Torkar lysfotogen ur gummi?

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Jag använder lysfotogen för rengöring av kedja, fälgar, sving, framgaffel, bromsoken och stötdämparn. Detta gör jag ofta dagen efter den vanliga tvätten som en sista puts kan man säga. Jag spolar inte vatten på hojen efter fotogentvätten.

Efter att ha läst en del här har jag börjat fundera på om fotogenet torkar ur gummipackningar och slangar? Någon som vet säkert hur det ligger till?

Jag saxar in lite inlägg som fått mig att fundera.
Dea skrev:
734195 Lysfotogen och lampolja är inte samma sak, bara att läsa innehållsdeklarationen. Jag använder lampolja eftersom det är parafinbaserat precis som det kedjevax jag använder. Funkar kanon :tummenupp
KetogaN skrev:
98094 Lysfotogen, lysfotogen, lysfotogen är det som gäller.. tillsammans med en diskborste och spola rent nogrannt efter du är klar.

Kan med fördel även användas på drivpaketet oxå, viktigt att du låter det torka och sen smörjer in kedjan grundligt efter du är klar.

/KetogaN - Jag putsar för mycket på min hoj -
benkar skrev:
286232 Om man lägger kjedjan i blöt i lysfotogen så lär det ju inte vara bra, men har "alltid" rengjort kjedjan med lysfotogen, runt var 300:e mil, borstat med diskborste blött i fotogen, och spolat av ordentligt efteråt, samt smörjt kjedjan omgående. På min ex. TRX850 kom jag 4.300 mil på drivpaketet, och på VTRn står det snart 3.500 mil, och dags byta drivpaketet, men ändå hyfsat nöjd med milantalet.

/B
Avslutar med ett citat ur min instruktionsbok:

"Vi rekommenderar att rengöra kedjan med fotogen. Rengör oftare om kedjan visar tecken på rost. Fotogen är en petroleumprodukt med smörjnings- och rengöringseffekt"

Uttorkande är nog inte,men en viss upplösande effekt på lågsikt har det säkert.

Sen är det ju lite beronde på vad som är det verksamma ämnet i Lysfotogen.

Vanligtvis är det N-parrafin vilket betyder att det är samma som lacknafta och kallavfettning.

Sen spelar aromathalten in en hel del på den upplösande förmågan.

Frågar du mig så spola av fotogenen och använd vax istället.

Innehållsförteckningen säger:

- Destillat (petroleum)
- Vätebehandlade lätta
- Aromhalt max 1%

Något du kan tillägga om det, eller är tipset fortfarande att spola av?

>> FARTGALEN << skrev:
2190545 Innehållsförteckningen säger:

- Destillat (petroleum)
- Vätebehandlade lätta
- Aromhalt max 1%

Något du kan tillägga om det, eller är tipset fortfarande att spola av?

Tipset är alltid att spola av, nu vet jag inte vad de lägger för värdering i ordet petroleum (då även parafin med lite ordvrängande kan vara petroleum) men jag hade absolut spolat bort det om jag var osäker. Testa att ta och smörj in dina händer i det och se om händerna blir flottiga eller de blir torra.

En aning flottig skulle jag säga att man blir.
Men om det har en upplösande effekt så känns det ju inte så kul..
Jag får helt enkelt lägga om tvättschemat.
Tack för svaren!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...