Toppbox vara eller icke vara..?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Beror på va man använder hojen till.. Jag har hojen bara till nöjes åkning å de innebär mindre dagsturer å defenitivt inte semester me massa packning... Finns i bil till de...
Ryggan får man plats me någe smått i eller typ ett par byxor å tröja om man ska hälsa på några bekanta typ..

Sant, och jag använder givetvis inte mina packväskor till vardags heller.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Sant, och jag använder givetvis inte mina packväskor till vardags heller.

Har aldrig ägt några packväskor eller toppbox, å kommer inte göra de heller.. Har t.o.m montera bort packväske fästen å packet hållare samt passagerar pinnar på senaste hojen... Krims krams som jag inte kommer ha användning av så de får ligga i kartong tills hojen säljs..
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har toppbox när jag pendlar, då kan jag lägga hjälmen och registreringsskylten i den när jag parkerar (Stockholm)
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Praktiskt när man behöver få med sig lite prylar men inte snyggt....IMG_2876.JPGIMG_2877.JPG
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Var det inte utlovat bilder eller? :mad:

Jo det var det ju, såg mycket bättre ut än förväntat.

Nu skall det bara dras el i den och in med en ljusslinga så har vi byggt en Goldwing.:D
 

Bifogat

  • 1588004744905.jpg
    1588004744905.jpg
    129.2 KB · Visningar: 45
  • 1588004840183.jpg
    1588004840183.jpg
    137.6 KB · Visningar: 42
  • 1588004884140.jpg
    1588004884140.jpg
    131.5 KB · Visningar: 43

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag hittade två boxar i garaget, bortskänkes mot avhämtning.
Villkor, du ska hämta dem när det passar mig.
Du får inte backa ur när du ser dem.
Jag kan ta bilder på dem.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
För det första, toppbox är inte estetiskt tilltalande. Passar mindre dåligt på vissa hojtyper, och på andra så vill man :zpy när man ser eländet. För det andra så är toppbox otroligt praktiskt i många fall, som fler har nämnt tidigare i tråden. För det tredje så påverkar toppboxen aerodynamiken på hojen, men i olika grad beroende på hoj. På min tidigare KTM 1290SA så fick jag styrvobbel och framänden kändes "ännu" fladdrigare i vissa farter. På min nuvarande BMW R1250GS är det fanimig omöjligt att känna av den, trots 180+. Som med det mesta, så beror det alltså på. Använder man sin hoj till vardags, pendlar, handlar osv. så är en toppbox suverän. På semestertouringen är den oslagbar. Rymlig, snabbtillgänglig, låsbar och vattentät. Hemma, på kortare dagsturer, så är även jag så fåfäng, att jag t.o.m. tar bort racket till sidoväskorna. Nu har jag som tur är SW Motechs snabb fäste.

Jag tycker att det tillhör att ha en snygg toppbox på en hoj som din (stridsvagn). Utan toppbox är den naken i mina ögon. Och kör man på långtouring är toppboxen ett måste. Sen att man är lite fåfäng på hemmaplan är väl helt okej.. Man vill ju att bruDarna ska tråna efter en när man glider runt i centrum .. :tuttar :tungan
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
De där lådorna ser ok ut tycker jag. VFR800 har en hysteriskt usel fästning för topplådan som gör att den sitter en bit bakom hojen... Ser för täskigt ut
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jo det var det ju, såg mycket bättre ut än förväntat.

Nu skall det bara dras el i den och in med en ljusslinga så har vi byggt en Goldwing.:D

Fruktansvärt konstigt att jag inte kan lägga upp bilderna själv. Tack för hjälpen spixer.

Något ljus alla goldving/ HD elektra ABCDEFG blir det inte men boxen är klar för broms ljus. Men givi vill ha 750:- spänn för 10 dioder och ett par små plastbitar.


Uppdatering

40mil i dag på alla tänkbara vägar från jäkligt kurvigt till raktfram i ++hastighet. Möte med lastbilar i ++ hastighet. Kraftig sidvind i ++hastighet.

Oavsett så märks inte pa thunderace att v56boxen sitter därbak med 11kg camping utrustning i.. tvärtom känns hon stabilare. Från rock steddy till rena urbergs stabil så jag tror att givi har fått till en bra form som vinden smiter runt utan att påverka..
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tycker att den här bör få vara med i tråden.
Den berör ju alla diskuterade ämnen, som det estetisdka, aerodynamik och den praktiska biten.
Sen berör den kanske även på andra sätt.
Dagsfärsk bild i alla fall :yoparty

Topbox_1.jpg
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Själv har man alltid krånglat med tankväskor och ryggsäckar. Körde er6n från Västerås till Helsingborg i ett svep med 50 liters scoutryggsäck på ryggen och det var knappt man kunde röra sig efteråt... :3freak

Sen jag fick min GS med sidoväskor och toppbox så klarar jag mig inte utan den. Suverän att ha till och från arbetet. Ner med lunchlådan och sen låser jag in hjälmen i den när jag är framme. Helt perfekt.

Tyvärr har det inte blivit någon långresa i år men planerar nästa års resor redan nu. :yoparty
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top