Top Class Tours?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ingen
Stötte på detta i mitt FB-flöde:

Är ju trevligt att någon försöker sig på att arrangera kommersiell MC-turism. Kan ju vara efterfrågat av utländska långväga turister som enkelt vill kunna köra hoj i exotiska schweden. Precis som man själv är sugen på att köra i andra delar av världen. Men då konceptet verkar bygga på att man dyker upp med egen hoj så undrar man vilken den tilltänkta målgruppen är?

Kommer man långväga ifrån så vill man nog att även hoj ska ingå i paketet (?). Och har man egen hoj så känns det osannolikt att vilja betala någon annan ett antal tusenlappar för att köra egen hoj på led bakom vederbörande. Fast det kanske bara är jag som tänker så? Funderar lite på det där med tilltänkt målgrupp, iaf...

Får väl ändå önska lycka till och hoppas det funkar. Det är ju trots allt hojkörning, och hojkörning är ju bra.

Screenshot_20210410-200917_Samsung Internet.jpg
 
För oss som bor i Sverige hade det varit bättre om de sålde en färdig rutt som man kan importera till sin gps. Jag hade betalat 200-300kr för det. Lätt!
 
Det är väl enkelheten för den som kommer långväga. Resväg, hotell och allt det andra för en summa. Lite som att åka på charter. Man ser egentligen inget, men det är bekvämt och man slipper kolla upp en massa saker och planera o så.
Hade aldrig gjort det själv, men det lockar väl vissa.
 
Jag tror att det fungerar utmärkt. Förutsatt att det är rätt tur, rätt pris, mm. SMC arrangerar massor av sådana turer. Det finns gott om hojbröder och -systrar som inte vill köra själv, man vill ha en grupp för att känna trivsel, eller en gruppledare som planerar rutten och bokar saker.

Det är ju en variant av de gruppkörningar som många av oss gjort, fast kommersiellt förpackad så att arrangören skall få några kronor för sitt jobb.

Jag har själv genomfört säkert ett 20-tal gruppkörningar med övernattning på 2 - 8 dagar.
Privat, då, inte kommersiellt. Utan ersättning dessvärre! :D
Ingen annan ersättning än trevligt sällskap. Och det är inte så dåligt.
 
Last edited:
Är väl bara fundersam då jag inte kan föreställa mig att någon av dom jag kör med skulle nappa på idén. Har själv roddat övernattningsturer i över 10 år för mina hojpolare, men skulle såklart aldrig drömma om att ta betalt för det.

Var och en salig på sin egen fason, dock :).

Edit: fast folk tar ju iofs sig upp till Säfsen och betalar dyrt för att trängas och åk på led. Så visst verkar det tilltala många, när man tänker efter. Har själv varit däruppe och kört säkert över 10 ggr. Dock aldrig på Touratech-eventet, då det är enda tidpunkten på året jag inte kan tända mig att åka dit. Vill ha så få andra hojar som möjligt i skogen när jag kör grus :cool:.
 
Last edited:
När jag var ung var det någon som anordnade "överlevnadskurser" ute i skogarna på på Värmdö utanför Stockholm. Han plockade upp kursdeltagarna i en minivan och sen släppte han av dom ute i spenaten så fick dom överleva ett par dagar innan han plockade upp dom igen. Funkar det så är det jävla bra.
 
När jag var ung var det någon som anordnade "överlevnadskurser" ute i skogarna på på Värmdö utanför Stockholm. Han plockade upp kursdeltagarna i en minivan och sen släppte han av dom ute i spenaten så fick dom överleva ett par dagar innan han plockade upp dom igen. Funkar det så är det jävla bra.
Dom som hittade tillbaka till bilen blev godkända, mao?
 
Stötte på detta i mitt FB-flöde:

Är ju trevligt att någon försöker sig på att arrangera kommersiell MC-turism. Kan ju vara efterfrågat av utländska långväga turister som enkelt vill kunna köra hoj i exotiska schweden. Precis som man själv är sugen på att köra i andra delar av världen. Men då konceptet verkar bygga på att man dyker upp med egen hoj så undrar man vilken den tilltänkta målgruppen är?

Kommer man långväga ifrån så vill man nog att även hoj ska ingå i paketet (?). Och har man egen hoj så känns det osannolikt att vilja betala någon annan ett antal tusenlappar för att köra egen hoj på led bakom vederbörande. Fast det kanske bara är jag som tänker så? Funderar lite på det där med tilltänkt målgrupp, iaf...

Får väl ändå önska lycka till och hoppas det funkar. Det är ju trots allt hojkörning, och hojkörning är ju bra.

View attachment 459833
Det går ganska bra för dom och är vad jag sett väldigt uppskattat av den målgruppen dom fått med på sina turer. Finns en marknad för det mesta... ?
 
Är väl bara fundersam då jag inte kan föreställa mig att någon av dom jag kör med skulle nappa på idén. Har själv roddat övernattningsturer i över 10 år för mina hojpolare, men skulle såklart aldrig drömma om att ta betalt för det.

Var och en salig på sin egen fason, dock :).

Edit: fast folk tar ju iofs sig upp till Säfsen och betalar dyrt för att trängas och åk på led. Så visst verkar det tilltala många, när man tänker efter. Har själv varit däruppe och kört säkert över 10 ggr. Dock aldrig på Touratech-eventet, då det är enda tidpunkten på året jag inte kan tända mig att åka dit. Vill ha så få andra hojar som möjligt i skogen när jag kör grus :cool:.
Inget för mig heller men för nybörjaren eller de som inte vill/kan planera det själv. Planerandet är en del av resan för mig så den vill jag inte vara utan.
Egen hoj gör det enklare också om man inte har tusentals motorcykelmil bakom sig.

Men vill man åka med andra och lära känna nytt folk så...
 
Alltså funkar det så är det ju bara positivt. Som förstagångsåkare eller för bekvämlighetens skull är det ju bara bra och leder det till större intresse för att resa och utnyttja motorcykeln så ?
Sen kan man ju alltid le till att någon guidar en på tur i norra Sthlm, men vad tror ni indierna tänker när västerlänningarna kommer och "äventyrsåker" i deras bakgård :tungan
 
Från 2500 för att köra till Gävle och vända från Stockholm? :va Som gävlebo i exil så är det ju något man gör på löpande band, det känns inte direkt exotiskt. Det är ju dessutom helt omöjligt att se vad som ingår, om det bara är gruppkörningen och sen tillkommer boende, krubb mm, eller om det är inklusive allt. Men visst, det är ca 20 mil enkel, 2 dagar, så det kanske är fram och tillbaka ett par gånger per dag, lite olika vägar? :hihi

Perjul, ni håller ju till i Årsta båda två, du kan väl göra ett litet studiebesök? :)
 
Sthlm-Gävle tur och retur, den kortaste vägen, är förstås inte kul. Google Maps säger c:a 35 mil för den som kör E4. Fast här skulle de hålla på i två dagar och köra 60 mil. Så de hittar säkert på en massa kul på vägen.

Avstånd mellan orter är ju något relativt. Jag körde Göteborg-Stockholm-Göteborg i somras. 95 mil om jag hade kört rakt på. Men för mig var Stockholmsturen 167 mil och tog fem (5) hela dagar och jag hade helkul för det allra mesta. (Göteborg-Stockholm-Göteborg på fem dagar? Det har det nog inte tagit sedan diligensernas tid. ;) )

Så jag fattar helt och hållet att man med rätt kunskap kan göra ett "event" av något som verkar så osexigt som Stockholm-Gävle-Stockholm.

Jag klippte en bit ur programmet, se bild. Det står inte särskilt detaljerat men exakt vägval vill arrangören kanske hålla för sig själv och för de som bokar. Det vore annars allt för enkelt att bara kopiera turen och göra samma sak i egen regi.

1618150273039.png
 
Det står inte särskilt detaljerat men exakt vägval vill arrangören kanske hålla för sig själv och för de som bokar.
Finfina vägar till Norrtälje, småvägarna österut till Älmsta, Herräng, Hallstavik utmed kusten Hargshamn, Börstil, Hökhuvud, Lundsvedja, Forsmark (över Ängskärsvägen), Vavd, Edvalla, Skärplinge, Västland, Karlholmsbruk, Älvkarleby, Dalen, Åsbo, Gävle. Krokig asfalt mest hela tiden.
 
Finfina vägar till Norrtälje, småvägarna österut till Älmsta, Herräng, Hallstavik utmed kusten Hargshamn, Börstil, Hökhuvud, Lundsvedja, Forsmark (över Ängskärsvägen), Vavd, Edvalla, Skärplinge, Västland, Karlholmsbruk, Älvkarleby, Dalen, Åsbo, Gävle. Krokig asfalt mest hela tiden.
Det är typ mina sommarvägar :) Går att köra rätt mycket mellan Vallentuna/Kårsta och upp mot Älvarleby
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top