog plastmatta i imiterat trä ändå...

Kan rekommendera Byggmax parkettgolv, har lagt det på hela övervåningen och det funkar skitbra, 14 eller om det var 15mm minns jag ej men det finns i alla fall utrymme för att slipa ett antal gånger.

Kährs ek-parkett har jag någon billig variant av på bottenvåningen och det är det sämsta skit jag varit med om, jag valde det som tillval när huset byggdes och såg det aldrig i verkligheten innan huset var klart.
Trodde att märket borgade för kvaliten men icke, det är ett supertunnt lager ek ovanpå en furukärna vilket gör golvet lika mjukt och ömtåligt som ett rent furugolv samt att det inte går att slipa.
I min värld skulle det inte ens få kallas för parkett utan snarare fanér.
5år och det är dags att lägga om:näsblod men det får nog dröja tills ungarna slutat härja runt med leksaker.

Kan rekommendera Byggmax parkettgolv, har lagt det på hela övervåningen och det funkar skitbra, 14 eller om det var 15mm minns jag ej men det finns i alla fall utrymme för att slipa ett antal gånger.

Är det detta du menar? Bra pris isåfall, kanske ska slå en flukt på detta. 2,5mm slityta är ju inte jättemycket men jag tror inte det var mycket mer på det andra golvet jag har köpt och det är väl antagligen där omkring det brukar ligga på de flesta golv :va

Rota fram en lagershop och handla riktiga golv till andrasorteringspris.

Vi handlade Rappgo på outlet som kostar 595 på K-rauta för 79kr/kvm...

Inga fel, lite skadade kartonger och en kasserad planka på 25 kvm...

/ Jens

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back