FARTGALEN <<
Fartfeber
Jag använder lysfotogen för rengöring av kedja, fälgar, sving, framgaffel, bromsoken och stötdämparn. Detta gör jag ofta dagen efter den vanliga tvätten som en sista puts kan man säga. Jag spolar inte vatten på hojen efter fotogentvätten.
Efter att ha läst en del här har jag börjat fundera på om fotogenet torkar ur gummipackningar och slangar? Någon som vet säkert hur det ligger till?
Jag saxar in lite inlägg som fått mig att fundera.
"Vi rekommenderar att rengöra kedjan med fotogen. Rengör oftare om kedjan visar tecken på rost. Fotogen är en petroleumprodukt med smörjnings- och rengöringseffekt"
Efter att ha läst en del här har jag börjat fundera på om fotogenet torkar ur gummipackningar och slangar? Någon som vet säkert hur det ligger till?
Jag saxar in lite inlägg som fått mig att fundera.
Dea skrev:734195Lysfotogen och lampolja är inte samma sak, bara att läsa innehållsdeklarationen. Jag använder lampolja eftersom det är parafinbaserat precis som det kedjevax jag använder. Funkar kanon![]()
KetogaN skrev:98094Lysfotogen, lysfotogen, lysfotogen är det som gäller.. tillsammans med en diskborste och spola rent nogrannt efter du är klar.
Kan med fördel även användas på drivpaketet oxå, viktigt att du låter det torka och sen smörjer in kedjan grundligt efter du är klar.
/KetogaN - Jag putsar för mycket på min hoj -
Avslutar med ett citat ur min instruktionsbok:benkar skrev:286232Om man lägger kjedjan i blöt i lysfotogen så lär det ju inte vara bra, men har "alltid" rengjort kjedjan med lysfotogen, runt var 300:e mil, borstat med diskborste blött i fotogen, och spolat av ordentligt efteråt, samt smörjt kjedjan omgående. På min ex. TRX850 kom jag 4.300 mil på drivpaketet, och på VTRn står det snart 3.500 mil, och dags byta drivpaketet, men ändå hyfsat nöjd med milantalet.
/B
"Vi rekommenderar att rengöra kedjan med fotogen. Rengör oftare om kedjan visar tecken på rost. Fotogen är en petroleumprodukt med smörjnings- och rengöringseffekt"