Topplockspackningen går på min Husa 650 hela tiden.

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Kinna
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
Nu blev jag lite less... Såg att toppackningen gått på min Husaberg 650 -02 IGEN! Den har en livslängd på ungefär 50 mil. Förra året var den inne på verkstad (inte i min ägo) och då byttes packningen. Ungefär 50 mil senare så började den läcka olja framtill på motorn. Tänkte att toppen måste vara ojämn eller nåt så i vintras hade jag isär och kollade planheten på alla packningsytor och bytte packningen igen. Smetade dessutom på lite flytande packning för att det garanterat skulle bli tätt. Nu har den gått ungefär 50 mil till. Märkte att den började bli trög att växla så jag kollade oljan. Då fattades det 2dl i motorn och den var alldeles geggig framtill. Och den har varit helt tät tills nyligen, så det har gått fort på slutet. Det kan väl inte vara sånt enormt oljetryck i motorn att det kan blåsa packningen titt som tätt?

Vad gör jag? :va
 
Då är det troligtvis en missmatch mellan topp och foder eller fodret som kantrar när du spänner ihop det.
 
Rinner ojan på framsidan?,syns det på packningen var den gått sönder.Enda oljan som ska upp genom blocket
med tryck till toppen går i en egen kanal som sedan ska smörja/kyla ventilmekanismen:va
 
Last edited:
När jag hade isär det i vintras så såg man på packningen var den hade gått sönder. Det var precis rakt framtill. Min tanke då var att det hade pressat upp i skarven mellan motorhalvorna och cylinderfodret.
Nu verkar det läcka lite mer åt kamkedjan till.

Vad menar du med att fodret kantrar Boris JR?
 
Ta en extra nog koll var det igentligen kommer ifrån för en vattenkyld motor läker sällan eller aldrig olja ut på detta sätt. Vatten är det enda som brukar kunna läka ut på motorn i sällsynta fall. På dom husor jag haft läkage Olja ut på cylinder har det varit avluftnings slangen som spruckit vid klammeranslutningen uppe på ventilkåpan. Det händer nästan på alla Husabergare och då rinner det olja framöver på toppen/cylinder. Man drar klammret för hårt och då sabbar man slangen.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top