Toseland: ”Efter två dagar är jag är snabbare än Spies...”

Den Jantelagen symboliserar snarare ett förakt. Samma hoj samma bana och förarna byter positioner i olika team. Varför skulle det vara konstigt att jämföra sig då ?

Därför att jämförelsen är irrelevant som mätsticka mellan Toseland och Spies, den påvisar inget. Att säga en sådan sak som JT gjör kommer därför givetvis att tolkas som att han är bitter över att vara tillbaka i WSBK, att han är ledsen för att han fick sparken från MotoGP, att han är underskattad, att han förtjänar bättre och att han är bättre än BS. Att han väljer att fokusera på denna irrelevanta jämförelse är anmärkningsvärt eftersom det enda relevanta och intressanta med hans varvtid är att han är en sekund långsammare än sin teamkompis.

Kalla det vad du vill, dumt, korkat etc :)

Jämförelsen med Doohan känns inte direkt klockren då det var på en annan nivå. Lite svårt att jämför folk som aldrig lyckades i MotoGP/500 med folk som tog titel efter titel.

Allt är ju relativt. Men du har rätt i att Fogarty var snabbast i den serie han körde.

Camier är snabb, Haslam är snabb, Backlund är snabb osv.

Min jämförelse var inte klockren, Doohan är säkert större. Tycker ändå din jämförelse är fan så mycket sämre. Samma sak att vinna ett nationellt mästerskap mot att vara fyrfaldig världsmästare i SBK?
Sen var Fogartys Ducati aldrig så överlägset mycket bättre som Doohans Honda var.

Angående F på Isle of Man: http://www.iomtt.com/TT-Database/competitors.aspx?ride_id=3844

Min jämförelse var inte klockren, Doohan är säkert större. Tycker ändå din jämförelse är fan så mycket sämre. Samma sak att vinna ett nationellt mästerskap mot att vara fyrfaldig världsmästare i SBK?
Jag gjorde ingen jämförelse, jag pekade bara på att alla är snabba relativt till något annat :)

Att vinna VM på en Ducati under åren då Ducati dominerade (vi behöver inte gå in på varför) som en av i princip två som kunde vinna är inte i närheten av det Doohan presterade i min lilla bok. Mer än så var det inte :krama

Jag gjorde ingen jämförelse, jag pekade bara på att alla är snabba relativt till något annat :)

Att vinna VM på en Ducati under åren då Ducati dominerade (vi behöver inte gå in på varför) som en av i princip två som kunde vinna är inte i närheten av det Doohan presterade i min lilla bok. Mer än så var det inte :krama

Det här blir mer och mer OT men tycker att det var än värre i 500 VM under de åren.
96: 15race 13 Honda-vinster
97: 15race 15 Honda-vinster
98: 15race 14 Honda-vinster
Fogarty förlorade minst lika ofta mot Hondor som mot Duccar. Slight, Kocinski, Edwards med flera var riktigt snabba t ex.
Vill inte förringa Doohans storhet, ville bara framhålla att flera av de stora mästarna har suttit på det bästa matrialet.
Det här blir allt mer OT, lägger ner den här diskussionen nu.

Därför att jämförelsen är irrelevant som mätsticka mellan Toseland och Spies, den påvisar inget. Att säga en sådan sak som JT gjör kommer därför givetvis att tolkas som att han är bitter över att vara tillbaka i WSBK, att han är ledsen för att han fick sparken från MotoGP, att han är underskattad, att han förtjänar bättre och att han är bättre än BS. Att han väljer att fokusera på denna irrelevanta jämförelse är anmärkningsvärt eftersom det enda relevanta och intressanta med hans varvtid är att han är en sekund långsammare än sin teamkompis.

En sport där man det handlar om att prestera varvtider måste det väl ändå vara relevant att jämföra varvtider även om det finns flera "Bias".
Som tex att han för förstagången kör på BS inställda Sterilgarda Yamaha på en bana som han aldrig kört på i jämförelse med tex Rea.

Bara för att man inte får köra i Mgp och i klassen utan prototyp behöver man inte vara bitter. Se på Bayliss 2008
Jag tycker JT utstrålar gott mod och vilja att återkomma till en serie han onekligen kan prestera i vilket han har bevisat förr.

Jag tror den bittraste förare på Portimau under detta test var Haga.

Sen tycker jag att ditt ditt godtyckliga jantelags tolkande är i högsta grad irrelevant :)

Att vinna VM på en Ducati under åren då Ducati dominerade som en av i princip två som kunde vinna är inte i närheten...
Hade Fogarty dåligt med konkurrenter när han tog sina WSBK-titlar?

Corser (Ducati), Slight (Honda), Haga (Yamaha), Edwards (Honda), Chili (Ducati), Yanagawa (Kawasaki), Scott Russell (Kawasaki), Ben Bostrom (Ducati).

:va

Sweet! Kom faktiskt inte ihåg det där racet.
WSBK var riktigt underhållande sista halvan av nittiotalet, fick en dipp sen i början tjugohundra-talet men har blivit bättre de sista åren.

Fogarty på Honda, Assen -96. De sista kurvorna är värda att kolla på.

http://www.youtube.com/watch?v=zN3eMp2DaMk

Last edited:
Fogarty var grym på köra hoj, att föringa hans vinster säger mer om de som gör det än hans insatser...... tycker jag kan var en liten bitter djävel som klankar ner på det jag inte gillar men på detta forum är man ju rena solstrålen... Nej lite mer repekt för prestationerna piloterna utför ute på banorna, de som är sist över mållinjen i vm tävlingar förtjänar mer respekt än samtliga här på forumet...... undantaget de som kört VM och är här på forumet:Bugar

fränt när var detta, hur gick det.. berätta:)

Början/mitten på 70-talet när det internationella motståndet bl a bestod av Saarinen, Phil Read, Agostini, Länsivuori, m fl
Banorna var generellt mer spännande då :D

När jag läste artikeln så tolkade jag det som att Toseland syftade på att han förbättrat sin tid från första dagen med nästan en sekund.

När jag läste det på Eurosport så tyckte jag att det lät som om han jämförde med Spies varvtider. Hoppas att jag har fel. Inte mycket att skryta med annars när Crutchlow är en sekund snabbare på likadan hoj.

det exakta Lineker-citatet är:
Soccer is a game for 22 people that run around, play the ball... and in the end, Germany always wins

Englands problem, IMHO, har alltid varit att de har ett spel som bygger på en lagmaskin, men man bygger inte en lagmaskin utan tar ut alla "stjärnor".

Att vobbbla runt på gatsoffar, som är den stora grejen i UK, är kanske inte rätt utbildning för att ställa in och köra prototypmaskiner.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup