Toppbox vara eller icke vara..?

Beror på va man använder hojen till.. Jag har hojen bara till nöjes åkning å de innebär mindre dagsturer å defenitivt inte semester me massa packning... Finns i bil till de...
Ryggan får man plats me någe smått i eller typ ett par byxor å tröja om man ska hälsa på några bekanta typ..

Sant, och jag använder givetvis inte mina packväskor till vardags heller.
 
Sant, och jag använder givetvis inte mina packväskor till vardags heller.

Har aldrig ägt några packväskor eller toppbox, å kommer inte göra de heller.. Har t.o.m montera bort packväske fästen å packet hållare samt passagerar pinnar på senaste hojen... Krims krams som jag inte kommer ha användning av så de får ligga i kartong tills hojen säljs..
 
Jag har toppbox när jag pendlar, då kan jag lägga hjälmen och registreringsskylten i den när jag parkerar (Stockholm)
 
Praktiskt när man behöver få med sig lite prylar men inte snyggt....IMG_2876.JPGIMG_2877.JPG
 
Var det inte utlovat bilder eller? :mad:

Jo det var det ju, såg mycket bättre ut än förväntat.

Nu skall det bara dras el i den och in med en ljusslinga så har vi byggt en Goldwing.:D
 

Bifogat

  • 1588004744905.jpg
    1588004744905.jpg
    129.2 KB · Visningar: 46
  • 1588004840183.jpg
    1588004840183.jpg
    137.6 KB · Visningar: 43
  • 1588004884140.jpg
    1588004884140.jpg
    131.5 KB · Visningar: 44
Jag hittade två boxar i garaget, bortskänkes mot avhämtning.
Villkor, du ska hämta dem när det passar mig.
Du får inte backa ur när du ser dem.
Jag kan ta bilder på dem.
 
För det första, toppbox är inte estetiskt tilltalande. Passar mindre dåligt på vissa hojtyper, och på andra så vill man :zpy när man ser eländet. För det andra så är toppbox otroligt praktiskt i många fall, som fler har nämnt tidigare i tråden. För det tredje så påverkar toppboxen aerodynamiken på hojen, men i olika grad beroende på hoj. På min tidigare KTM 1290SA så fick jag styrvobbel och framänden kändes "ännu" fladdrigare i vissa farter. På min nuvarande BMW R1250GS är det fanimig omöjligt att känna av den, trots 180+. Som med det mesta, så beror det alltså på. Använder man sin hoj till vardags, pendlar, handlar osv. så är en toppbox suverän. På semestertouringen är den oslagbar. Rymlig, snabbtillgänglig, låsbar och vattentät. Hemma, på kortare dagsturer, så är även jag så fåfäng, att jag t.o.m. tar bort racket till sidoväskorna. Nu har jag som tur är SW Motechs snabb fäste.

Jag tycker att det tillhör att ha en snygg toppbox på en hoj som din (stridsvagn). Utan toppbox är den naken i mina ögon. Och kör man på långtouring är toppboxen ett måste. Sen att man är lite fåfäng på hemmaplan är väl helt okej.. Man vill ju att bruDarna ska tråna efter en när man glider runt i centrum .. :tuttar :tungan
 
De där lådorna ser ok ut tycker jag. VFR800 har en hysteriskt usel fästning för topplådan som gör att den sitter en bit bakom hojen... Ser för täskigt ut
 
Jo det var det ju, såg mycket bättre ut än förväntat.

Nu skall det bara dras el i den och in med en ljusslinga så har vi byggt en Goldwing.:D

Fruktansvärt konstigt att jag inte kan lägga upp bilderna själv. Tack för hjälpen spixer.

Något ljus alla goldving/ HD elektra ABCDEFG blir det inte men boxen är klar för broms ljus. Men givi vill ha 750:- spänn för 10 dioder och ett par små plastbitar.


Uppdatering

40mil i dag på alla tänkbara vägar från jäkligt kurvigt till raktfram i ++hastighet. Möte med lastbilar i ++ hastighet. Kraftig sidvind i ++hastighet.

Oavsett så märks inte pa thunderace att v56boxen sitter därbak med 11kg camping utrustning i.. tvärtom känns hon stabilare. Från rock steddy till rena urbergs stabil så jag tror att givi har fått till en bra form som vinden smiter runt utan att påverka..
 
Last edited:
Tycker att den här bör få vara med i tråden.
Den berör ju alla diskuterade ämnen, som det estetisdka, aerodynamik och den praktiska biten.
Sen berör den kanske även på andra sätt.
Dagsfärsk bild i alla fall :yoparty

Topbox_1.jpg
 
Själv har man alltid krånglat med tankväskor och ryggsäckar. Körde er6n från Västerås till Helsingborg i ett svep med 50 liters scoutryggsäck på ryggen och det var knappt man kunde röra sig efteråt... :3freak

Sen jag fick min GS med sidoväskor och toppbox så klarar jag mig inte utan den. Suverän att ha till och från arbetet. Ner med lunchlådan och sen låser jag in hjälmen i den när jag är framme. Helt perfekt.

Tyvärr har det inte blivit någon långresa i år men planerar nästa års resor redan nu. :yoparty
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top