Toppbox vara eller icke vara..?

Jag har ju köpt 2*30 liters sidoväskor och en givi v56 toppbox för i den får liggunderlag sovsäck o tält plats kanske även gasol o grytorna.

Sidoväskor är tänkta för lite foder o vätska samt lite verktyg.

Kläder i tankväskan. Har ju tänkt vara ute o åka några veckor i streck i sommar..

56 liters toppbox låter perfekt. Jag har också 30 liters sidoväskor, just för att inte hojen ska bli allt för bred.
 
Vi andra som tänkt köra hoj i sommar skippar resväskorna. Kläder och mat ryms på ett litet plastkort. :cool:

Jag tror att de flesta skulle skriva under på uppfattningen att de som har grejor med sig kör betydligt mer hoj... och på fler ställen. Grejorna kan man haka av om man nu vill ta några bergpass lite mer aktivt. :fakta
 
Vi var ett gäng på "påskturen" igår. Saknade lite att kunna packa ner en del saker någonstans. Så idag ska jag skruva dit fästen och haka på en toppbox som legat nyinköpt här sen förra året. Det får bli som test och om inte annat kan man ju alltid enbart ha kvar pakethållaren är min tanke :va
 
Både ja och nej.
På Multin har jag original stor topbox. Där ligger regnstället, förbandslådan, lite verktyg o småprylar, lås för jämnan.
Praktisk att kunna stanna och handla eller ha med prylar till jobbet.
På längre turer med någon natt borta och utan tält räcker den och ev en ryggsäck.
Mer omfattande tourande så hänger jag dit sidoväskorna också, då jag åker ensam finns gott om plats för godis.
På en sporthoj skulle jag aldrig sätta dit en topbox, SS,en hade en liten pakethållare med en textilväska på lagom för lås och ett första förband.
DR800,an som jag har delad vårdnad av får en packrulle och så ryggsäck.
 
Icke vara...


Till salu! ;-)

P
Om du säljer plattan som boxen ska sitta på också så kan jag komma med ett skambud sen när man vågar åka till Stockholm igen.
På min lastplatta gick låsklacken av så nu sitter boxen med en skruv istället.
Så kolla era klackar om ni har Givi alu-plattor.
 
Tycker hojen ser oproportionerlig ut med bara Toppbox så antingen åker alla väskorna på eller ingen, har snabbfäste på hela racket som plockas av/på under minuten.
En hoj med ett tomt wing rack ser hemskt ut.
Har en jätteliten tankväska "Daypack" som alltid är med. skönt att slippa mobilen i fickan samt att den är fulladdad eftersom jag har ström där, ryms också precis en halvliters vattenflaska på diagonalen.
 
Om du säljer plattan som boxen ska sitta på också så kan jag komma med ett skambud sen när man vågar åka till Stockholm igen.
På min lastplatta gick låsklacken av så nu sitter boxen med en skruv istället.
Så kolla era klackar om ni har Givi alu-plattor.

Lustigt du nämnde det. Jag köpte först fel platta. Skulle tydligen ha monokey men köpte monorack. Så har en helt ny monorack med skruvpåse som ligger. Din för en räkmacka...
 
Lustigt du nämnde det. Jag köpte först fel platta. Skulle tydligen ha monokey men köpte monorack. Så har en helt ny monorack med skruvpåse som ligger. Din för en räkmacka...

Måste bara gå ut o kolla vad det är som sitter där.
En räkmacka = deal :-)
Återkommer
 
Jag har ju köpt 2*30 liters sidoväskor och en givi v56 toppbox för i den får liggunderlag sovsäck o tält plats kanske även gasol o grytorna.

Sidoväskor är tänkta för lite foder o vätska samt lite verktyg.

Kläder i tankväskan. Har ju tänkt vara ute o åka några veckor i streck i sommar..

Pics or it did´t happen :D
 
de som har grejor med sig kör betydligt mer hoj... och på fler ställen.

För egen del (anti-social som man är) har jag insett att andra länders kultur inte rör mig speciellt i ryggen, däremot vägarna - helst asfalterade och naturen (inte asfalterad). Senaste 7 åren har det blivit ca 1000-1500 mil årligen (inom sverige) och då har jag bara hunnit upp till typ Delsbo i norr och Vingåker i söder. Det finns en jäkla massa vägar i Sverige att upptäcka där trafikpoliserna är lika frekventa som munskydd i dagens äldreomsorg. Fem år granne med Blue Ridge Mountain hade kunnat vara en himmelsk upplevelse men antalet State Troopers (på provision, med radar i bilen) och dubbel spärrlinje överallt gjorde att man lika gärna kunnat ÅKA i en Lincoln Continental och låta morsan ratta.

d012.jpg
 
Topbox- kommer aldrig att hända, rygga, tankväska eller bag bak på sadeln alla alternativ än en ful box hög tyngdpunkt o luftbroms högt placerad. Ja kör oftast lånstyrning med Busan, 4 resor till Dolomiterna, ett antal resor till södra Tyskland och Tjeckien- det jag har är en väska över passagerarplatsen och en tankväska. Ser inget behov av Topbox.
 
Last edited:
Fick hem en sån här häromdagen, från polska 21brothers. Kommer att passa mina behov perfekt. Har alltid kört med packrullar innan, men den här sitter stadigare, och går snabbare att spänna fast. Lånade bilden från deras webbplats.

shapeimage_2-01.jpg

ROLL ROGAL XL - ALL BLACK - 3.jpeg.jpg
 
Last edited:
Lustigt du nämnde det. Jag köpte först fel platta. Skulle tydligen ha monokey men köpte monorack. Så har en helt ny monorack med skruvpåse som ligger. Din för en räkmacka...

Min är Monokey också, det var ju synd. Tack för erbjudandet ändå.
 
Plats för mobil och nycklar... en 20L Kriega över passagerarsadeln vid behov.

3dbd6850c51ab65cdeff70722ec3173c.jpg
 
Toppbox på pendlarhoj är helt OK men inte är det snyggt. Mjuk väska på pakethållare kan man komma undan med tycker jag. Stor tankväska och korvlådor endast på semestertripper. Finns ingen anledning att åka omkring med tomma packväskor på dagsturen, bara störigt. (Samma gubbar kör stående på asfalt men sätter sig på grus.)


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
På JAWA:n har jag numera alltid box. Skönt och slippa släpa på tvåtaktsolja i ryggan. Det blir plats över för en hammare och silvertejp också om man nu skulle behöva finmeka lite. Den blir ju inte mycket fulare med box och kommer aldrig upp i hastigheter som påverkas av aerodynamik
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top