Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nu är cylinder och block rensade från den gamma cylinderfotspackningen och insatsgängor monterade i samtliga hål, kvar att göra är att knacka loss pinnarna på gängorna.

Du har glömt att "knacka" bort "vredet" på insatsgängan! Drar du i en skruv som bottnar på "vredet" får du aldrig ur insatsgängan eller skruv utan att skada både block och skruv. Det iaf ut så på den sista bilden. Optisk synvilla?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du limmar packningen med Locktight sprayen du köpte de kommer aldrig läcka då. Om man inte har spray brukar man lägga dem i oljebad i några timmar de gör susen också men limmet är bättre .
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du har glömt att "knacka" bort "vredet" på insatsgängan! Drar du i en skruv som bottnar på "vredet" får du aldrig ur insatsgängan eller skruv utan att skada både block och skruv. Det iaf ut så på den sista bilden. Optisk synvilla?

Det har jag inte alls gjort ;) Fast du har rätt att pinnarna är kvar:)
kvar att göra är att knacka loss pinnarna på gängorna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du limmar packningen med Locktight sprayen du köpte de kommer aldrig läcka då. Om man inte har spray brukar man lägga dem i oljebad i några timmar de gör susen också men limmet är bättre .

Okej, då får det bli Loctite 3020. Nästa fråga kan man spray Loctite 3020 och vänta med ihopsättningen av motorn? Problemet är ju att jag inte vet hur lång tid det tar innan jag har packningen hos mig, beställd på eBay från England. Går det så skulle jag kunna sätta tillbaka cylindern och kamkedjesträckaren för att ha lite mindre att göra då den nya topplockspackningen dyker upp.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ju längre du väntar desto bättre klibb blir det. När jag har gott om tid sprayar jag toppackningar dagen innan montage. Paket från ebay eu brukar ta 1 vecka till max 2.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ju längre du väntar desto bättre klibb blir det. När jag har gott om tid sprayar jag toppackningar dagen innan montage. Paket från ebay eu brukar ta 1 vecka till max 2.

Okej, bra att veta. Då kan jag spraya på cylinderfotspackningen och låta den ligga en dag eller två innan jag monterar och drar det hela, packningssatsen kom i förrgår så nu gäller det bara att få över en stund att få ihop motorn igen.

Ska kolla om grannen har tid att hjälpa mig är ju lite pilligt att hålla koll på kolvringarna då bägge kolvarna ska in i cylindrarna samtidigt
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är motorn ihop igen, ska göra ventiljustering och sen blir det att försöka få in den i ramen. Tyvärr är det snöstorm ute nu och dom lovar mer snö till veckan så nån mer provkörning i höst är nog inte att tänka på, blir nog en extra lång vinter då man fick sug att få till hojen då man fick den att gå hyfsat efter förutsättningarna redan nu.

Nu står den på bänken ihopsatt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu är motorn ihop igen, ska göra ventiljustering och sen blir det att försöka få in den i ramen. Tyvärr är det snöstorm ute nu och dom lovar mer snö till veckan så nån mer provkörning i höst är nog inte att tänka på, blir nog en extra lång vinter då man fick sug att få till hojen då man fick den att gå hyfsat efter förutsättningarna redan nu.

Nu står den på bänken ihopsatt.

Torr snö ger bra grepp! :7peta Du ska inte ut på långfärd, bara en liten provtur! :krama
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tyvärr är det blötsnö, inget bra fäste just nu.

Har i alla fall fått tillbaka motorn i ramen. Tänkte fortsätta montera ihop det hela och beställde färg som förr fanns på den lokala macken Corroprotect blanksvart som jag bättrade på ramen med som ger samma halvmatta glans som Honda ramen, men I svensk webshop anda så stod det i lager med 2-4 dagars leverans då man beställt kommer ett mail att den ska skickas 10 nov.

 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tyvärr är det blötsnö, inget bra fäste just nu.

Har i alla fall fått tillbaka motorn i ramen. Tänkte fortsätta montera ihop det hela och beställde färg som förr fanns på den lokala macken Corroprotect blanksvart som jag bättrade på ramen med som ger samma halvmatta glans som Honda ramen, men I svensk webshop anda så stod det i lager med 2-4 dagars leverans då man beställt kommer ett mail att den ska skickas 10 nov.


Du kommer att få torr snö med fäste i sinom tid. Då gör det inget att du fått vänta några dagar på färgen... :hej
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du kommer att få torr snö med fäste i sinom tid. Då gör det inget att du fått vänta några dagar på färgen... :hej

Det lär ju blir torr snö även denna vinter dock vet jag inte hur det är att provköra utan dubbdäck, denna våldsamma maskin lär ju ändå lira loss ganska bra vid fullgasacceleration om man kör odubbat.

Har ju hittat två elmotorer som ska slängas på jobbet så dom kan kanske bli en bromsbänk för testkörning i vinter. Tror mer på det än fullgasrepor med odubbade däck på en vinterväg med noll i underhåll.

Passade även på att byta framdrevet från 15 till 16 kuggar då motorn var loss, har beställt ett 36 kuggar bakdrev som bör komma snart 4 kugg mindre än original så med det blir det samma utväxling som på 400:an, i första läget testar jag nog med att bara byta framdrevet och ser hur det verkar.

Ska beställa rör för att dra om avgassystemet, fattar inte varför jag inte kan svetsa i det jag har. Flyttade lambdasonderna och hade ett helvetet att få svetsat det med gasen och såg nu att det börjat spricka i svetsa och den var bara skit. Testade svetsa igår igen men det blir som bara slagg som man enkelt knackar bort, är det sotet i avgassystemet som ställer till det? Är ju ingen svetsare av rang men jag brukar ju få ihop grejerna och att det ser ut någorlunda, har ju svetsat dessa rör tidigare utan problem och även gjort lite ändringar men denna gång vill det inte alls. Nu får jag ju en anledning att göra nya avgassystem vilket är bra då jag då kommer att få bättre med utrymme för broms och växelpedal.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det lär ju blir torr snö även denna vinter dock vet jag inte hur det är att provköra utan dubbdäck, denna våldsamma maskin lär ju ändå lira loss ganska bra vid fullgasacceleration om man kör odubbat.

Har ju hittat två elmotorer som ska slängas på jobbet så dom kan kanske bli en bromsbänk för testkörning i vinter. Tror mer på det än fullgasrepor med odubbade däck på en vinterväg med noll i underhåll.

Passade även på att byta framdrevet från 15 till 16 kuggar då motorn var loss, har beställt ett 36 kuggar bakdrev som bör komma snart 4 kugg mindre än original så med det blir det samma utväxling som på 400:an, i första läget testar jag nog med att bara byta framdrevet och ser hur det verkar.

Ska beställa rör för att dra om avgassystemet, fattar inte varför jag inte kan svetsa i det jag har. Flyttade lambdasonderna och hade ett helvetet att få svetsat det med gasen och såg nu att det börjat spricka i svetsa och den var bara skit. Testade svetsa igår igen men det blir som bara slagg som man enkelt knackar bort, är det sotet i avgassystemet som ställer till det? Är ju ingen svetsare av rang men jag brukar ju få ihop grejerna och att det ser ut någorlunda, har ju svetsat dessa rör tidigare utan problem och även gjort lite ändringar men denna gång vill det inte alls. Nu får jag ju en anledning att göra nya avgassystem vilket är bra då jag då kommer att få bättre med utrymme för broms och växelpedal.

Nu känner jag inte dig men har fått uppfattningen att du nog skulle vara tillräckligt mjuk och snabb att kunna hantera denna våldsamma maskin på torr snö. Slät naturligtvis, spårigt är inge bra oavsett underlag, och annras bra förutsättningar. Det skulle också bli bra bilder... :tungan
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror säkert att jag besitter omdömet att kunna hantera denna våldsamt effektstarka maskin på bra vinterväglag, bra bilder kunde det säkert bli men jag vill ju som köra för fullt ;)

Är inte omöjligt att snön far om inte annat så till jul, så den får sabba både älgjakten med hund och skotersäsongen med sin närvaro och frånvaro.

Har beställt avgasrör så i helgen ska jag se om jag får lite tid att börja fixa till avgassystemen, har kvar lite rör så det räcker nog till att börja med på ena sidan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det rådande is och snöläget gör att jag inte vågar jaga älg nu, trodde jag skulle mista hunden i torsdags då han korsade en sjö tre gånger där det knappt var is.

Fick då lite tid för hojen och har fortsatt med avgassystemet men det vetefan vad det är med kröken men det är omöjligt att svetsa med gasen i den, måste vara nån legering av nåt slag, det ser ut hyfsat fint men knackar man så är det bara slagg och porer under ytan. Tillslut började jag tro att jag blivit helt knäpp och inte dög till att svetsa men då jag tog två rörbitar och testade svetsa ihop dom med gasen och det funkade och resultatet blev på min nivå. Fick svetsa ihop kröken och röret med miggen då blev det i alla fall hyfsat, slipade sen svetsen och drog över det hela med mässinglod för att vara säker på att inte har nåt läck före lambdasonden.

Detta kommer att bli betydligt bättre då det kommer till åtkomst av pedalerna, framför allt kommer pedalen till bakbromsen att kunna sänkas ordentligt så ,an ibtc behöver flytta foten för att komma åt den men även växelpedalen lär bli lättare att komma åt. Sja fortsätta med att vinkla ut röret bakom fotpinnen och sen måste jag tillverka nya fästen till ljuddämparen som kommer att vinklas utåt.



 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har snön nästan regnat bort, så vi får väl se men jag är väl inte så optimistisk på att det blir nån mer test körning innan våren.

Hojen står isär plockad men jag har i alla fall punktat ihop de nya avgassystemen efter ett jäkla tjorvande för att få dom lika vid krökarna och dämparna, på vänstersida var stödet i vägen och då det blev bra där blev ramen och fästplattan för fotpinnarna i vägen på högersidan då kröken var lika som vänstersidan för att den skulle klara stödet. Vet inte hur många rörbitar som jag kapat och testat innan jag äntligen fick ihop detta, har i princip fått göra om avgassystemen två gånger på varje sida innan jag fått till det någorlunda. Kommer att svetsa ihop det och sen dra över mässinglod bara för att vara på säkra sidan att få det tätt för lambdan, är väl egentligen bara innan lambdan som det behöver vara hundra tätt men jag drar nog över samtliga skarvar då det verkar vara nåt med rören då man ska svetsa dom.

Fattar inte varför man inte kan svetsa rören med gassvetsen och få hållbara svetsar, ser ut helt okej men om man knackar så är det bara som "slagg" i svetsen, funderar om det är aluminiumbeläggningen som ställer till det men jag har ju svetsat avgasrör med gas med bra resultat tidigare.

Nåt sånt här blir det i alla fall, kommer att bli betydligt bättre med utrymme för att nå pedalerna och bromspedalen kan nu justeras så den blir betydligt bättre i placering.




 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har det blivit som koksigt slagg har du nog kört för varmt, eller så har du fått tag i rostfria delar, svårt att svetsa med gas..!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har det blivit som koksigt slagg har du nog kört för varmt, eller så har du fått tag i rostfria delar, svårt att svetsa med gas..!
Rostfria delar är det inte, ska testa köra med lite mjukare låga men jag fattar som inte varför det blir som det blir.

Ibland har man ju brännt hål och då är det ju för varmt men då har man ju ändå kunnat lägga igen hålet och få det hela tätt. Är som sagt ingen svetsare men har inte tidigare haft problem att svetsa ihop avgaser så det fungerar, dvs håller ihop och är täta även om svetsarna inte alltid varit så snygga.

Ska fortsätta bygget, fick i alla fall färgen idag så nu kan jag måla upp fästen till kompressorn. Metallsvarven är också på gång och har anlänt till Lövånger så då kan jag tillverka bussningar som behövs för att montera kompressorn som den ska sitta. Får se när jag hämtar svarven det beror lite på snö, isläget och hur skarpt det blir för att jaga älg med hunden.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Offtopic men vist va de du som blev översprungen av en älg för några veckor sedan eller har jag drömt det:va
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Offtopic men vist va de du som blev översprungen av en älg för några veckor sedan eller har jag drömt det:va

Det stämmer alldeles riktigt, hade en jäkla tur att undersidan av skoveln tog i vänster lår och inte nån tagg och att klövarna missade mig. Var nog ännu värre för jaktkompisarna som hörde allt då jag också lyckades fickringa, kan säga att det var en lätt skärrad röst i telefonen då jag tog upp den för att ringa och säga att det var klart och att den låg.


Kan säga att den kändes stor då den sprang över mig
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top