Total nybörjarfråga!

HyunJin

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2009
Hoj
Bobber
Som sagt, helt grön och kan egentligen inte ett smack om motorcyklar men äger trotts det en...

Problemet är dock att jag var ute och körde idag, en av de sista torra -plussgrader -dagarna på året. Allt startade som vanligt, körde runt i någon kvart och blev så hungrig att jag va tvungen att åka hem och trycka i mig lite frulle!

15 minuter senare satte jag mig på hojjen och totaldöd! Inte ens startmotorn rör sig! Med tanké på att jag inte har någon form av instrumentering så kan jag inte svara på om det finns el i hojjen! :confused:

Testade tom med startkablar från en bil (Så långt sträcker sig min mek-kunskap) men hände inte ett smack!

Första tanken var att någon varit och saboterat men kan inte se något mistänksamt!

Har ingen multimeter men någon som kan ge tips på vad jag kan göra själv, som okunnig nybörjare eller är det bara till att lämna in den hos första bästa mek och låta den felsökas?

Mvh Alex

Dödarknapp eller växel som ligger i beroende på vad du har för hoj. Modernare hojar går ofta inte att starta med växeln i. Sätt den i friläge eller nyp in kopplingen och prova starta.

Tack för snabbt svar!

Har inte en dödarknapp, vad jag vet... Och växeln är i friläge... Check!

Jag tokchansar på att du åker Suzuki och glömmer hålla in kopplingen när du trycker på elstarten? :va Skämt åsido, du kanske bör berätta vad du åker på?

Hehe... Tänkte att jag tillslut blir tvungen, men jag hamnar ju i onda ögon om jag berättar! Jag åker en amatörbyggd stelbens bobber med HD motor... Hehe...

Prova nyp in kopplingen i alla fall och starta. Farsans XJR1300:as neutrallägesgivare gick sönder (en diod i CDI-boxen) så han måste alltid starta med kopplingsreglaget intryckt.

Annars kan det ju bero på en massa andra saker. Finns ju alltid risk för glappkontakter, jag skulle börja kolla där.

Tack för snabbt svar!

Har inte en dödarknapp, vad jag vet... Och växeln är i friläge... Check!

har du verkligen inte en röd knapp ovanför/innanför gashandtaget ??

vad för hoj, hur mkt ombyggd ?

vågar nästan sticka ut hakan och säga att 99% av alla hojan sedan 1975 har en "dödarknapp" :gnissla

edit:
okej, amatärbygge....
då kan jag köpa att du inte har knapp..
även om jag tror att det är krav vid reg-besigtning...

Kan lova att det inte finns dödarknapp på mitt bygge! Finns ju inte ens fjädring bak, liksom...!

Detta är alltså ingen modern hojj med lyxiga dödare eller stop-stödfunktion utan en bobber byggd i 50-tals stuk!

Last edited:
kan kanske prova rulla igång den? kan ju vara solenoiden/startmotorn somgått

Tacksam för alla svar trotts att de är "sporthojs orienterade"! =)

kan kanske prova rulla igång den? kan ju vara solenoiden/startmotorn somgått

Detta är ju inte omljligt! Testade att rulla igång åbäket men den svarade inte alls... Om det var för att den var lite sur för att den hade stått eller för att jag hade dålig kondis vet jag inte! :tummenupp

Last edited:
Det är en Harley...

Skämt å sido, du kan glömma alla säkerhetsbrytare och dödarknappar, du har inga, det är garanterat oxid i något startrelä eller något.
Vad är det för motor i den?

Annars är ju just fördelen med chopperkulturen att man bygger själv och således får förståelse för hur saker fungerar.

Tacksam för alla svar trotts att de är "sporthojs orienterade"! =)

Detta är ju inte omljligt! Testade att rulla igång åbäket men den svarade inte alls... Om det var för att den var lite sur för att den hade stått eller för att jag hade dålig kondis vet jag inte! :tummenupp

Har du kollat att tändhatten sitter på?

Det är en Harley...

Skämt å sido, du kan glömma alla säkerhetsbrytare och dödarknappar, du har inga, det är garanterat oxid i något startrelä eller något.
Vad är det för motor i den?

Annars är ju just fördelen med chopperkulturen att man bygger själv och således får förståelse för hur saker fungerar.

Jag åker bara, jag bygger inget! Jag lämnar allt pulande till de som kan! :tummenupp

Det är kärringvarijanten, 883... :tuttar

Har du kollat att tändhatten sitter på?

Tändhatten kontrollerad! Check!

Last edited:
Jag åker bara, jag bygger inget! Jag lämnar allt pulande till de som kan! :tummenupp

Det är kärringvarijanten, 883... :tuttar

Då är ju Jörgen Karlson här på forumet en klippa att fråga.

Men många andra åker ju Sportster här, och såna där Buellar...

Då var det ju modernare än jag trodde och kan visst innehålla en massa sensorer och skit, men förmodligen rensar man bort sånt när man bygger om.

Men jag tror fortfarande på små enkla fel som att kabeln till startsolenoiden har lossnat, oxid i solenoiden, glappkontakt osv...

Även en sporre vibbar kraftigt, än värre om man bygger stelhäcksbobber, så det är inte alls otroligt att någon kabel har skakat loss

Har du bensin i den?

Nä men troligtvis glapp eller oxid i något relä?

Då är ju Jörgen Karlson här på forumet en klippa att fråga.

Men många andra åker ju Sportster här, och såna där Buellar...

Då var det ju modernare än jag trodde och kan visst innehålla en massa sensorer och skit, men förmodligen rensar man bort sånt när man bygger om.

Men jag tror fortfarande på små enkla fel som att kabeln till startsolenoiden har lossnat, oxid i solenoiden, glappkontakt osv...

Även en sporre vibbar kraftigt, än värre om man bygger stelhäcksbobber, så det är inte alls otroligt att någon kabel har skakat loss

Tror du har rätt GuW/-GV-, skiten vibbar ju så ofantligt att man tror att framhjulet skall hoppa av på tomgång! Är antagligen ett skitfel/glapp!

Jag får tacka för ideérna och prova mig fram när solen gått upp imorgon! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT