Topplockspackningen går på min Husa 650 hela tiden.

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Kinna
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
Nu blev jag lite less... Såg att toppackningen gått på min Husaberg 650 -02 IGEN! Den har en livslängd på ungefär 50 mil. Förra året var den inne på verkstad (inte i min ägo) och då byttes packningen. Ungefär 50 mil senare så började den läcka olja framtill på motorn. Tänkte att toppen måste vara ojämn eller nåt så i vintras hade jag isär och kollade planheten på alla packningsytor och bytte packningen igen. Smetade dessutom på lite flytande packning för att det garanterat skulle bli tätt. Nu har den gått ungefär 50 mil till. Märkte att den började bli trög att växla så jag kollade oljan. Då fattades det 2dl i motorn och den var alldeles geggig framtill. Och den har varit helt tät tills nyligen, så det har gått fort på slutet. Det kan väl inte vara sånt enormt oljetryck i motorn att det kan blåsa packningen titt som tätt?

Vad gör jag? :va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Då är det troligtvis en missmatch mellan topp och foder eller fodret som kantrar när du spänner ihop det.
 

penta 41

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2011
Ort
hemma
Hoj
En svensk
Rinner ojan på framsidan?,syns det på packningen var den gått sönder.Enda oljan som ska upp genom blocket
med tryck till toppen går i en egen kanal som sedan ska smörja/kyla ventilmekanismen:va
 
Last edited:

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Kinna
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
När jag hade isär det i vintras så såg man på packningen var den hade gått sönder. Det var precis rakt framtill. Min tanke då var att det hade pressat upp i skarven mellan motorhalvorna och cylinderfodret.
Nu verkar det läcka lite mer åt kamkedjan till.

Vad menar du med att fodret kantrar Boris JR?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ta en extra nog koll var det igentligen kommer ifrån för en vattenkyld motor läker sällan eller aldrig olja ut på detta sätt. Vatten är det enda som brukar kunna läka ut på motorn i sällsynta fall. På dom husor jag haft läkage Olja ut på cylinder har det varit avluftnings slangen som spruckit vid klammeranslutningen uppe på ventilkåpan. Det händer nästan på alla Husabergare och då rinner det olja framöver på toppen/cylinder. Man drar klammret för hårt och då sabbar man slangen.
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top