Torrsump på sporthoj

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Såld
Finns det någon som har erfarenhet av att bygga torrsump smörjsystem (eller något slags smörjsystem som tål 90gradig bakåtlutning) på en sporthoj. Hur löser stuntare detta problem? Jag vet att Honda XR600 har torrsumpsmörjning, men det går väl knappast att eftermontera på nån annan hoj? Man skulle kunna montera en separat oljetank som går rätt in i oljepumpen på motorn, men hur pumpar man oljan från motorn till behållaren?? :va

Upprinnelsen till detta är att min kära arbetskamrat har pajjat vevlager på ännu en motor (tror det är 8:e gången, han har själv tappat räkningen :död ) som följd av kraftigt bakhjulsåkande långa sträckor.

Förslag? Tips? Länkar?

Allt mottages tacksamt

Så som jag fattat det så byter/bygger stuntarna om så att pumpen tar olja i bakkant på tråget för att slippa problem.

Men det finns säkert andra märkespecifika lösningar.

Vad för hoj gäller det ?

Förtydligande: Fixa en annan olje pickup som plocka oljan mer bakåt än rätt ner.

Last edited:
Jo, men om man bara flyttar oljepickupen så blir det ju ingen torrsumpsmörjning.

Någon som har byggt detta? Kom igen nu!!! :)

Dvs. "äkta" torrsumpsmörjning

Köp en TDM!

Edit: ...den har torrsump från början...

Last edited:
Köp annars en mille! Har även den torrsump...

fortfarande aktuellt?

Som de racergener enkelkamshondan hade ärvt från banorna redan -69 då den såg dagens ljus, så hade den givetvis torrsump från start!
Att bygga om till torrsump är inte så enkelt.
Det behövs bla en pump med två separata pumpande delar: En för smörjtryck, en för evakuering av oljan till tanken.

VISSA äldre dubbelkamshondor hade denna pump varför ombyggnad var enkel.

I ditt fall föreslår jag en elektrisk evakueringspump, + en lösning där nuvarande pump bara hämtar från tanken.

Verkar dock bökigare än att göra som Långa farbron sa...
En variant är ju oxå att bygga om tråget för bättre tillgång (v-format + skvalpskott) på olja. Ja givetvis större oljevolym oxå vilket aldrig skadar.

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...