Trägolv – billigt och bra. Finns det?

Håller med övriga här. Laminat är inte snyggt. Vi köpte ett gamalt hus med delvis laminatgolv. Det blir snabbt fettfläckigt igen efter man har våttorkat, inte kul. Speciellt i ett rum med mycket fönster.

Själv föredrar jag oljade trägolv rent utseendemässigt. Lite mer jobb iom att man måste olja om det då och då, men helt klart värt det.

Något jag tänkt på är att folk som har trägolv som målar över skiten tretti gånger minst för att få en plastlook, medans de i rummet bredvid lägger ett plastgolv i träimitation :dummer

I min värld är dessutom ett trägolv
2830220G.jpg

Inte något man klickar ihop.

Själv så har vi laminatgolv i kök och matsal (tål spill, djurklor/tassar och lätt att rengöra) och äkta såpbehandlat trägolv i vardagsrummet. Det handlar bara om vad man har för smak. Fast ska du prompt ha något i trä som klickar så är parkett det ända rätta imo.

Är det detta du menar? Bra pris isåfall, kanske ska slå en flukt på detta. 2,5mm slityta är ju inte jättemycket men jag tror inte det var mycket mer på det andra golvet jag har köpt och det är väl antagligen där omkring det brukar ligga på de flesta golv :va

Nä, jag körde på detta http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13436.aspx oljad ask, men det skulle jag nog inte lägga på ex nedervåningen då det inte är lika tåligt mot smuts o väta som ett lackat golv.
Fördelen är att det är grymt lätt att hålla snyggt, blir det en repa så putsar man bara av den lite med ett fint sandpapper och stryker på lite olja så är det som nytt igen.

Laminat är fake, kallt och förjävla dåligt. Det är inte värt pengarna.
Köp Kährs ek 3stav, tror det ligger runt 399kr m2 ut till kund, lätt att lägga och det är snyggt.

Kolla beijers, k-rauta, dom har bra priser ibland.
Du kommer ångra dig om du slänger in laminat.

Kährs.is.the.shit :tummenupp Hela övervåningen Atlanta Valnöt 1-stav. (kan ju bero på att man jobbat där) Köp!

Det absolut bästa är Kährs:tummenupp

Om Kährs är det bästa (vilket jag också trodde tidigare) så köper jag något billigt och lägger om oftare.
Läs mitt tidigare inlägg om Kährs, efter 5år ser det ut som skit.
Det är möjligt att det finns bättre varianter men den jag har är fan snudd på bedrägeri att kalla för parkett.

Jag har lagt laminat i två sovrum och i köket. Köpte det på IKEA för 39 km/m2. Nu kostar det nog 69kr/m2.

Vi är väldigt nöjda med golvet och har även fått beröm för att det är så fint. Get en liiite lantlig look som matchar det annars moderna köket.

EDIT: Det var inga svårigheter att lägga golvet, alla plankor förblev hela.

Bifogat

• 30496_PE119079_S4.jpg
    30496_PE119079_S4.jpg
    38.8 KB · Visningar: 247
Last edited:
Jag har lagt laminat i två sovrum och i köket. Köpte det på IKEA för 39 km/m2. Nu kostar det nog 69kr/m2.

Vi är väldigt nöjda med golvet och har även fått beröm för att det är så fint. Get en liiite lantlig look som matchar det annars moderna köket.

Huu, det där ligger på vissa ställen i villan nu, ser tyvärr hysteriskt plastigt och billigt ut och är kallt. Men måste ge ett visst plus på kvalitén, det har slitits friskt på golvet med bland annat stående vatten under renoveringen och har inte lyckats göra ett enda märke.

I helgen blir det ekparkett så det blir lite ordning på torpet. :tummenupp

Huu, det där ligger på vissa ställen i villan nu, ser tyvärr hysteriskt plastigt och billigt ut och är kallt. Men måste ge ett visst plus på kvalitén, det har slitits friskt på golvet med bland annat stående vatten under renoveringen och har inte lyckats göra ett enda märke.

I helgen blir det ekparkett så det blir lite ordning på torpet. :tummenupp

Märkligt. Jag upp lever det inte alls plastigt och en del har frågat om det är äkta parkett eller inte. Vet dock inte hur kunniga dom är på sin sak.

Dom här som är mest emot laminat verkar vara dom som jobbar med det. Finns ju en VISS risk att man blir arbetsskadad och bara vill ha det bästa då. Tycker absolut inte att parkett är värt 5 ggr mer pengar om man är ute efter nåt som ger mycket bang for the buck som TS här ber om.

Parkett i all ära, men är man inte proffs eller har en rejäl budget så är det inte värt det enligt mig.

//Mark

Kan rekommendera Byggmax parkettgolv, har lagt det på hela övervåningen och det funkar skitbra, 14 eller om det var 15mm minns jag ej men det finns i alla fall utrymme för att slipa ett antal gånger.
Ska definitivt åka och titta på det.

Se där, låter som det trots allt blir en svår värderingsfråga att välja. Bra med anhängare på båda sidor. 39 kr / kvm var ju skrattretande billigt.

:tummenupp

Last edited:
Laminat fungerar på vissa ställen som kök och hall då dom är lite mer fukttåliga än trägolv.
För sovrum eller vardagsrum ska det vara trägolv eller parkett.
Skillnaden är att ett laminatgolv är ju plastyta så det känns inte alls lika skönt att sätta ner fötterna på och det har inte alls samma känsla som ett trägolv. Det är bland annat betydligt halare än ett trägolv.
Å andra sidan är det ju faktiskt så att dom billigare laminatgolven har ganska dåliga skarvar så dom är inte riktigt täta med resultat att om man spiller något och inte torkar upp det så kan det sugas ner i skarvarna och golvet sväller och blir fult.

Det finns ganska bra trägolv av klicktyp som inte bygger mer än ett vanligt laminat. Nackdelen är att dom inte går att slipa om då tjockleken är för liten.

Om det är för sovrum eller liknande så leta runt efter ett snyggt trägolv som du gillar. det är ingen bra idé att snåla på golven. Du kommer troligen att ha kvar dom ganska länge. Är det tight mellan golv och dörrar så funkar kanske inte en parkett som bygger 15mm om du inte har lust att göra om även dörröppningarna.

Jag tycker du ska åka kolla på byggmaxs parkett golv med o känna lite hade jag lagt in parkett i något utav rummen här hemma idag hade det troligtvis blivit parkett därifrån såvida de passar för rummet.

Laminat fungerar på vissa ställen som kök och hall då dom är lite mer fukttåliga än trägolv.
För sovrum eller vardagsrum ska det vara trägolv eller parkett.
Skillnaden är att ett laminatgolv är ju plastyta så det känns inte alls lika skönt att sätta ner fötterna på och det har inte alls samma känsla som ett trägolv. Det är bland annat betydligt halare än ett trägolv.
Å andra sidan är det ju faktiskt så att dom billigare laminatgolven har ganska dåliga skarvar så dom är inte riktigt täta med resultat att om man spiller något och inte torkar upp det så kan det sugas ner i skarvarna och golvet sväller och blir fult.

Det finns ganska bra trägolv av klicktyp som inte bygger mer än ett vanligt laminat. Nackdelen är att dom inte går att slipa om då tjockleken är för liten.

Om det är för sovrum eller liknande så leta runt efter ett snyggt trägolv som du gillar. det är ingen bra idé att snåla på golven. Du kommer troligen att ha kvar dom ganska länge. Är det tight mellan golv och dörrar så funkar kanske inte en parkett som bygger 15mm om du inte har lust att göra om även dörröppningarna.

Måste bara tillägga att man kan använda sig av en "sealer" på tub som man lägger i noten när man slår ihop dem. Sen låter man det torka i en timme och sen rycker man bort överflödet. Helt vattentätt och det kostar säkerligen inte mer än 30-40:-/m2 om man inte lägger enstavig parkett som är skitliten...

Måste bara tillägga att man kan använda sig av en "sealer" på tub som man lägger i noten när man slår ihop dem. Sen låter man det torka i en timme och sen rycker man bort överflödet. Helt vattentätt och det kostar säkerligen inte mer än 30-40:-/m2 om man inte lägger enstavig parkett som är skitliten...

Ajuste, att ingen nämnt det. Bra tänk!
Dessutom står det i instruktionerna till nästan alla golv. Brukar stå något i stil med att det ska användas i kök och andra ställen där det är risk för mycket fukt. Nästan ett måste just i kök, där det är väldigt lätt hänt att det blir fruktansvärt blött.

Har nyligen lagt in laminatgolv i kök/vardagsrum. Golv från Pergo och det är jag nöjd med helt klart. I en barnfamilj med öppen planlösning känns det klockrent. Enkelt att lägga också. Den mest märkbara nackdelen är att det är kallare än det gamla trägolvet.

Har nyligen lagt in laminatgolv i kök/vardagsrum. Golv från Pergo och det är jag nöjd med helt klart. I en barnfamilj med öppen planlösning känns det klockrent. Enkelt att lägga också. Den mest märkbara nackdelen är att det är kallare än det gamla trägolvet.
Bort med trägolv – dit med laminatgolv. Det var radikalt!

:)

Bort med trägolv – dit med laminatgolv. Det var radikalt!

:)

Med en hög med ungar och/eller halvstora hundar så är laminat nästan mer logiskt än trägolv om man nu inte gillar tanken på att slipa om vart och vartannat år. Iallafall på entréplanet.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti