Toppgjutning, mördarbakterier och hojrenoveringen som gudarna glömde.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Var på återbesök idag igen och fick såren omlagda, tummen är ju inte alltför fager men enligt läkarna så är det inget onormalt att såret/huden vätskar, varar och ömsar skin såhär efter en fullhudstransplantation medan huden håller på och växer fast... Övriga sår där de har varit och skurit i mig ser iallafall bra ut och alla stygn är nu tagna, så nu är jag mestadels bandagefri och kan börja använda handen lite försiktigt :tummenupp Ska såklart vara försiktig med att belasta och böja/sträcka fingrar och handled alltför mycket, och tummen ska jag även fortsatt vara väldigt rädd om och helst inte böja eller använda alls. Men det känns ju som att det går framåt iallafall :) Handen är dock väldigt stel och öm, har knappt någon greppstyrka i fingrarna och rörligheten är kraftigt nedsatt så... Har nog något av en resa framför mig för att komma tillbaka... :( Jaja, kunde vara värre så jag klagar absolut inte :) Nåja, lite kanske menvafan... Är ju halvkul att på en dag gå från fullt frisk, rörlig och aktiv till en halvt värdelös vänsterhand som inte låter mig pyssla med några av mina hobbyer... :gnissla Tror årets hojsäsong startar sent för min del...

20230323_145126.JPG20230323_145253.JPG20230323_145415.JPG20230323_145354.JPG20230323_145332.JPG20230323_145152.JPG

Att ett litet ynkligt skärsår och några bakterier som inte ska vara däri kan ställa till med så mycket...
 
Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Var på återbesök idag igen och fick såren omlagda, tummen är ju inte alltför fager men enligt läkarna så är det inget onormalt att såret/huden vätskar, varar och ömsar skin såhär efter en fullhudstransplantation medan huden håller på och växer fast... Övriga sår där de har varit och skurit i mig ser iallafall bra ut och alla stygn är nu tagna, så nu är jag mestadels bandagefri och kan börja använda handen lite försiktigt :tummenupp Ska såklart vara försiktig med att belasta och böja/sträcka fingrar och handled alltför mycket, och tummen ska jag även fortsatt vara väldigt rädd om och helst inte böja eller använda alls. Men det känns ju som att det går framåt iallafall :) Handen är dock väldigt stel och öm, har knappt någon greppstyrka i fingrarna och rörligheten är kraftigt nedsatt så... Har nog något av en resa framför mig för att komma tillbaka... :( Jaja, kunde vara värre så jag klagar absolut inte :) Nåja, lite kanske menvafan... Är ju halvkul att på en dag gå från fullt frisk, rörlig och aktiv till en halvt värdelös vänsterhand som inte låter mig pyssla med några av mina hobbyer... :gnissla Tror årets hojsäsong startar sent för min del...

Ser ut som det blir minst skapligt i slutändan det där :tummenupp
Hoppas det blir snyggt och diskret i framtiden,
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Ja, du ska som sagt nog vara glad över att du fick behålla tummen. Utan den så hade det inte heller blivit något hojåka överhuvudtaget.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ser ut som det blir minst skapligt i slutändan det där :tummenupp
Hoppas det blir snyggt och diskret i framtiden,
Jomen det tror jag, betydligt bättre än det hade kunnat bli om man haft mindre tur! :tummenupp

Tack! Utseendet är oavsett sekundärt för mig, jag hoppas bara att jag får tillbaka majoriteten av känsel, rörelseförmåga och allmän funktion. Det är det viktigaste :)

Alternativt byta nick till "Bushidostein". :hihi
Busken/Buskis etc har man ju kallats genom årens lopp, "Frankensteins Buske" eller "FrankenBush" kanske får bli mitt framtida nick :rofl

Ja, du ska som sagt nog vara glad över att du fick behålla tummen. Utan den så hade det inte heller blivit något hojåka överhuvudtaget.
Helt klart! Inte överdrivet bra odds på det så jag är absolut väldigt glad att ha den i behåll. Ful kan den få vara så länge den funkar någorlunda.

Eventuellt att man hade kunnat vänja vid någon slags protes med tiden... Men nej, jag är väldigt lyckligt lottad som har en någorlunda funkis tumme kvar :tummenupp
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En liten projektuppdatering kan jag glädja er med!

Eftersom tummen inte låter mig göra något sådär överdrivet avancerat så tänkte jag att man kanske åtminstone kan småpilla med något under tiden man håller på och läker. Tog därför och ägnade gårdagskvällen åt att göra mitt bästa för att göra ren plastpluggen från halvstelnat kladdigt silikon för att kunna göra ett nytt försök på en gjutform. Det var jävligt pilligt och kladdigt kan jag säga, halvhärdat silikon är bra envist... Att arbetet behövde utföras mer eller mindre enarmat gjorde inte saken lättare :gnissla

20230309_170649.JPG

Till slut så lyckades jag ändå få den hjälpligt ren med hjälp av högtryckstyvätt, en trasa dränkt i aceton, en liten pinne och en dåres envishet, men när jag var nästan helt färdig och bara skulle försöka komma åt en sista liten kladd silikon som satt på ett särdeles svåråtkomligt ställe så lyckades jag givetvis knäcka en kylfläns och sen var den pluggen körd... :huvet :finger :gråta

Sur och tvär som få så såg jag inte fram emot att behöva skriva ut en ny plugg efter allt detta slit, men sen insåg jag att jag hade en färdig plugg i reserv: Den som jag skrev ut i gjutbart resin men aldrig hann gjuta in i gips. Den borde väl gå att försöka gjuta en silikonform av först, innan man gör ett eventuellt försök att gjuta den i metall tänkte jag...

Sagt och gjort, jag byggde en ny bytta att gjuta silikonformen i och klistrade fast pluggen i botten på denna medelst smältlim. Blandade en ny batch silikon, vakuumsög för att bli av med bubblor, hällde i formen och vakuumsög på nytt för att få ut silikonet i alla små skrymseln och vrår. Dagen efter såg det ut såhär:

20230323_162901.JPG20230323_162913.JPG

Även den förra silikonformen stelnade ju utvändigt, så frågan var om detta försök hade lyckats och om formen stelnat hela vägen in till pluggen...

Efter att handen befriats någorlunda efter dagens sjukhusbesök så försökte jag frigöra pluggen från silikonformen. Eftersom denna plugg hade sluttande kanter på undersidan av kylflänsarna så hade den blivit helt inkapslad i silikon, därför behövde jag karva lite i silikonet innan pluggen kunde lossas:

20230323_163325.JPG20230323_164113.JPG


Med pluggen avlägsnad kunde jag beskåda resultatet:
20230323_164237.JPG20230323_164250.JPG20230323_164243.JPG

Succé, äntligen! :banana :yoparty :tummenupp

Ingen tid att förlora, dags att se om min teori håller i praktiken och om jag kan gjuta av en såpass komplex form i vax. Är lite orolig för att kylflänsarna ska gå av när man försöker få ut vaxpluggen ur formen men det återstår att se...

20230323_164840.JPG20230323_165923.JPG

Smälte injektionsvax, hällde i formen och vakuumsög försiktigt.

Håll tummarna nu (jag kan bara hålla en :hihi ) så följer fortsättning inom kort :tummenupp
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kunde inte hålla mig längre, tänkte att vaxet borde ha stelnat vid det här laget... Och det hade det! :banana :yoparty :tummenupp :rock

Försiktigt försiktigt lirkade jag ut den gjutna vaxpluggen ur formen, väldigt långsamt för att inte ha sönder vare sig den eller silikonformen. Här är resultatet:

20230323_200955.JPG20230323_201000.JPG20230323_201035.JPG20230323_201024.JPG20230323_201231.JPG20230323_201019.JPG

Det är ju så vackert att man får tårna i ögonen :kär Jag är återigen smått hänförd av resultatet, titta bara på detaljerna! En nästan perfekt avbildning. Allt finns där, ner till minsta lagerlinje. Och vilka skarpa kanter sen :kär Ändå ganska fascinerande med tanke på att detta faktiskt är en avgjutning av en avgjutning... Där är några små defekter som jag inte vet om de beror på fel i silikonformen eller på att jag inte drog tillräckligt vakuum när jag göt vaxpluggen, de inre hörnen på kylflänsarna har blivit lätt rundade, ett litet jack här och där, bagateller i sammanhanget. Jag är bara glad att ha nått en liten framgång bland alla motgångar! :banana :yoparty Nu vet jag ju att det fungerar att gjuta vaxpluggar av min form, det är en enorm lättnad inför framtida gjutförsök eftersom dessa är mer eller mindre gratis och tar i princip ingen tid alls att tillverka till skillnad från resinpluggarna som kostar någon-några hundringar stycket och tar sisådär ett halvt dygn att skriva ut... När jag väl gjutit in denna vaxplugg i gips så kommer jag smälta ur majoriteten av vaxet som därefter kan återanvändas, resterna som blir kvar i gipsformen kommer därefter brännas ur inför gjutning. Skulle gjutningen skita sig så smälter jag vaxet på nytt, häller det i formen, skapar en ny vaxplugg, gjuter in denna i gips och upprepar tills jag lyckas framställa en godkänd topp! :banana
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bra att tummen går åt rätt håll, sehopppas du blif bra sbart så du kan nörha anbända den.

Jag nog ganska övertygad om att man kan köra hoj utan tumme om man ger sig fan på det. En fd jobbarkompis körde offroad hoj tror han hade en XR600 utan höger arm och han hade gas, frambroms om koppling på vänster hand, givetvis hade han protes men mycket går nog om man bara vill.

Kul att du äntligen fått lite framgång i toppgjutningen, det är du värd nu. Ser fram mot fortsättningen.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Visst blir man glad när man läser trådar likt denna och man ser hur TS lyckas med sina företaganden. Men alltså, det är nog få gånger man blir SÅ glad över att se framgång som denna, det är du verkligen värd efter all skit och otur!

Jag känner dig inte alls Bushido, men jag känner definitivt MED dig.:Rockbanan
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Visst blir man glad när man läser trådar likt denna och man ser hur TS lyckas med sina företaganden. Men alltså, det är nog få gånger man blir SÅ glad över att se framgång som denna, det är du verkligen värd efter all skit och otur!

Jag känner dig inte alls Bushido, men jag känner definitivt MED dig.:Rockbanan
Tack så hemskt mycket för dina vänliga ord, jag uppskattar det verkligen! :tummenupp :Bugar
Bra att tummen går åt rätt håll, sehopppas du blif bra sbart så du kan nörha anbända den.

Jag nog ganska övertygad om att man kan köra hoj utan tumme om man ger sig fan på det. En fd jobbarkompis körde offroad hoj tror han hade en XR600 utan höger arm och han hade gas, frambroms om koppling på vänster hand, givetvis hade han protes men mycket går nog om man bara vill.

Kul att du äntligen fått lite framgång i toppgjutningen, det är du värd nu. Ser fram mot fortsättningen.
Tack, jag hoppas det jag med! :tummenupp Detta lilla småpysslet med silikonformar och vaxgjutning gick iallafall ganska bra, det är lite bökigt att inte kunna ta i ordentligt med vänsterhanden ibland men är jag bara försiktig så funkar såna här lugnare aktiviteter iallafall. Kanske dröjer ett tag innan jag kan ge mig på att gjuta aluminium, men den som väntar på nåt gott... ;)

Jag har absolut haft mycket tid att filosofera kring hur det ska gå att köra hoj om jag blir av med tummen eller rentav hela handen innan läkarna kunde ge beskedet att den ser ut att klara sig... Jag tänker att om man blir av med tummen så borde det gå att hålla emot handtaget med själva handflatan och dra in kopplingsgreppet med fingrarna, så den biten borde ju kunna funka... Kanske blir lite krångligt att blinka, tuta och växla mellan hel- och halvljus dock :gnissla Jaja, nu slipper jag ju förhoppningsvis grubbla mer på det :)

Tack :tummenupp Jag vet inte riktigt när tummen mår tillräckligt bra för att kunna fortsätta, men fortsättning följer absolut i sinom tid! :)
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag vet inte riktigt när tummen mår tillräckligt bra för att kunna fortsätta, men fortsättning följer absolut i sinom tid! :)
Luna ne de, kar!
Sabba nu inte en framgångsrik process med din göromålsångest.
Lustigt, man vill och måste aldrig så mycket som när man är skadad/justerad. Så är det iaf för mig.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tack så hemskt mycket för dina vänliga ord, jag uppskattar det verkligen! :tummenupp :Bugar

Tack, jag hoppas det jag med! :tummenupp Detta lilla småpysslet med silikonformar och vaxgjutning gick iallafall ganska bra, det är lite bökigt att inte kunna ta i ordentligt med vänsterhanden ibland men är jag bara försiktig så funkar såna här lugnare aktiviteter iallafall. Kanske dröjer ett tag innan jag kan ge mig på att gjuta aluminium, men den som väntar på nåt gott... ;)

Jag har absolut haft mycket tid att filosofera kring hur det ska gå att köra hoj om jag blir av med tummen eller rentav hela handen innan läkarna kunde ge beskedet att den ser ut att klara sig... Jag tänker att om man blir av med tummen så borde det gå att hålla emot handtaget med själva handflatan och dra in kopplingsgreppet med fingrarna, så den biten borde ju kunna funka... Kanske blir lite krångligt att blinka, tuta och växla mellan hel- och halvljus dock :gnissla Jaja, nu slipper jag ju förhoppningsvis grubbla mer på det :)

Tack :tummenupp Jag vet inte riktigt när tummen mår tillräckligt bra för att kunna fortsätta, men fortsättning följer absolut i sinom tid! :)
Oroa dig inte över det här med att köra hoj. Jag blev duktigt frånåkt av en yngling i somras på Gelleråsen vars händer närmast kan beskrivas som klumpar med ett mindre lillfinger mitt på. Minns inte hur tummen såg ut eller ens fanns. Hursomhelst var det imponerande och en fröjd att dela asfalt med en sån kille.

Killen måste haft ett så himla tjockt pannben så det är inte klokt.

All lycka och välgång önskas dig.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Oroa dig inte över det här med att köra hoj. Jag blev duktigt frånåkt av en yngling i somras på Gelleråsen vars händer närmast kan beskrivas som klumpar med ett mindre lillfinger mitt på. Minns inte hur tummen såg ut eller ens fanns. Hursomhelst var det imponerande och en fröjd att dela asfalt med en sån kille.

Killen måste haft ett så himla tjockt pannben så det är inte klokt.

All lycka och välgång önskas dig.


Jag var över i USA och körde lite cross för många år sedan. Där var det en kille med bara 1 arm och körde på en crossbana.
Har var långt ifrån den långsammaste riktigt imponerande att se.
Det finns en kille här i Sverige som kör enduro med ett ben vet att han körde ggn förra året
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag var över i USA och körde lite cross för många år sedan. Där var det en kille med bara 1 arm och körde på en crossbana.
Har var långt ifrån den långsammaste riktigt imponerande att se.
Det finns en kille här i Sverige som kör enduro med ett ben vet att han körde ggn förra året
Det finns ju den här australienaren med:
1679745791290.png
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skrämmande men lättad läsning!

En medarbetare för en massa år sedan (syslöjdslärare) stack sig på en nål på jobbet. Inte helt ovanligt i det yrket så lade väl inte mer märke till det.

Efter ett tag började fingret svälla upp lite grann, infektion jaja. Trodde hon. På morgonen kunde hon knappt röra handen, ringde 1177 och efter lite beskrivning fick hon rådet att uppsöka vårdcentral. Innan hon hann dit blev hon så dålig att det blev ambulans.

In på sjukhus, intravenös antibiotika och nedsövd i typ en vecka medan hon svävade mellan liv och död då infektionen slagit sig på lungorna. Som tur var vände det och hon klarade sig.

Skönt att du klarade finger/hand/arm!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Luna ne de, kar!
Sabba nu inte en framgångsrik process med din göromålsångest.
Lustigt, man vill och måste aldrig så mycket som när man är skadad/justerad. Så är det iaf för mig.
Jag kan bara instämma, man är aldrig så sugen på att göra något som när man inte kan... :gnissla Mina absolut bästa idéer och min absolut högsta skaparglädje infinner sig alltid mitt i natten när man egentligen borde sova, sen kan jag inte somna för att jag ligger och tänker på vad det nu är jag vill göra... :hihi Men ja, jag ska ta det lugnt och låta handen läka ordentligt innan jag ger mig på mer avancerade aktiviteter :)

Oroa dig inte över det här med att köra hoj. Jag blev duktigt frånåkt av en yngling i somras på Gelleråsen vars händer närmast kan beskrivas som klumpar med ett mindre lillfinger mitt på. Minns inte hur tummen såg ut eller ens fanns. Hursomhelst var det imponerande och en fröjd att dela asfalt med en sån kille.

Killen måste haft ett så himla tjockt pannben så det är inte klokt.

All lycka och välgång önskas dig.
Tack så mycket för uppmuntran, då hoppas jag att det ska lösa sig! :)

Finns individer med imponerande driv helt klart! Och bevisligen finns det de som har det mycket värre än en själv, så man ska väl inte klaga egentligen... :gnissla

Tack så jättemycket! :tummenupp

Jag var över i USA och körde lite cross för många år sedan. Där var det en kille med bara 1 arm och körde på en crossbana.
Har var långt ifrån den långsammaste riktigt imponerande att se.
Det finns en kille här i Sverige som kör enduro med ett ben vet att han körde ggn förra året
Det finns ju den här australienaren med:
View attachment 482285

Jävlar... :skrämd Jag ska nog inte klaga över huvud taget när jag tänker efter :näsblod Fy fan, inte så lite imponerande alla tre... :Bugar Känns som att även om min tumme inte blir bättre än den är i dagsläget (och det tror jag att den kommer bli, finns nog gott om förbättringsmån med rehab efter avslutad läkning) så är nog åtminstone hojåkat inte i farozonen. Eventuellt kanske det inte blir så mycket denna säsongen, men det kommer ju fler :)

Skrämmande men lättad läsning!

En medarbetare för en massa år sedan (syslöjdslärare) stack sig på en nål på jobbet. Inte helt ovanligt i det yrket så lade väl inte mer märke till det.

Efter ett tag började fingret svälla upp lite grann, infektion jaja. Trodde hon. På morgonen kunde hon knappt röra handen, ringde 1177 och efter lite beskrivning fick hon rådet att uppsöka vårdcentral. Innan hon hann dit blev hon så dålig att det blev ambulans.

In på sjukhus, intravenös antibiotika och nedsövd i typ en vecka medan hon svävade mellan liv och död då infektionen slagit sig på lungorna. Som tur var vände det och hon klarade sig.

Skönt att du klarade finger/hand/arm!
Fyfan :skrämd Känner igen mig... Det går onekligen läskigt fort med dessa infektioner... Från det att jag ringde 1177 mitt i natten och frågade om råd så tog det ju bara någon timme innan jag kände mig nödgad att ringa 112 istället, smärtan och febern stegrade otäckt fort och bara någon timme efter det att jag ringt så var jag så kraftigt illamående och febrig att jag kräktes upprepade gånger... Det är verkligen inte snällt mot kroppen på något plan, har nog sällan mått så dåligt och haft så ont och då var ändå infektionen begränsad till vänstertummen... Kan inte ens föreställa mig vad hon upplevt med den spridningen på infektionen... Skönt att hon klarade sig! :tummenupp

Tack! Ja, man har ju onekligen haft tur i oturen som till och med klarade tummen... Av vad jag har fått höra att döma så är det verkligen inte alla som har sån tur... Som du säger, mer än tummen hade ju inte varit otänkbart så... Man ska absolut glädjas åt den lilla tur man har, det är väl trots allt när man har otur i övrigt som den behövs som bäst :)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sporthojs egen @jboive. Tråd finns här.
Justfan, nu när du säger det så har jag ju läst tråden till och med! Respekt i kubik :Bugar Bara att konstatera att det alltid finns någon som har det körigare... Å andra sidan skulle man aldrig få klaga på något ifall man följt den devisen slaviskt, och jag tycker nog att jag har lite skäl för mitt klag just i detta fall även om det finns andra som har det värre... :gnissla :hihi

Eftersom jag inte har så mycket annat som jag kan roa mig med kopplat till det här projektet så har jag ägnat tiden åt att gjuta fler vaxtoppar. De tar ändå ett tag att göra i och med att jag bara har en form och de måste svalna under ganska lång tid innan man kan ta ur dem, så det hinns inte mycket mer än en eller max två på ett dygn. Och när jag väl är i skick till att försöka mig på att gjuta dem i metall så vill jag inte att flaskhalsen ska bli tillverkningen av vaxpluggar, därför gör jag ett gäng i förväg så att jag vid behov kan göra upprepade försök på kortare tid. Och behövs det inte så kan jag alltid smälta ner vaxet igen och ha det till annat, precis som jag gjort med de pluggar som inte håller måttet (har utöver dessa fyra lyckats åstadkomma ett antal sådana). Fyfan vad smidigt det är med vax ändå, varför har jag inte jobbat med det tidigare?? :banana :yoparty

20230328_012037.JPG20230328_012049.JPG

Jag har experimenterat lite för att försöka få till optimala avgjutningar, finns lite faktorer man kan laborera med såsom varmare vax, mer vakuum och förvärmd form för att få avgjutningarna perfekta, och även om det fortfarande blir små defekter som enstaka rundade kylflänshörn och dylikt så tycker jag att de blir bättre och bättre. Den sista är nästan helt perfekt, några av innerhörnen på kylflänsarna är fortfarande lite rundade men i övrigt är det mer eller mindre perfekt :kär Borde kunna bli fina topplock när jag väl kan gjuta dem i alu :yoparty :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top