Topplockspackning ???

Jeppe@

Medlem
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
Honda ATC 110, KTM 950 SMR, KTM 950 SM-Stulen, ZX9r-Såld KXT250 Tecate-Såld
Hej

Jag var ute och åkte min Kawasaki zx9r 1994 och helt plötsligt så började hojen gå varm så jag kollade och då var kylarvattnet slut vilket jag då fyllde på och körde vidare.

Allt fungerade som vanligt i ca 15mil tills det var tomt igen. Det skumma är att det är kylaren som blir tom det finns vatten kvar i expansions kärlet, hojen går perfekt igen konstig rök och när det finns vatten i kylaren fungerar kylsystemet som vanligt fläktarna startar slangarna är mjuka. Oljan är som ny och den trycker inte ut vatten ur expansions kärlet dock står det som en stråle om man tar bort kylarlocket.

Är det topplockspackningen eller kan det vara något annat har ingen lust att riva maskin och går det att säkreställa att det är topplockspackningen innan man river.

Jeppe

Topplockspackningen kan gå sönder på olika ställen vilket skapar olika fenomen. Jag tror på topplockspackningen oxå.

Kör inte vidare med hojjen innan du vet!

Eftersom oljan ser bra ut antar jag att det inte kommer in vatten in i motorn.

Lossa slangen som går ner i expansionskärlet, tryck ner slangen i en 0,5 liter PET-flaska med vatten i, bubblar det i PETflaskan när motorn går är det TROLIGEN packningen => riva motorn...

Har haft samma symtom på en R6:a.

Hej

Jag var ute och åkte min Kawasaki zx9r 1994 och helt plötsligt så började hojen gå varm så jag kollade och då var kylarvattnet slut vilket jag då fyllde på och körde vidare.

Allt fungerade som vanligt i ca 15mil tills det var tomt igen. Det skumma är att det är kylaren som blir tom det finns vatten kvar i expansions kärlet, hojen går perfekt igen konstig rök och när det finns vatten i kylaren fungerar kylsystemet som vanligt fläktarna startar slangarna är mjuka. Oljan är som ny och den trycker inte ut vatten ur expansions kärlet dock står det som en stråle om man tar bort kylarlocket.

Är det topplockspackningen eller kan det vara något annat har ingen lust att riva maskin och går det att säkreställa att det är topplockspackningen innan man river.

Jeppe

Kör inte vidare med hojjen innan du vet!

Eftersom oljan ser bra ut antar jag att det inte kommer in vatten in i motorn.

Lossa slangen som går ner i expansionskärlet, tryck ner slangen i en 0,5 liter PET-flaska med vatten i, bubblar det i PETflaskan när motorn går är det TROLIGEN packningen => riva motorn...

Har haft samma symtom på en R6:a.

Testade detta men det bubblar inte så den verkar inte bygga tryck men jag fattar inte vart vattnet tar vägen för det droppar inte någonstans och det verkar inte försvinna när motorn är avstängd.

Så den visar inga tecken på att det skulle vara topplockspackningen förutom att vattnet försvinner och alla säger att det är toppenpackningen som har gått.

Jag vill bara vara säker på att det är topppackningen innan jag river så är det någon mer som har några bra knep skulle det vara uppskattat.

:::::Jeppe

låter som topppackningen. oftast brukar kompen trycka ur vattnet via expansionskärlet men behöver inte vara så. vattnet behöver inte läcka heller. kan ta vägen via avgasystemet och förångas. kolla om du har en blå vi rök från avgaserna. riv toppen i på planslip och ny packning (passa på att renovera toppen då du ändo är i farten)

Testade detta men det bubblar inte så den verkar inte bygga tryck men jag fattar inte vart vattnet tar vägen för det droppar inte någonstans och det verkar inte försvinna när motorn är avstängd.

Så den visar inga tecken på att det skulle vara topplockspackningen förutom att vattnet försvinner och alla säger att det är toppenpackningen som har gått.

Jag vill bara vara säker på att det är topppackningen innan jag river så är det någon mer som har några bra knep skulle det vara uppskattat.

:::::Jeppe

Vattnet måste ju ta vägen någonstans. Eftersom det tog slut redan efter 15mil, det inte finns några synliga läckage samt inget vatten är i oljan måste topplockspackningen pajat mellan en vattenkanal en cylinder. Det är dessutom rätt vanligt på tidiga kawwor att toppackningen går åt pipan.

Du kan ju prova ta bort en tändhatten från ett stift och starta hojen, skruva ur stiftet för att se om det är vatten droppar på det. Är det inte det tar du nästa och provar.

Tack för svaren

Den ryker inget från avgas systemet men det kanske är dags att inse att det blir skruva av :mad: .

Det är ingen som vet om man kan låna en koldioxidmätare nånstans jag skulle vilja mäta om det är finns något i vattnet borde ju finnas om topplockspackningen har gått. Jag vet att dom gjorde det på Ford och VW förr i tiden.

:::Jeppe

Vattnet måste ju ta vägen någonstans. Eftersom det tog slut redan efter 15mil, det inte finns några synliga läckage samt inget vatten är i oljan måste topplockspackningen pajat mellan en vattenkanal en cylinder. Det är dessutom rätt vanligt på tidiga kawwor att toppackningen går åt pipan.

Har för mig att just skev topp inte är så ovanligt på tidiga ZX9:or. Mina €0,5.

Har för mig att just skev topp inte är så ovanligt på tidiga ZX9:or. Mina €0,5.

Inte helt ovanligt att topparna spricker heller, kolla noga. Kolla även om vattenpumpen är hel, kanske läcker under färd, inte så lätt att se.

När allt är varmt ska slangarna vara hyfsat hårda, då övertryck råder i kylsystemet.

Hmmm, jag borde ha läst denna tråd innan jag startade min alldeles nyss :(
Samma problem här, övertryck i expansionskärlet. Så att toppen blir skev/kass topplockspackning är alltså vanligt på dessa hojar? Även den jag har problem med är en ZX9R 94:a.
Hur vanligt är det med sprickor i toppen på dem?

hej kolla kylarkorckens tetnignar om den nedre är murken så är troligt vis där felet är,så var det på min

eftersom det ändå blev ett trådlyft nu så.......

Vad hittade du för fel på motorn?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...