TPS - Yamaha R1 -98 bah...

FredR1k

www.hojdack.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6+yz426+wr450
Bytte TPS från en trasig till en hel och nu känns hojfan slö! Kan inte någon övertala mig om att det beror på den otroligt jämna och fina gången som TPSes ger!? Någon som upplevt ngt liknande? Vad kan det vara är jag på rätt spår? Det är alltså inte JÄTTESTOR skillnad i draget så att säga men ändock märkbart! Bah! Argh! Jag sliter nog ur kabeln tror jag!

Har du justerat den rätt då?......

Om inte så gör du så här/
Rätta tomgångvarvtalet inställt med tändningen påslagen så tar du av kabeln till tps givaren å sätter dit den igen varvräknaren ska då visa 5000rpm om den är rätt inställd.Justera den annars så kanske det blir bättre :whip

TPS

Det finns tydligen et annat sätt att justera TPS sensor'n på :

Copy/Paste :

TPS Adjustment Revisited

Warm up the engine completely.

Loosen the TPS screws so that it can easily be moved.

Start engine and set idle speed to 3800 rpm.

Move throttle sensor to get highest engine speed

Tighten screws (make sure that speed does not change during tightening).

Lower idle speed to 1200 - 1300 rpm.

I went for a quick ride to warm it up then did this adjustment. From 3800 rpm I was able to rotate the sensor and get the rpm up to 4300. I think I remember seeing another post where another member saw the same result.

Then I went out again to test the difference. Wow! There was a significant reduction in that 6500 rpm resonance. I could barely feel it at all. Not only that, the entire rpm range felt smoother as well. The engine just seemed more willing to rev with much better throttle response.

Later I did the factory 'pull-the-connector-and-replace' test and the tachometer needle poined to 10000 rpm instead of the 'correct' 5000 rpm.

So, what to make of this? I believe Ivan has stated the factory setting is optimized for emissions and not performance.

Anyway, I recommend that if anyone has been thinking of doing this not to wait any longer and get out your T-20 Security Torx bit and give it a try. I should have done this weeks ago.

Copy/paste slut :p

http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?s=&threadid=26085&highlight=tps+adjustment

har inte provat själv än.

Läste faktiskt det där för ett tag sedan men jag fattar inte hur jag ska komma åt skruvarna till tpsen utan att lyfta förgasarna, det kändes som ett måste när jag bytte kan jag lova! Ja och då blir det såklart svårt att köra motorn... u get the pic... :) , kanske missar nåt, tala gärna om det i sånt fall :fakta

1 : Lyfta fuggarne ock lösna båda skruvar, men låt dem sitta "tight"
2 : montera, starta, justera
3 : Spänna överste skruvan så gott det går (med tang eller nåt)
4 : Lyfta, spänna, blah blah blah

Det skal tydligen gå at justere TPS'en även om skruvarne sittar ganske ordentligt i. Dett bästa är troligen inte att lösna mer än att du präcis kan justere den, så den går väldigt segt.

Hoppas du förstår vad jag menar :p

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...