TPS - Yamaha R1 -98 bah...

FredR1k

www.hojdack.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
R6+yz426+wr450
Bytte TPS från en trasig till en hel och nu känns hojfan slö! Kan inte någon övertala mig om att det beror på den otroligt jämna och fina gången som TPSes ger!? Någon som upplevt ngt liknande? Vad kan det vara är jag på rätt spår? Det är alltså inte JÄTTESTOR skillnad i draget så att säga men ändock märkbart! Bah! Argh! Jag sliter nog ur kabeln tror jag!
 
Har du justerat den rätt då?......

Om inte så gör du så här/
Rätta tomgångvarvtalet inställt med tändningen påslagen så tar du av kabeln till tps givaren å sätter dit den igen varvräknaren ska då visa 5000rpm om den är rätt inställd.Justera den annars så kanske det blir bättre :whip
 
TPS

Det finns tydligen et annat sätt att justera TPS sensor'n på :

Copy/Paste :

TPS Adjustment Revisited

Warm up the engine completely.

Loosen the TPS screws so that it can easily be moved.

Start engine and set idle speed to 3800 rpm.

Move throttle sensor to get highest engine speed

Tighten screws (make sure that speed does not change during tightening).

Lower idle speed to 1200 - 1300 rpm.


I went for a quick ride to warm it up then did this adjustment. From 3800 rpm I was able to rotate the sensor and get the rpm up to 4300. I think I remember seeing another post where another member saw the same result.

Then I went out again to test the difference. Wow! There was a significant reduction in that 6500 rpm resonance. I could barely feel it at all. Not only that, the entire rpm range felt smoother as well. The engine just seemed more willing to rev with much better throttle response.

Later I did the factory 'pull-the-connector-and-replace' test and the tachometer needle poined to 10000 rpm instead of the 'correct' 5000 rpm.

So, what to make of this? I believe Ivan has stated the factory setting is optimized for emissions and not performance.

Anyway, I recommend that if anyone has been thinking of doing this not to wait any longer and get out your T-20 Security Torx bit and give it a try. I should have done this weeks ago.


Copy/paste slut :p

http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?s=&threadid=26085&highlight=tps+adjustment

har inte provat själv än.
 
Läste faktiskt det där för ett tag sedan men jag fattar inte hur jag ska komma åt skruvarna till tpsen utan att lyfta förgasarna, det kändes som ett måste när jag bytte kan jag lova! Ja och då blir det såklart svårt att köra motorn... u get the pic... :) , kanske missar nåt, tala gärna om det i sånt fall :fakta
 
1 : Lyfta fuggarne ock lösna båda skruvar, men låt dem sitta "tight"
2 : montera, starta, justera
3 : Spänna överste skruvan så gott det går (med tang eller nåt)
4 : Lyfta, spänna, blah blah blah

Det skal tydligen gå at justere TPS'en även om skruvarne sittar ganske ordentligt i. Dett bästa är troligen inte att lösna mer än att du präcis kan justere den, så den går väldigt segt.

Hoppas du förstår vad jag menar :p
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top