Trägårdsslang modell Lång....

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Behöver simpel trådgårdsslang ca 400meter...Nån som vet var man kan köpa på löpmeter? Vill ej köpa 20, 40m åt gången....utan söker typ 100m eller mer. Har sökt som fan, men hittar inget. Men här brukar ju folk ha bra tips:)

Inte så OT slanga o vatten SLANG är ju lite lika............

400m Tror inte trägårdslang finns i så långa stycken.

Kanske en heter dom PEX? slang skulle funka? Lite styvare svart sak.

400m Tror inte trägårdslang finns i så långa stycken.

Kanske en heter dom PEX? slang skulle funka? Lite styvare svart sak.

Nja, behöver en billig slang, typen spelar ingen roll...bara det rinner...
Skall fylla min pool från en källa som ligger 400m bort. Vill ej köpa 20-40m för då behövs kopplingar så innot H! Bor på landet o har egen brun, så det alt går bort, därav söker jag långa längder på slang.

Skall fylla min pool från en källa som ligger 400m bort. Vill ej köpa 20-40m för då behövs kopplingar så innot H! Bor på landet o har egen brun, så det alt går bort, därav söker jag långa längder på slang.

http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=1366

20:-/m

http://www.billigtvvs.se/?pid=1&prodid=330&pcid=50

300m om jag fatta rätt.

100m
http://www.billigtvvs.se/?pid=1&prodid=316&pcid=50

Last edited:
Skall fylla min pool från en källa som ligger 400m bort

Höjdskillnad? Vilken pump hade du tänkt använda? Stor pool?

Att pumpa vatten 400m med en låt oss säga 12-15m i höjdskillnad är inte helt superlätt. Rinner gör den nog alltid, men om det är så som du kissar så tar det sin tid att fylla en större pool.

Classe har
Artnr: 30-6595 . 25 mm 50m 498,00:-

Om nu 25mmslang räcker för den sträckan.

Kan ju tillägga.

Jag hade kikat med någon som kan pumpar om möjligheten ens finns(ekonomi) att sno vatten från "källan" 400m bort. Jag själv är tyvärr inte tillräckligt kunnig och vågar inte gissa.
Kan ta reda på utav en som kan bättre men då behöver jag lite förutsättningar så som tilltänkt pump och höjdskillnader samt volym som ska pumpas.

Till och börja med, finns det el vid vattnet?
400m skarvkabel funkar inte.

Tack för snabba svar. Självtryck uppifrån ett berg, så jag behöver endast suga upp tryck i en liten stump, för att sedan koppla på den tilltänkta långa slangen,sen får det rinna...har ingen brådska....hinner ju åka massa hoj innan poolen är fylld:yoparty

Tack för snabba svar. Självtryck uppifrån ett berg, så jag behöver endast suga upp tryck i en liten stump, för att sedan koppla på den tilltänkta långa slangen,sen får det rinna...har ingen brådska....hinner ju åka massa hoj innan poolen är fylld:yoparty

Okey det gör ju saken lite lättare. :)
Sorry att jag är "näsvis". Men många förstår inte problemen.

Då var väl Classes 50M slang i hyffsad prisklass.
http://www.billigtvvs.se/?pid=1&pcid=795 20 trädgårdslang 63:-
1300:- för 400m. Men med några slangar och skarvar.

Men en så grov slang som möjligt, du vill ju inte fylla poolen till i tre månader.

På den tyska sidan som jag tidigare länkade till..
http://www.hogi99.de/_py_Schlaeuche-S-Cristal-Cristal-4x-6mm-100m/a-58010477-1615-1631-0-0-0/

Billigare en så blire nog inte :tummenupp

Det var ju REA under halva priset :tummenupp

Edit: 400m 550:- + frakt

Last edited:
När du köper kopplingar, köp inte gardena eller liknande, de har begränsar flödet på tokför mycket.
Klokoppling är det som gäller, då har man nästa samma diameter på hålet :tummenupp

Edit: Varför görs inga sånahär kopplingar till trädgårdsslangar och dylikt? Med dem får man ju ingen flaskhals alls?

Bifogat

• OLBY-15-070824-1.jpg
    OLBY-15-070824-1.jpg
    16.4 KB · Visningar: 1,237
Last edited:
varför inte ringa det lokala brandförsvaret o höra om det är nåt dom kan hjälpa fylla?

Eller be det lokala åkeriet, när brunnen hemma sinade åkte de ut med vatten som de hämtat hos kommunen, betalade endast åkaren för lastbil+chaufför.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna