Topout-fjädrar är korta (hårda ?) fjädrar som ser till att fjädringen inte bara pangar in i stoppet med full kraft o fart vid full utfjädring. Ungefär som genomslagsgummin vid bottning.
Med såna blir fjädringen betydligt hårdare den 1a lilla biten från fullt utdraget till några cm hoptryckning, tills topout-fjädern är helt avlastad. Normalt passerar man det området när man sätter sig på hojen, dvs. belastade hänget är större än så. Nyttan borde vara att hjulet bättre följer marken över små gropar innan det lättar, dvs. f framhjulet vid hårt ax ut ur kurvan, för bakhjulet vid hård broms in i kurvan. (lite osäker, nån som vet bättre ?)
Eftersom fjädringen plötsligt skiftar hårdhet i början så har man (förhållandevis) dålig dämpning i det området vilket borde märkas på nåt sätt just då, vilket vet jag inte. Ni som racar kanske vet ?
Inte konstigt att topout-fjädrar det kan ställa till det om man försöker dra slutsatser om fjädringens hårdhet genom att mäta skillnaden mellan belastat o obelastat häng. Den varianten blir konstigare o konstigare ju mer jag tänker på den, iaf som generell princip. Att den sen kan vara bra för en viss hoj(vikt) o förarvikt må ju vara sant trots det. Men som allmän princip o tumregel: nej.
Till ämnet för tråden:
Har inte läst Bike's uttalande, men enda möjligheten verkar vara om bakfjädringens topout på nåt sätt påverkar dykningen vid broms. Inte omöjligt, men utan bra förklaring inser jag inte hur det skulle gå till.
Gå in på Bike.se o fråga dom. (Jag vill inte, har gnällt/ifrågasatt för mycket redan, tror inte dom bryr sig ett dugg om vad jag skriver)
/u
ps. borde gå att sätta topout på bakfjädringen oxå, men måste nog sitta inuti dämparen, dvs. man kan inte se den utifrån. Vet inte om det förekommer idag. ds.