HansJ skrev:
2080237Jag hade som sagt en sejour förra året, där hojen bänkades ett antal gånger. Bästa värdet fick jag då jag körde med en trasig TPS. Hojen hade egentligen inget särskilt trim, flatslide, helsystem, öppnare luftburk. Tändning vet jag ärligt talat inte om jag kan justera öht? (Om man inte ska ge sig på att pilla med pick-uper och så...) Kan det verkligen vara felställd tändning? Jag undrar eftersom det inte finns några "vanliga" inställningsmöjligheter. Det lätta trimmet borde väl inte heller påverka i någon nämnvärd omfattning? Tar gärna emot synpunkter och funderingar!
En motor ska ha högre tändning på låg last än på hög. Går den bättre under bänkning (hög last) utan tps
så talar det för att tps och mycket gas sänker tändningen (på den hojen). Det innebär att det förmodligen är
bättre att höja tändningen över hela linjen och låta tps:en sänka den vid hög last, alltså rimligen till ungefär samma
värde som innan m urkopplad tps. Inte så krånglig princip som det låter.
Vinsten med det borde vara bättre fart o ekonomi på delgas (jämfört m varianten utan tps).
Vill du veta vad tps:en gör så får du koppla in stroboskop och kolla hur tändinställningen ändras när du kopplar ur den.
(Eller fejka tps med lämplig potentiometer.....Borde ju gå att motståndsmäta tps:en o skaffa pot efter det.

)
Tändningen går vanligen inte att justera (annat än m pcIII ?) så det blir till att flytta spole eller byta till skiva
m annan placering av piggen.
Jag menade inte direkt 'feljusterad', bara att det (om den går bättre utan tps) verkar som det finns
möjlighet till förbättring jämfört med fabriksinställningen.
Men man ska inte driva det för långt, knackrisken ökar, och det ger inte så mycket att öka förtändningen
ända fram till knack. Finns i princip ett s.k. mbt-läge (max braked torque ?) där den ger max. (Fast det varierar tyvärr
lite m blandning o en del annat.)
/u