Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Försök "trimma" upp accpumpen så mycket du kan, både själva pumpen och munstycket. Någonstans måste det ju finnas en gräns där den där "magersvackan" försvinner.

Förutsatt att accpumpen fungerar förstås.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Försök "trimma" upp accpumpen så mycket du kan, både själva pumpen och munstycket. Någonstans måste det ju finnas en gräns där den där "magersvackan" försvinner.

Förutsatt att accpumpen fungerar förstås.
De ska spruta en vass stråle ut ur den flera dm iväg om du trimmat pumpen med najtråd. Original accstråle brukar kasta ca 1dm ut ur fuggen innan pisstrålen dalar. Om strålen träffar in i sidan på gasaren har munstycket vridit sig. Munstycket kan vridas 360 om man vill de är helt löst bara en oring som tätar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska kolla upp accpumpen och kolla hur man ska göra moddningar av den så den verkligen ger max. Nu var det ju mer ett snabb test för att se om den alls gick, blir nog att googla en del på FCR förgasarna.

Det blev ju ett lite abrupt slut på testningen idag då remmen for men dom hade hemma 608 lager på järnaffären så det blir nu att tillverka en ny spännrulle helst i aluminium om jag bara hittar nån lämplig bit att tillverka den ifrån, annars får jag väl göra den i stål. Har en till likadan spännrulle liggandes här hemma men det känns ut som att man behöver lite bättre grejer som tål lite värme om nåt händer, den ya lär ju hålla ungefär lika länge och då far nog remmen igen.

Vakuum Mikunin kan ju kanske vara en utväg om inte nåt annat funkar även om det säkert är lite pill med att få en sån att funka. Hittils är CR33 förgasaren bäst, men då har ju som sagt inte FRC37:an testats på riktigt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var ute och kollade accpumpen och den var hyfsat ställd, lite glapp var det men jag justerade bort det nu och sen jag najat ihop grejerna på samma sätt som dom gjorde på Youtube, blev lite bättre sprut på pumpen nu.

Finns det fler sätt att få öka på pumpningen? Det går väl att byta leak jet munstycket i accpumpen och bra i gasen verkar ha såna, storlek 35 vore kanske idé att testa? Eller kan man plugga det helt, jag har svårt att tro att man kan få för mycket bränsle.

Disikerade den trasiga spännrullen och inte konstigt att den gått sönder, stödhylsan mellan lagren var inte rak så lagren har pressats snett mot varandra. Blir att göra egen spännrulle har i alla fall stål hemma då det får nog bli det.
 

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750
Nu ger jag mig in i denna diskussion med några funderingar..

Hur är kompressorn drevad? Suger den tillräckligt bra ur förgasaren? Hur mycket suger motorn på ett varv i jämförelse med hur mycket kompressorn ger? Kan gashastigheten vara för låg med tanke på att den mindre förgasaren funkar bättre?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu kommer jag inte exakt ihåg utväxlingen men är nånstans runt 50-55% nerväxlad mot vevaxeln, så varje varv kompressorn snurrar ger den nånstans runt 135-150 cc. På låga varv så suger motorn men ganska fort så verkar den ladda, ca 3500-4000 tomgången ligger på ca 1000-2500 beroende på vilken förgasare som används och blower surge.

Borde man inte ha värsta problemen på låga varv i fall att man får för dåligt flöde genom förgasaren om kompressorn suger för dåligt?

En fundering, vad händer i insuget så man gasar är det så att då man ger större gaspådrag och varvtslet ökar så hinner inte bränslet som tillförs långt ifrån toppen fram innan motorn dött av luften bränsle blandningen som redan finns i insuget som då har snålare blandning? Hoppas ni fattar hur jag tänker?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var ute och kollade accpumpen och den var hyfsat ställd, lite glapp var det men jag justerade bort det nu och sen jag najat ihop grejerna på samma sätt som dom gjorde på Youtube, blev lite bättre sprut på pumpen nu.

Finns det fler sätt att få öka på pumpningen? Det går väl att byta leak jet munstycket i accpumpen och bra i gasen verkar ha såna, storlek 35 vore kanske idé att testa? Eller kan man plugga det helt, jag har svårt att tro att man kan få för mycket bränsle.

Disikerade den trasiga spännrullen och inte konstigt att den gått sönder, stödhylsan mellan lagren var inte rak så lagren har pressats snett mot varandra. Blir att göra egen spännrulle har i alla fall stål hemma då det får nog bli det.

Börja med att plugga den helt. Då har du ju testat så extremt det går. Det värsta som kan hända är väl att membranet spricker antar jag, men det är väl inte så dyrt.

Det som händer när du vrider på gas har jag nämnt tidigare. Det är att du får en stor tryckökning som leder till att mer bränsle kondenserar på väggarna i insuget och fram tills väggarna nått en ny jämnviktsnivå bidrar den kondenseringen till att den luft som går in i motorn har helt enkelt torkats ut från bränsle och är därmed mager.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag får väl testa att löda igen munstycket, eller så köper minsta som finns av bra i gasen och sen löder igen om det behövs. Hur blir det med kondenseringen om man minskar förgasarens diameter? Minskas den då då man har mindre mängd bränsle luft blandning som ska passera insuget?

Rent spontant får jag en känslan av att man skulle ha extern accpump och sen ha insprutningsmunstycket väldigt nära toppen, tror det talats om detta tidigare. Mikuni har tydligen haft externa accpumpar men frågan är var man hittar en sån, bra i gasen ska ha en nånstans men visste ej var. Men frågan är ju då hur laddtrycket påverkar pumpen för i sånt fall måste man väl ha bränslepump för att hålla tryck i pumpen då den inte används för att inte släppa laddtrycket bakvägen in i bränslesystemet?

Andra alternativen är äv nån för av mekanisk spjäll eller CV förgasare.

En tanke (som jag försöker förtränga) har slagit mig och det är själva insuget, men då man ser liknade byggen med sugkompressor så ju ofta insugen dragna lite körs och tvärs och upp och ner dock ver man ju inte om eller hur dom går? Det bästa hade säkert varit att ha kompressorn rakt ovanför toppen som på V8:a motorer för då borde ju även konenserat bränsle ha bättre chans att komma in i motorn med hjälp av tyngdlagen.

Tänkte ju först göra insuget med ett rör parallellet med cylindrarna med kompressorn i ena änden blow off ventilen i andra änden och de två matningarna till toppen mitt i mellan men blev avrådde om jag minns rätt pga att det då blev väldigt tvära vinklar och att matningen kom från ett håll och inte centrerat mellan portarna i toppen. I det läget hade kompressorn ändå hamnat lite under toppen men nu åker ju bränsle, luftblandningen betydligt mer ner och upp och runt om än kanske något mjukare. Nu då jag har svarv kan jag säkert hyfsat lätt göra trattar in mot toppen så frågan är om detta skulle vara ett alternativ att fundera på och om det ändå skulle vara bättre då bränslet får en kortare rakare sträcka att färdas om än med lite tvära vinklar in mot toppen?

Skulle bli en tvär 90 graders böj ut från kompressorn, sen två svaga böjar bör att runda cylindern plus att röret måste göras oval för att få plats, de två trattarna in mot toppen och blow off ventilen längst till höger. Nåt sånt här som bilden .
 

Bifogat

  • 20210501_073735.jpg
    20210501_073735.jpg
    676.6 KB · Visningar: 8

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ny fundering om kondensering som bara ploppade upp i huvudet nu, jag körde ju hem 7 km igår utan att ladda efter att spännrullen skurit och remmen gett sig av på en egen resa men hojen betedde ju sig ganska lika då bortsett från den totala orkeslöheten, den gick snålt så den bitvis dog vid gaspådrag men gick normalt eller fett vid jämgas. Motorn fick suga genom kompressorn och den snurrade så den måste ju ha bromsat en hel del men beteendet var ganska samma bara att kraften saknades.

Vad kan man säga om detta?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För att helt plugga munstycket är det väl enklast att bara sätta in nåt under munstycket som kan klämmas fast av munstycket. Kanske en liten kullagerkula, eller klipp från en packning eller en en liten snutt av en o-ring. Så är det ju lätt att plocka bort också.

Avgasbandage runt insuget så att temperaturen på väggarna i insuget höjs lär ju minsk kondenseringen. Fast det högre insugstemp minskar ju även fyllnadsgraden...

Tyngdkraften har väl ganska försumbar påverkan, däremot lär ju längden och diametern på rören ha betydelse. Mindre ytarea där bränsle kondenseras. Minskar du diametern så ökar dessutom flödeshastigheten vilket kommer minska kondenseringen.

Inte heller helt idealt eftersom man ju egentligen vill ha plenumvolym som cylindrarna tar luft ifrån.

Jag lägger nog min röst på Microsquirt och nytt maximalt stort plenum, kanske intercooler. :)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
För att helt plugga munstycket är det väl enklast att bara sätta in nåt under munstycket som kan klämmas fast av munstycket. Kanske en liten kullagerkula, eller klipp från en packning eller en en liten snutt av en o-ring. Så är det ju lätt att plocka bort också.

Avgasbandage runt insuget så att temperaturen på väggarna i insuget höjs lär ju minsk kondenseringen. Fast det högre insugstemp minskar ju även fyllnadsgraden...

Tyngdkraften har väl ganska försumbar påverkan, däremot lär ju längden och diametern på rören ha betydelse. Mindre ytarea där bränsle kondenseras. Minskar du diametern så ökar dessutom flödeshastigheten vilket kommer minska kondenseringen.

Inte heller helt idealt eftersom man ju egentligen vill ha plenumvolym som cylindrarna tar luft ifrån.

Jag lägger nog min röst på Microsquirt och nytt maximalt stort plenum, kanske intercooler. :)
Du kan även testa nåt "nytt" opensource som verkar växa på sig och använder samma map-program som ms. :hej

Jag kommer förmodligen testa detta koncept på nån av mina hojar under nästa meksäsong.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du kan även testa nåt "nytt" opensource som verkar växa på sig och använder samma map-program som ms. :hej

Jag kommer förmodligen testa detta koncept på nån av mina hojar under nästa meksäsong.

:tummenupp Ja, M.-squirt är ju onödigt dyrt, efter så här lång tid på marknaden borde det ju gå att hitta kinesisk hårdvara/kopior för en bråkdel av pengarna.

Jag beställde igår motorstyrning till elcykel, såna finns i Kina från hundringen ungefär, sen tillkommer ju snabbt pengar för kringutrustningen. Själva gasreglaget kostar nästan mer pengar än elektroniken.
Nu är ju produktionsvolymerna inte riktigt jämförbara men kineserna kan producera jävligt billig elektronik.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang accpump efter kompressor lär ju va bra men som sagt den måste klara övertryck annars sprutar de ut soppa som en fontän. Jag fick plugga accpumpen på min Mikuni tm gasare när jag körde med tryckturbo annars pissade den upp vid pumpstången. Men en extern accpump kan ju va tät om du har tur. Annars kan man fundera på att trycksätta den med slang från kompressorhus eller täta den på någ vis. Innan du lägger ner för mycket energi på trottelförgasare borde du prova cv fuggen jag har. Om du har tur kan den lösa de flesta problem ev alla. När jag kört cv fuggar lösa utan luftburk så har de inte varit extrema problem bara mindre störiga saker. Jag har bara jobbat med fjäderlängd för vacumtrotteln och ibland borrhål upp genom trottel och munstycken. Om jag haft sugkompressor och de funkat så bra som jag fått dem på sugmotor så skulle jag varit nöjd. Vacumfuggar funkar kallasbra på tryckturbo/kompressor ivf.
Skicka mig adressen så drar jag iväg cv fuggen för jag vill veta hur de funkar med cv. Du kan få betalt om du provar den :hihi
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är som sagt lite bakåtsträvare i vissa fall och detta bygge är väl en sån sak, vill ha nån form av röd tråd för detta bygge, en cafehoj med sugkompressor tycker jag ska ha en förgasare. Den enklaste lösningen är väl att köra med tryckkompressor och insprutning men jag vill ha sugkompressor och förgasare på detta bygge om det bara går. Där emot är jag lite sugen att testa insprut på GSX:en så helt emot det är jag inte.

BMW körde ju kompressormatat redan på 30-talet och dom hade kompressorn framme på vevaxeln om jag minns rätt och sen ganska långa rör runt under cylindrarna och sen in i toppen så det borde ju vara möjligt att får detta att funka. Där emot var säkert BMW:s ingenjörer på 30-talet mer pålästa än vad en bondpojk från Överkalix. Målet är i att fall att försöka få hojen körbar i sommar.

Jag kör nu med UNI-filtret lånat från Everesten för att ha lite mer strypning i form av remrester, men det räcker inte till ;)

Skickar min adress i ett PM så kan jag testa vakuumförgasaren, är helt okej att utföra testen gratis ;) :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Helt rätt tänk att insprut blir opassande på den här maskinen.
Jag läste på lite om sugturbo och vilka förgasare som funkar bäst. Vacumförgasare tycks funka bäst och då va SU mest populär värden över. De tycks funka otroligt De gick få till det hyfsat med Holly och någ enstaka andra förgasare med spjäll. Vissa trottel och spjällgasare va helt omöjliga att få till på sugturbo. Vacum su är mest vanliga på b18 B20 och en massa Engelska äldre motorer.
Läs den här sidan länken neröver för där diskuterar man su förgasare.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Att BMW fick till det på trettiotalet är inte så konstigt. Dom gjorde ju flygplansmotorer med kompressor också. Om jag minns rätt (var några år sen jag såg en) hade dom en AMAL RN eller TT förgasare. Men det är skillnad på en racer och en gathoj.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har en SU liggandes nånstans i ett av alla förråd, men jag tror faktiskt att jag vet av den på ett ungefär. Den kommer från en Morris Marina men jag tror den är nog uppåt 45 mm, men det är ju den förgasaren som är "mest rätt" till en sån här hoj.

Helt klart är det skillnad på en tt-maskin och en gathoj, nu har jag ju ingen erfarenhet av racehojar men detr väl helt klar att en ren race hoj körs på ett annat sätt så på en äldre racemaskin kunde man nog kompromissa en hel del så länge den var körbar.

Kan tänka mig att SU förgasare idag är ganska hårdvaluta men man kan ju kanske ha lite tur att hitta nån. Ska tala med en kompis han borde ha koll på dessa gamla förgasare.

Dagens övning var premiär för 4-backschucken, då jag svarade en ny spännrulle till remmen och var tvungen att vända biten för att svarva sista lagerläget, efter en jäkla massa pill lyckades jag få spännt biten på hundradelen. Ska svarva en distans mellan innerbanorna imorgon Men testade lite snabbt hur den blir på hojen.
 

Bifogat

  • 20210501_180841.jpg
    20210501_180841.jpg
    3.4 MB · Visningar: 10
  • 20210501_182034.jpg
    20210501_182034.jpg
    1.9 MB · Visningar: 9
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top