Topplockspackning + nya kylarslangar 14100kr= för mycket?

Lite ot men folk betalar gladeligen astronomiska summor till nån som kommer och kladdar upp lite kakel i ett badrum?????

Det finns dom som betalar flera tusen för utslitna jeans av undermåligt tyg och många tusen per år för att ha senaste modellen av ömtålig platt grej i fickan på dom.

Och som alla vet så är tid pengar.
Tid kostar alltid.
Och man får betala för "tid" vare sig det är ett enkelt pyssel eller ett mer komplicerat..
Frågade faktiskt i förrgår på en motorenoveringsfirma vad en lätt planing av en radfyretopp kostar. 875:- inkl moms, så dina 2K låter... mycket..
Kanske jobbprissätttningen i övrigt är på samma sätt?

OT: har ett sånt jobb på G på en hoj där förre ägaren bytt toppackning 3ggr utan att få det tätt. (Packningens pris 900:-) Tänker en del öht?

Ett sånt jobb gör man under en kvällsvändning om allt annat är borta runt toppen :D för det tar tid.

Är bara toppen plan så går det hyfsat snabbt om man har packning hemma :rolleyes:

Men skulle jag riva min topp så skulle jag planat toppen & slipat in ventilerna om dom inte är helt täta.

Ska riva min motor till vintern så jag får fram mer effekt :rolleyes:

Kan göra ditt jobb mot 1 låda öl & mindre en 50% av det priset du fått nu.

Last edited:
alla e göör grymma här :tummenupp, ringde dem å sade att jag fixar det själv. de sade att de hade beställt alla delarna för 3600kr ex moms, slangar, thermostat, topplockspackning, gummitätningar, cylinderfotpackning m.m. inkl 30min felsökning. sade att jag lika gärna kan ta sakerna å fixa det själv så slipper jag jaga dem löst. kanske lite dyrare men allt e samlat iaf. ska iof söka lite på nätet för att inte se att det e för jäkla dyrt bara :P Får skruva av motorn å mecka med den i vardagsrummet så man har nära till internet å kan skälla lite på er om jag sabbar nåt :P

handla dina grejjer på ebay.co.uk så hittar du billiga prylar inom eu = ingen moms på grejerna vid import + snabbare leverans.

Behöver du en momentnyckel 2-24 NM kan du skicka ett pm så sparar du lite med kosing. :)

Då skulle de ta närmare 1500 kr i timmen för arbete .Låter dyrt

bult1.jpgProblem nr 1: Nån som vet var man ens får tag på en hylsa för att lossa skruven/bulten mellan toppen/ramen? sen finns det så klart en större som håller uppe motorn nere vid svingen typ.

Last edited:
Låter som dom kallt räknade med att klanta sig och skulle vara tvungna att göra om jobbet då dom dubblat priset.

Problem nr 1: Nån som vet var man ens får tag på en hylsa för att lossa skruven/bulten mellan toppen/ramen? sen finns det så klart en större som håller uppe motorn nere vid svingen typ.

Det är en låsmutter till skruven. Jag tog en gammal hylsa och slipade till den så den passade, det funkar bra. Att få tag på originalverktyg tror jag inte är lätt, möjligtvis kan du fråga om du får låna av firman du köpte reservdelarna av.
Det bästa är att vara lite kreativ när man ska skruva själv :)

håller på med att tillverkar ett sånt, men blev lite snett å lite för brett så jag håller på å filar å filar å filar...

Undra vad det va för gegga i kylarsystemet. Segt som sirap. Iaf nu e toppen på planing, vi får hoppas att allt kommer bli bra men det talades om helrenovering av den då ventilerna va väl nära kanten på toppen. Iaf nån som har ett tips på hur jag ska rengöra motorn utan att ta väck cylindern å utan att det fastnar skit i ringarna?

DSC_0064.jpg

VARFÖR ska du byta slangar , Det har jag ALDRIG varit med om

Kolla även vattenpumpen , dessa kan vara en stor bov vad gäller vatten i oljan ( läcker via axeln ) om dräneringen är tokigt utformad

Jag skulle dessutom kolla lager , vev och ramlager då den gått med icke gynnsam smörjning

Pillo, denhär e riktigt bra skit för att få bort gammal packning.
11601170S-500x500.jpg

hade sparat mig mcyket jobb genom åren om jag upptäckt det tidigare ;)

det som inte lossnar med det och en trasa kan du ta med en vindruteskrapa i plast (sån man skrapar bilrutan med på vintern) använd inte nån stålskrapa på aluminiumet.

edit: läste igen nu och du kanske syftade på gamla kylarvätskan? lägg motorn uppcohner under natten kanske? om det sitter kvar lite av den smeten gör nog inte så mycket, viktigare att få packningsytan mot toppen riktigt plan och fin och fri från gammal packning.

Last edited:
Öppna upp motorn mer än så känns overkill men jag blir inte förvånad om jag kommer att göra det ändå för motorn fick komma loss trots att jag envisades med att den skulle va kvar i ramen men det blev för irriterande trångt. Inte jätte mycket kvar av packningen men vågar man ta bort det och sotet utan att få ner det i cylindrarna/kolvringarna? Samma medel för sotet? Geggan iz no more :P

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!