TPS:en krånglar

Art Vandalay

#149 Open
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
KTM 525 SMR
Har en R1-99 som felindikerar på 3000varv och detta ska vara att det är ngt tjall på TPS:en, men det konstiga är att cykeln går inte dåligt, men det är jäkligt störigt att varvräknaren indikerar hela tiden.
Kan det skada hojen om jag kör med den som den är?

Har läst nästan alla trådar om TPS och det står att man ska lossa kontakten och sedan sätta tillbaka och då ska varvräknaren indikera 5eller 10000varv, men när jag gör detta så händer nada, varvräknaren fortsäötter bara att gå från 0 till 3000 till 0 varv osv.Vad göra, tacksam för svar.

Mina TPS erfarenheter, (som inte behöver betyda något i sammanhanget), är att den ger signaler för att CDI:n ska minska förtändningen på någon/några växlar vid vissa varv, för att hålla ned avgasvärden/ljud? Om den är paj ska den på min ställa om förtändningen till max. Jag pillrade mkt med min förra året, och till sist pillade jag sönder den... Körde ett tag med den utan problem (bästa bänkresultatet f.ö. :hihi) Jag tror inte det kan inverka skadligt på något sätt. Om R1:ans TPS funkar på samma sätt vet jag inte. Har du Mikuni fuggar och behöver en ny TPS, så köp härifrån, jag tog hem en ny därifrån till bra mycket mindre pengar än Yamaha Genuine Parts... www.topham.de.

På en spruthoj är tps och varvtal viktigaste input för sprutet. Borde mao fixas isf.

På förg-motorer används den vanligen till tändningen. Eftersom tändläget helst ska variera m gaspådrag (och varv)
så borde den vara inkopplad. Om hojen går bättre utan tps så är det ett tecken på att tändinställningen
inte är bra. Borde alltså gå bättre MED tps OCH justering.

Ev. buller-special beroende på växel borde man fixa genom att lura den map vilken växel som ligger i (TRE-fix motsv ?)
och inte genom att koppla ur tps.

Så mitt råd är att fixa tps:en.
/u

Art Vandalay skrev:
2079439 Nån som vet om det går att använda TPS:en från en Yamma Thunderace till R1:an, antagligen har min pajjat, går lite ojämt på låga varv.
Trodde det berodde på att jag nyss bytt slipon.

Eller om nån vet nåt ställe som har så kan man ju jämföra art.nr....

Kollade länken som HansJ lade in men min tyska är ungefär lika bra som min kinesiska (mkt mkt undermålig) så nån svensk sida vore nice.
Har du fuggar eller sprut? Topham är agent för Mikuni, jag tänkte i all min hast inte på att det finns sprut nuförtiden :hihi. Maila killen, han är (förmodligen) engelsman, heter Stephen i alla fall, och har svarat oklanderligt på alla mina frågor. Har för mig att TPS sensorn var ungefär halva priset jmf med Yamaha... Köper allt i förgasarväg av honom :tummenupp

ulf_lundin skrev:
2078360 På en spruthoj är tps och varvtal viktigaste input för sprutet. Borde mao fixas isf.

På förg-motorer används den vanligen till tändningen. Eftersom tändläget helst ska variera m gaspådrag (och varv)
så borde den vara inkopplad. Om hojen går bättre utan tps så är det ett tecken på att tändinställningen
inte är bra. Borde alltså gå bättre MED tps OCH justering.

Ev. buller-special beroende på växel borde man fixa genom att lura den map vilken växel som ligger i (TRE-fix motsv ?)
och inte genom att koppla ur tps.

Så mitt råd är att fixa tps:en.
/u

Liten undran apropå TPS (jag är nyfiken och har frågat, men aldrig riktigt fått klart i vad TPS:en spelar för roll på min hoj, annat än buller/miljö-krav).

Jag hade som sagt en sejour förra året, där hojen bänkades ett antal gånger. Bästa värdet fick jag då jag körde med en trasig TPS. Hojen hade egentligen inget särskilt trim, flatslide, helsystem, öppnare luftburk. Tändning vet jag ärligt talat inte om jag kan justera öht? (Om man inte ska ge sig på att pilla med pick-uper och så...) Kan det verkligen vara felställd tändning? Jag undrar eftersom det inte finns några "vanliga" inställningsmöjligheter. Det lätta trimmet borde väl inte heller påverka i någon nämnvärd omfattning? Tar gärna emot synpunkter och funderingar!

Yepp, fick tag i en "ny" TPS som nu sitter monterad och klar,så nu lirar mätaren som den skall, har dock ej provkört hojen ännu.Hade bara igång för att se om den gick, och den går lite lågt på tomgången men jag kanske gjorde ngt galet vid justeringen.Så imorrn får man se om det gör ngn skillnad i övrigt.

HansJ skrev:
2080237Jag hade som sagt en sejour förra året, där hojen bänkades ett antal gånger. Bästa värdet fick jag då jag körde med en trasig TPS. Hojen hade egentligen inget särskilt trim, flatslide, helsystem, öppnare luftburk. Tändning vet jag ärligt talat inte om jag kan justera öht? (Om man inte ska ge sig på att pilla med pick-uper och så...) Kan det verkligen vara felställd tändning? Jag undrar eftersom det inte finns några "vanliga" inställningsmöjligheter. Det lätta trimmet borde väl inte heller påverka i någon nämnvärd omfattning? Tar gärna emot synpunkter och funderingar!
En motor ska ha högre tändning på låg last än på hög. Går den bättre under bänkning (hög last) utan tps
så talar det för att tps och mycket gas sänker tändningen (på den hojen). Det innebär att det förmodligen är
bättre att höja tändningen över hela linjen och låta tps:en sänka den vid hög last, alltså rimligen till ungefär samma
värde som innan m urkopplad tps. Inte så krånglig princip som det låter.

Vinsten med det borde vara bättre fart o ekonomi på delgas (jämfört m varianten utan tps).

Vill du veta vad tps:en gör så får du koppla in stroboskop och kolla hur tändinställningen ändras när du kopplar ur den.
(Eller fejka tps med lämplig potentiometer.....Borde ju gå att motståndsmäta tps:en o skaffa pot efter det. :) )

Tändningen går vanligen inte att justera (annat än m pcIII ?) så det blir till att flytta spole eller byta till skiva
m annan placering av piggen.

Jag menade inte direkt 'feljusterad', bara att det (om den går bättre utan tps) verkar som det finns
möjlighet till förbättring jämfört med fabriksinställningen.

Men man ska inte driva det för långt, knackrisken ökar, och det ger inte så mycket att öka förtändningen
ända fram till knack. Finns i princip ett s.k. mbt-läge (max braked torque ?) där den ger max. (Fast det varierar tyvärr
lite m blandning o en del annat.)
/u

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...