Toppfart med/utan backspeglar??

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
I många tester man läst så står det aldrig om det är med eller utan backspeglar man testat toppfarten.
Man borde ju testa hojen orginal, med andra ord med backsperglar?

Är det nån som vet?

Det borde ju gå nån km/h snabbare utan speglar med tanke på luftmotstånd?
 
Polaren hayabusa mätte vi 12Km/H snabbare toppspeed på då vi maxade den efter flygplansrakan. Tyvärr är det omöjligt att kunna utesluta vilken faktor som gjorde dessa 12 km/h men det säger ju sig själv att vindmotståndet blir lägre.

Jag tror det gör ganska mycket då luftmotståndet är extremt vid dessa farter
 
Pinky skrev:
I många tester man läst så står det aldrig om det är med eller utan backspeglar man testat toppfarten.
Man borde ju testa hojen orginal, med andra ord med backsperglar?

Är det nån som vet?

Det borde ju gå nån km/h snabbare utan speglar med tanke på luftmotstånd?

Den skillnaden du får om du kör med eller utan backspeglar lär du ju få lika mycket skillnad om du har pissat eller inte innan............
 
Akilles skrev:
Den skillnaden du får om du kör med eller utan backspeglar lär du ju få lika mycket skillnad om du har pissat eller inte innan............

Du vet väl att hojen måste pressa undan en kvaratmeter luft åt sidorna då du kommer susande . Då denna luft träffar kåporna i 300Km/H så är det en enorm ansträngning att knuffa den åt sidan. Tänk dig att stå utomhus i vindar över 90m/sek då är det inte lätt att stå kvar.
 
SvartR1a skrev:
Du vet väl att hojen måste pressa undan en kvaratmeter luft åt sidorna då du kommer susande . Då denna luft träffar kåporna i 300Km/H så är det en enorm ansträngning att knuffa den åt sidan. Tänk dig att stå utomhus i vindar över 90m/sek då är det inte lätt att stå kvar.
Hur många hojar går i 300 km/h då?

Pinky, jag tror det är relativt försumbart. De flesta av dagens backspeglar har "hyffsad" aerodynamisk konstruktion och design...
 
hållundan skrev:
Hur många hojar går i 300 km/h då?

Pinky, jag tror det är relativt försumbart. De flesta av dagens backspeglar har "hyffsad" aerodynamisk konstruktion och design...

Ganska få gör verkliga 300 men de flesta 1000cc gör gott och väl verkliga 270-280. Vet ni va jag ska räkna på detta och återkommer
 
Dagens i-lands-bekymmer?

Hur viktigt är 12km/h extra vid toppfart jämfört med möjligheten att kunna titta bakåt ?
 
Akilles skrev:
Den skillnaden du får om du kör med eller utan backspeglar lär du ju få lika mycket skillnad om du har pissat eller inte innan............
Nej det skiljer lite mer än så i riktigt höga farter.
 
SvartR1a skrev:
Du vet väl att hojen måste pressa undan en kvaratmeter luft åt sidorna då du kommer susande . Då denna luft träffar kåporna i 300Km/H så är det en enorm ansträngning att knuffa den åt sidan. Tänk dig att stå utomhus i vindar över 90m/sek då är det inte lätt att stå kvar.
Problemet är inte att pressa undan luften, utan det är släppet bakom
motorcykeln som är det stora problemet.
 
Pinky skrev:
I många tester man läst så står det aldrig om det är med eller utan backspeglar man testat toppfarten.
Man borde ju testa hojen orginal, med andra ord med backsperglar?

Är det nån som vet?

Det borde ju gå nån km/h snabbare utan speglar med tanke på luftmotstånd?
Bike testade ju en Hayabusa förut, med och utan backspeglar.
Toppfart med: 302 km/h.
Toppfart utan: 312 km/h. :tummenupp
Är nästan säker på att testet ägde rum på en ovalbana dessutom, så luftmotståndet lär ha varit det samma under båda körningarna.
 
Tänkte bara sticka ut näsan här o komma med lite bra tips till er!
Ni som vill lära er om mc/bil dynamik kan läsa denna bok:
MOTOR VEHICLE DYNAMICS

Tar upp en en massa om bilens utformning, däckval, motorn etc etc....bra bok som ger bra grund! Kan dock vara en aningen teknisk avancerad, men men....
 
hållundan skrev:
Pinky, jag tror det är relativt försumbart. De flesta av dagens backspeglar har "hyffsad" aerodynamisk konstruktion och design...

Ha ha, har du sett orginalen till min hoj...ingen streamline där inte :D
 
Pejo skrev:
Dagens i-lands-bekymmer?

Hur viktigt är 12km/h extra vid toppfart jämfört med möjligheten att kunna titta bakåt ?


Jag strävar inte efter att nå högre toppfart, vågar ändå inte maxa min hoj :va. Däremot undrar jag om detta med speglarna kan spela någon roll på toppfarten, vilket jag tror att det gör.

Bara en tanke som slog mig på jobbet idag :tummenupp
 
Pinky skrev:
Jag strävar inte efter att nå högre toppfart, vågar ändå inte maxa min hoj :va. Däremot undrar jag om detta med speglarna kan spela någon roll på toppfarten, vilket jag tror att det gör.

Bara en tanke som slog mig på jobbet idag :tummenupp

Oki-doki :tummenupp Svaret är egentligen ganska enkelt, allt som är ivägen för luften i hög fart stjäl energi, det är därför jag stoppar ned skallen bakom kåpan när det ska gå undan. :rolleyes:
 
En backspegel har högt motstånd tackvare att baksidan måste vara hyffsat platt... trot eller ej men vänder man spegeln bakofram så ger den ett lägre luftmotstånd...

Luftmostånder ökar även i kvadrat på hastigheten så har man ett visst motstånd i 100Kmh så är det 4 ggr högre i 200Kmh...

Men som en tidigare sa, det är inte frontytan som är problemet på en hojj utan avlösningen, man får enormt mycket virvlar bakom en MC...

Den nästan optimalaste formen har en vattendroppe som faller. en vass avslutning som tex en flygplansvinge...
 
Om föraren är lite spolformad så kanske det går ännu fortare!!! :3freak
 
När bike testade hayabusan så gick den 10km/h snabbare utan backspeglar.. Borde inte toppfarten öka lite till om man har puckel på skinnstället?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top