Torr och våt koppling..?

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Vad finns det för för och nackdelar om torr eller våt koppling?

Kan tänka mig att en våt håller längre?
Har hört att en torr ska föra massa oljud?

Någon som har lust att förklara?:va :)

Vad för koppling finns det i en kawasaki er6?

Just för det Härliga rasslet i torrkoppling utan kåpa....Aaaaah
Skär genom märg å ben

Torr koppling ...
Mja..Den kyls bra , är inte så känslig för tillsatser i oljan , Den "kladdar" inte ) som en oljabadad med kallolja ,

MEN den rasslar satan när de blir minsta lilla slitage i ingreppen.. = MANLIGT :)

Skär genom märg å ben

Torr koppling ...
Mja..Den kyls bra , är inte så känslig för tillsatser i oljan , Den "kladdar" inte ) som en oljabadad med kallolja ,

MEN den rasslar satan när de blir minsta lilla slitage i ingreppen.. = MANLIGT :)

Allright så en torrkoppling är det man vill ha?

Du säger att den inte är känslig för tillsatser i oljan.. men en torrkoppling har väl ingen olja?!

Du säger att den inte är känslig för tillsatser i oljan.. men en torrkoppling har väl ingen olja?!

Ne precix...
Annars brukar ju kopplingen gå i samma olja som motorn ( dock inte på HD sportster ( har en) som har "egen" olja till växelådan) och om man då häller i en Skitolja/LR olja som är avsedd för bilar så kan man råka ut för att kopplingen slirar pga tillsatserna i Skit/biloljan..

Men att säga att Torrkopplinge ÄR BÄTTRE ,vet jag inte den har sina fördelar ( olja kylning osv) men en koppling i Oljebad funkar säkert M bra med rätt skötsel...

De flesta race runtirunt kopplingar är torra , delvis pga det är enklare att komma åt och fixa iom inge olja.. osv
HD ( sportern) = separat vaxellåds olja ,kör jag på helsyntet longlife shell( Audi Vag olja) i maskin funkar kanon men hälla den oljan i FZR,n Oljebadi motorolja, ALDRIG,
där åker jag med Motul helsyntet

I Duccen ( S4 monster)åks det oxå Shell 4T helsyntet , =Torrkoppling

Mina 5 cent
:)

Ädit =tyrkfel

I stort sett alla maskiner idag utom vissa modeller av ducati har väl våtkoppling?
er6an har definitivt våtkoppling.
Tror tyvärr det är väldigt mycket meck/dyrt att konvertera från det ena till det andra, ser inte nån större ide att göra det på en vanlig gatmaskin heller, under normala omständigheter är dom helt likvärdiga. (förutom det manliga rasslandet på torrkopplingen då ;)

nej precis, i en motor med torrkoppling kan man använda oljor som en vanlig våtkoppling inte gillar, vilket kan vara en fördel.

låter underbart, haft en på gsxr750r :)

[YOUTUBE-ID]SVKZwxAJUng[/YOUTUBE-ID]

På tal om rassel i koppling (sorry om jag stjäl tråden lite men då slipper jag starta en ny för en simpel fråga).

Min R6a knarrar när motorn går, trycker jag in kopplingen så försvinner det. Är det det slitage på en torrkoppling ni pratar om, och behöver man bry sig? är det nått som måste bytas?

På tal om rassel i koppling (sorry om jag stjäl tråden lite men då slipper jag starta en ny för en simpel fråga).

Min R6a knarrar när motorn går, trycker jag in kopplingen så försvinner det. Är det det slitage på en torrkoppling ni pratar om, och behöver man bry sig? är det nått som måste bytas?

R6an har våtkoppling.
Både torrkoppling och våtkoppling slits, antagligen ung lika snabbt.
Exakt vad menar du med "knarrar"? som en osmörjd dörr eller?

edit: att torrkopplingen rasslar har inget med slitaget att göra altså, om det var det du syftade på.

Skär genom märg å ben
...

Harkel... hrm, italienskt fullblod är vackert men första gången jag hörde en ducce dra iväg trode jag det var generalras med stort G på gång, torkopplingen lyckades märkligt nog överrösta sången från motorn.

Sen har väll även vissa BMW (boxer?) torrkoppling, har dock aldrig tänkt på ljudet där.

Harkel... hrm, italienskt fullblod är vackert men första gången jag hörde en ducce dra iväg trode jag det var generalras med stort G på gång, torkopplingen lyckades märkligt nog överrösta sången från motorn.

Sen har väll även vissa BMW (boxer?) torrkoppling, har dock aldrig tänkt på ljudet där.

Även Moto Guzzi kör med torrkoppling.

..torkopplingen lyckades märkligt nog överrösta sången från motorn.

En koppling skallrar väl bara när lamellerna "glappar" (läs: frikopplar), och när man kör så ska de väl som på alla andra kopplingar stänga och hålla ihop. Så vad som rasslar på en Ducce under drift undrar jag :va

BMW kör också med torrkoppling, ja, men en BMW-koppling är enkelskivig precis som en bilkoppling så där finns det inget som kan rassla. En Ducati-koppling däremot är uppbyggd precis som en vanlig våtkoppling med ett helt paket av lameller och stålskivor som ligger löst och skramlar i kopplingskorgen.

En koppling skallrar väl bara när lamellerna "glappar" (läs: frikopplar), och när man kör så ska de väl som på alla andra kopplingar stänga och hålla ihop. Så vad som rasslar på en Ducce under drift undrar jag :va

Resten av motorn rasslar och sen så är där givetvis mekaniskt ljud från alla kopplingar men på en vanlig cykel finns där både olja och en tjock kåpa som dämpar ljudet....

För att svara på grundfrågan så är torrkoppling att föredra då den pga avsaknad av olja kan överföra större moment vid en given kopplingstorlek. Sen kyls den bättre och man sliper skita ner oljan med kopplingslamm och man kan ha mer lågfriktionstillsatser i oljan. Dessutom brukar totalvikten på transarrangemanget bli lägre.

Nackdelen är att den är lättare att överhetta, kräver dyrare friktionsmaterial, låter massor. Fast det är ju iirelevant om man är Ducatisti....

Mycket skrammel i låda /koppling på tomgång, i en 3-6 cyl motor kan härledas till Osync i förgasar/sprut bryggan ...
En schysst syncning kan göra underverk för sånt oLjud

En Ducce kan rassla i lådan oxå PGA de 2 pulserna spec om den är lite högkompad och går hårt, Om man kopplar ur och lägger i en växel hör man "bara" Lammelrasslet :yoparty börjar man sen "slira lite så man får lite dragkraft så tystnar allt....:död å sen är den som vilken 2 cylindrig moppe som helst

Resten av motorn rasslar och sen så är där givetvis mekaniskt ljud från alla kopplingar men på en vanlig cykel finns där både olja och en tjock kåpa som dämpar ljudet....

Men visst stämmer det (eller vände jag på det?) att det börjar rassla när man håller in kopplingen? Tycker man hör det där tydligt när en ducce åker iväg lagom lugnt (växlar långsamt).

Sen rasslar allt annat också, men det SKA det göra på potenta hojar.

KTM-ventileristheshizniz

Massa Text...

Ännu mer text......................
.....l, låter massor. Fast det är ju iirelevant om man är Ducatisti....

Näe Precix tvärt om,INTE Irelevant.
Det är Viktigt att det låter å rasslar, BASTA! :Bugar

. Det ska inte kunna missas Att Nu minsann kommer ett Riktigt Spaggetistaket farande in j-a Japansk fusk HD med raka rör Lr en riktig HD med fransar å allt..:huvet

Ps
Kan man införa "Rasselfaktor" i omdömen om sporthojar kanske ?

Om du menar att de knackar (obs knackar, inte knarrar) och ljduet försvinner när du trycker in kopplingen så är de ingen fara...

En till viktig sak. Man kan välja på betydligt mycket bättre oljor till motorn. Den behöver inte vara kompromisad att ta hand om kopplingen.

En torrkoppling tål inte lika mycket buskörning. En hård start kan vara på gränsen till vad den tål, sedan behöver den återhämtning.

Mats

jag skulle vilja påstå att en torrkoppling har en kortare livstid än motsvarande våtkoppling. Det är väl en av nakdelarna med torrkoppling.

Fördelen är dock att inspektion och byte är väldigt enkel och snabbt utförd.

Sen har man vikt frågan. Tex behöver du ju inte ha olja i en torrkoppling vilket spar vikt MEN o andra sidan tror jag att man kan ha en mindre dimension på kopplingen om den badar i olja, (men det är bara min teori;)

(Apropå skrammel från en ducce skulle iaf jag vilja påstå att ju mer sliten kopplingskorg och lammeler man har ju mer skrammlar den. Skulle påstå att det är hög tid att byta när den skrammlar som mest.)

Alltså - som "vanlig" gat åkare är det skitsamma vilken koppling hojjen har. Den har det den har när man köper den :D

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC