Trä cylinder på kolvarna - hur fan gör ni det egentligen?

Jag ger upp skiten nu.. :(
åtminstone för idag. Har hållt på i många timmar nu utan att få kolvringar o oljeringar att glida in i cylindrarna. Så snart jag sänker ner cylindrarna och får grepp några millimeter av kolvarna, räcker det med en ytterst liten gippning så kryper direkt någon av de 4 ringarna ut och tvärbromsar allt.
skitringar.jpg


Kanterna på spikbanden är mjukslipade och dessutom har jag en plastremsa mellan kolv och spikband.
Att pressa in de här kolvringarna och oljeringarna med fingrarna kräver mer än bara styrka vill jag lova. Det handlar om att dels hålla cylindern helt spikrakt i luften samtidigt som man pressar in de två översta kolvringarna på varje kolv 2 och 3, och sedan sakta sänka cylindern spikrakt o försöka med nästa ringpar. Omöjligt för en enda person med de här jävligt styva ringarna.
 
Riktiga verktyg är halva jobbet! :fakta Så varför göra det minst dubbelt så svårt? För att inte prata om risken att skada kolvarna, ringarna o.s,v

Spontant känns det här som ett klassiskt tillfälle av att spara pengar på fel ställe. Om du nu inte håller på att trolla oss alla?
Skaffa riktiga kolvringskompressorer. Snälla?

- Kolvringskompressorer fungerar på precis samma sätt som det jag gör nu. Om du kikar på några andra inlägg jag gjort, så blir det nog ganska solklart att jag inte trollar vare sig nu eller annars.
 
- Kolvringskompressorer fungerar på precis samma sätt som det jag gör nu. Om du kikar på några andra inlägg jag gjort, så blir det nog ganska solklart att jag inte trollar vare sig nu eller annars.
Och eftersom det finns kolvringskompressorer som verkligen funkar på riktigt alltså, varför hålla på med spikbanden? Suboptimering...eller trolleri, ok då, "kan själv".
Jag kan förstå bevekelsegrunderna för spikbandskompressor om man får "motorhaveri" i bortre Bongo-Bongo och inte helt enkelt kan få tag på rätt verktyg men här där riktiga verktyg är ett tfnsamtal borta eller par klick i webläsaren avlägsna så förstår jag helt enkelt inte varför.
 
Jag lyckades en gång med följande:

Skar ut lagom bitar tunn rostfritt från en köksfläktkåpa, sveptes runt kolven med buntband av kraftig typ.

Med spikband, plastbitar och ihopspänning med skruv är det nog jävligt svårt och snart pajar du en ring.

Vicka motorn så du ser, bra belysning och något som håller cylinderraden underlättar.

Visst är riktiga ringkomprimerare säkert bäst, men det är ju inte heller så att grejerna hoppar på plats utan ansträngning direkt då heller.
 
Ergo - jag kan skruva kolvringarna tigt, men då sitter bandet så hårt att jag inte kan dra ner det så som cylindern kommer vilja när den ska träs på. Så hur böfvelen kan man med liknande verktyg klämma ringarna tillräckligt hårt dikt mot kolven och samtidigt kunna få verktyget/spikbandet att glida ner med cylindrarna??

Detta är som sagt ibland tufft även med riktiga verktyg och friktionen mellan kolven och spikbandet är garanterat högre än den varit med ett verktyg som är helt slätt och klämmer med ett jämnt tryck runt om.
Bra verktyg, olja och exakt rätt spänning så brukar det gå. Även om jag som sagt föredrar fingrar (och/eller små träbitar om ringarna är riktigt hårda).

Hur mycket ringgap har du och var i loppen mättes det?

Mitt ena lopp är så slitet att gapet varierar mellan 0,15-0,8mm så där hade man enkelt kunna gjort bort sig och haft nollgap i botten av cylinderna och då blir det riktigt klurigt att få i kolven.
 
Är du säker på att du har ett kolvringsgap?

- Ja jo, när jag pressar ihop ringarna en och en så funkar det ju. O jag tänker att samma kolvringar satt monterade i cylindern innan jag tog av den, så rimligen borde de ju få plats där nu också då.
 
Detta är som sagt ibland tufft även med riktiga verktyg och friktionen mellan kolven och spikbandet är garanterat högre än den varit med ett verktyg som är helt slätt och klämmer med ett jämnt tryck runt om.
Bra verktyg, olja och exakt rätt spänning så brukar det gå. Även om jag som sagt föredrar fingrar (och/eller små träbitar om ringarna är riktigt hårda).

Hur mycket ringgap har du och var i loppen mättes det?

Mitt ena lopp är så slitet att gapet varierar mellan 0,15-0,8mm så där hade man enkelt kunna gjort bort sig och haft nollgap i botten av cylinderna och då blir det riktigt klurigt att få i kolven.

- Jag hajar nog inte riktigt vad du menar med "loppen". Kanske spåren som ringarna ligger i? I så fall så tänker jag att ringarna fick plats när kolvarna satt i cylindern innan jag tog av den...så nog borde de väl gå i nu igen då?
 
Spikbanden som jag använt är knappt en centimeter bredare än bredden från översta till nedersta kolvringen, så jag tycker att det rimligen borde bli ett jämt tryck över samtliga...eller hur skulle det inte kunna bli det?
Jag kanske tänker fel :confused:
 
Jeps, helt rätt. Jag köpte ett billigt kit på eBay, som har funkat bra för mina behov. Innehöll klämringar för 62–145 mm kolvdiameter. Dock har denna inte låsbar tång, funkar ändå men bättre om du hittar ett kit med.
:)https://www.ebay.co.uk/itm/Piston-R...62mm-145mm-Auto-Engines-14PCS-BT/282290783330

-edit- kit med låsbar tång: https://www.ebay.co.uk/itm/7pc-Pist...05884848?epid=24016998805&hash=item5d69bbf7b0

- Den låsbara varianten där är nog bra, men kostar då ca 400 SEK (+ev. moms/tullavgift?)..och dröjer kanske 2 veckor. Det tar emot lite att vänta så länge när våren klafsar närmare : )
 
Jag har praktiserat följande: Ställ cylindern på ett par träbitar sedan vrider du vevaxel
så att de översta kolvringarna är i kontakt med avfasningen på loppet.
Peta försiktigt in översta ringen sedan är det bara att repetera förfarandet.
 
- Jag hajar nog inte riktigt vad du menar med "loppen". Kanske spåren som ringarna ligger i? I så fall så tänker jag att ringarna fick plats när kolvarna satt i cylindern innan jag tog av den...så nog borde de väl gå i nu igen då?

Lopp=cylindrar. Är det gamla ringar så ska du inte mäta gapet. Jag bara förutsatte att ringarna var nya eftersom man sällan återmonterar gamla.
 
Jag har praktiserat följande: Ställ cylindern på ett par träbitar sedan vrider du vevaxel
så att de översta kolvringarna är i kontakt med avfasningen på loppet.
Peta försiktigt in översta ringen sedan är det bara att repetera förfarandet.

Det där lät logiskt och borde funka bäst utan tillbehör av alla förslag, inkl mitt eget
 
Jag har praktiserat följande: Ställ cylindern på ett par träbitar sedan vrider du vevaxel
så att de översta kolvringarna är i kontakt med avfasningen på loppet.
Peta försiktigt in översta ringen sedan är det bara att repetera förfarandet.

- Hm..kanske är en metod att prova

- - - Updated - - -

Lopp=cylindrar. Är det gamla ringar så ska du inte mäta gapet. Jag bara förutsatte att ringarna var nya eftersom man sällan återmonterar gamla.

- Nej, det är samma ringar som suttit på hela tiden.

- - - Updated - - -

Har du provat att borra?

- Jag borrade en massa hål i cylinderfodret, men de gled inte på ändå. Kanske ska borra lite i styret också..
 
Jag tackar o niger vackert inför alla tips jag fått. Så snart jag deppat färdigt ska jag på´t igen med friska tag.
Ska prova det där med att palla upp cylindrarna på träbitar och vrida upp kolvarna mot dem. Så enkelt..o så svårt att komma på det själv :huvet
 
Om du använder ovanstående metod, kolla att fasen på cylinden är slät, skadar inte att putsa med fin slipduk och även runda av kanten mellan fas och cylinderlopp. Underlättade mycket på min encylindriga 250 tvåtaktare. Putsade även av övre kanten på ringarna mycket försiktigt.
 
Om du använder ovanstående metod, kolla att fasen på cylinden är slät, skadar inte att putsa med fin slipduk och även runda av kanten mellan fas och cylinderlopp. Underlättade mycket på min encylindriga 250 tvåtaktare. Putsade även av övre kanten på ringarna mycket försiktigt.

- Fasen är helt slät o fin, men ska känna på den med fingertopparna nästa gång jag försöker. För säkerhets skull.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top