Top-outfjädrar?

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
Citat "Bike":
"Både fram och bakfjädringen har så kallade top-out fjädrar som minskar tendensen att chassit dyker under hård inbromsning..."

- vad är det för fjädrar och hur skiljer dom sig från vanliga? Är det bara marknadsföringsbullshit?

/Joppe

U-joppe skrev:
Citat "Bike":
"Både fram och bakfjädringen har så kallade top-out fjädrar som minskar tendensen att chassit dyker under hård inbromsning..."

- vad är det för fjädrar och hur skiljer dom sig från vanliga? Är det bara marknadsföringsbullshit?

/Joppe

Jag är rätt säker på att det finns konstruktioner med gummibussningar som gör att när gaffeln bottnar så tar det inte 100% stumt emot, utan att det finns någon form av "dämpning" kvar.

Har aldrig pillat i en själv dock.

Men detta hindrar ju inte själva dykningen i sig. Å andra sidan så brukar BIKE kunna få för sig en massa konstigheter, så det kan vara någon form av missförstånd BIKE/tillverkaren.

/J

Är inte "top-out" fjädrar till för när gaffel eller bakstötdämpare fjädrar ut? Det ska då förhindra att fjädringen så att säga stannar tvärt vid utfjädringsrörelsen.

Vet att nyare öhlins har detta, är svårare att mäta till sig hänget när man har det också.

Vad dessa "top-out" fjädrar har att göra med dykning vid inbromsning fattar jag däremot inte.

/lastu

Är det inte dags att ge bike en lite näsbränna snart, fortsätter dom att skriva som dom gör är dom ju inte bättre än aftonbladet :D

bebbe skrev:
Är det inte dags att ge bike en lite näsbränna snart, fortsätter dom att skriva som dom gör är dom ju inte bättre än aftonbladet :D
Gå in på bike.se o kritisera. Dom svarar sällan, spec inte om dom har fel, men läser nog det mesta ang. tidningen (finns en sån avd).
/u

lastu skrev:
Är inte "top-out" fjädrar till för när gaffel eller bakstötdämpare fjädrar ut? Det ska då förhindra att fjädringen så att säga stannar tvärt vid utfjädringsrörelsen.

Vet att nyare öhlins har detta, är svårare att mäta till sig hänget när man har det också.

Vad dessa "top-out" fjädrar har att göra med dykning vid inbromsning fattar jag däremot inte.

/lastu

Jo, "top-out" system på en dämpare kan jag tänka mig (som du beskriver). System på en dämpare som begränsar dykning vid inbromsning vet man ju finns även hi/low speed damping osv. Men att fjädrarna skulle vara inblandade känns märkligt, i det sistnämda fallet speciellt. Förstår inte hur en sådan fjäder skulle vara beskaffad...

/J

Hur top-out är relaterat till inbromsning fattar jag inte. Top-outfjädrarna kommer ju in när bromsningen är avklarad och gaffeln fjädrar ut igen. Bike är... märkliga. Top-outfjädrar är separata fjädrar, och ingen särskild sorts gaffelfjädrar, alltså.

Topout-fjädrar är korta (hårda ?) fjädrar som ser till att fjädringen inte bara pangar in i stoppet med full kraft o fart vid full utfjädring. Ungefär som genomslagsgummin vid bottning.

Med såna blir fjädringen betydligt hårdare den 1a lilla biten från fullt utdraget till några cm hoptryckning, tills topout-fjädern är helt avlastad. Normalt passerar man det området när man sätter sig på hojen, dvs. belastade hänget är större än så. Nyttan borde vara att hjulet bättre följer marken över små gropar innan det lättar, dvs. f framhjulet vid hårt ax ut ur kurvan, för bakhjulet vid hård broms in i kurvan. (lite osäker, nån som vet bättre ?)

Eftersom fjädringen plötsligt skiftar hårdhet i början så har man (förhållandevis) dålig dämpning i det området vilket borde märkas på nåt sätt just då, vilket vet jag inte. Ni som racar kanske vet ?

Inte konstigt att topout-fjädrar det kan ställa till det om man försöker dra slutsatser om fjädringens hårdhet genom att mäta skillnaden mellan belastat o obelastat häng. Den varianten blir konstigare o konstigare ju mer jag tänker på den, iaf som generell princip. Att den sen kan vara bra för en viss hoj(vikt) o förarvikt må ju vara sant trots det. Men som allmän princip o tumregel: nej.

Till ämnet för tråden:
Har inte läst Bike's uttalande, men enda möjligheten verkar vara om bakfjädringens topout på nåt sätt påverkar dykningen vid broms. Inte omöjligt, men utan bra förklaring inser jag inte hur det skulle gå till.

Gå in på Bike.se o fråga dom. (Jag vill inte, har gnällt/ifrågasatt för mycket redan, tror inte dom bryr sig ett dugg om vad jag skriver)
/u
ps. borde gå att sätta topout på bakfjädringen oxå, men måste nog sitta inuti dämparen, dvs. man kan inte se den utifrån. Vet inte om det förekommer idag. ds.

Last edited:
ulf_lundin skrev:
ps. borde gå att sätta topout på bakfjädringen oxå, men måste nog sitta inuti dämparen, dvs. man kan inte se den utifrån. Vet inte om det förekommer idag. ds.

Förekommer i vilket fall hos vissa fabrikat..

/B

ulf_lundin skrev:
Topout-fjädrar är korta (hårda ?) fjädrar som ser till att fjädringen inte bara pangar in i stoppet med full kraft o fart vid full utfjädring. Ungefär som genomslagsgummin vid bottning..

Jag vill haja men gör det inte.

Då aggerar dessa TA-fjädrar i motsatt riktning till *huvudfjädrarna* ? Eller?

/Håkan

håkanolsson skrev:
Jag vill haja men gör det inte.

Då aggerar dessa TA-fjädrar i motsatt riktning till *huvudfjädrarna* ? Eller?

/Håkan

Ja, bara sista biten av slaglängden dock, kan det vara en cm eller så kanske?

/B

Jo, det verkar lite tvärtemot vad man tycker o tror vid 1a anblicken. Som jag fattat det så blir det ungefär som om man sätter fast en bricka mellan 2 fjädrar i serie. (Plunger fjädring, föreg till svingen funkar så tror jag; länge sen) Spontant tycker jag att det skulle vara lätt att flytta på brickan så att en fjädern blir längre o den andra kortare. Men om du flyttar brickan 1 mm så måste du trycka 1*k N mot den fjädern (k = styvheten N/mm) och samtidigt minskar 'hjälpen' från andra fjädern med lika mycket så du måste lägga på den kraften oxå, dvs 2*k N. Fjädrarna blir alltså 'parallellkopplade' trots att dom sitter i serie. Skälet är att kraften läggs på i mitten o inte från ändarna sas. Om fjädrarna varit olika styva hade det blivit k1 + k2 N.
Detta gäller förstås bara så länge båda fjädrarna inte är helt utfjädrade. I fjädringsfallet någon/några cm närmast ut-toppad sas.
/u

För ihelvete Lundin: Efter den förklaringen hajar jag ingenting längre.
Detta trots att jag tror mig veta principen på TO-fjädring..
Rita...

Bj.O.rn skrev:
Ja, bara sista biten av slaglängden dock, kan det vara en cm eller så kanske?

/B
Hänger de sas löst under den del av fjärdingsrörelsen som de inte belastas?

Bingo skrev:
Hänger de sas löst under den del av fjärdingsrörelsen som de inte belastas?

Ja, sitter därinne nånstans å väntar för det mesta på jobb.. Obelastad när hojen står på hjulen..

/B

Om nån som vet sig hajja ritar en bild så fattar vi alla.

citat Ulf L - "Med såna blir fjädringen betydligt hårdare den 1a lilla biten från fullt utdraget till några cm hoptryckning, tills topout-fjädern är helt avlastad."

Jag tror mig förstå men den meningen ställer till det för mig.

/J

U-joppe skrev:
Om nån som vet sig hajja ritar en bild så fattar vi alla.

citat Ulf L - "Med såna blir fjädringen betydligt hårdare den 1a lilla biten från fullt utdraget till några cm hoptryckning, tills topout-fjädern är helt avlastad."

Jag tror mig förstå men den meningen ställer till det för mig.

/J

Snarare mjukare i såna fall, fast äh.. Lundin gillar ju hårklyverier :)

/B

Ok, här kommer en förklarande bild, hoppas jag...

Det kanske syns att jag inte kan varken rita eller ritprogram, men jag hoppas det visar hur det funkar så att alla förstår.

/lastu

-beware of my leet skillz in paint.....

Bifogat

• top-out explanation.JPG
    top-out explanation.JPG
    20.3 KB · Visningar: 75
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil