Top Class Tours?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Stötte på detta i mitt FB-flöde:

Är ju trevligt att någon försöker sig på att arrangera kommersiell MC-turism. Kan ju vara efterfrågat av utländska långväga turister som enkelt vill kunna köra hoj i exotiska schweden. Precis som man själv är sugen på att köra i andra delar av världen. Men då konceptet verkar bygga på att man dyker upp med egen hoj så undrar man vilken den tilltänkta målgruppen är?

Kommer man långväga ifrån så vill man nog att även hoj ska ingå i paketet (?). Och har man egen hoj så känns det osannolikt att vilja betala någon annan ett antal tusenlappar för att köra egen hoj på led bakom vederbörande. Fast det kanske bara är jag som tänker så? Funderar lite på det där med tilltänkt målgrupp, iaf...

Får väl ändå önska lycka till och hoppas det funkar. Det är ju trots allt hojkörning, och hojkörning är ju bra.

Screenshot_20210410-200917_Samsung Internet.jpg
 

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
För oss som bor i Sverige hade det varit bättre om de sålde en färdig rutt som man kan importera till sin gps. Jag hade betalat 200-300kr för det. Lätt!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är väl enkelheten för den som kommer långväga. Resväg, hotell och allt det andra för en summa. Lite som att åka på charter. Man ser egentligen inget, men det är bekvämt och man slipper kolla upp en massa saker och planera o så.
Hade aldrig gjort det själv, men det lockar väl vissa.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag tror att det fungerar utmärkt. Förutsatt att det är rätt tur, rätt pris, mm. SMC arrangerar massor av sådana turer. Det finns gott om hojbröder och -systrar som inte vill köra själv, man vill ha en grupp för att känna trivsel, eller en gruppledare som planerar rutten och bokar saker.

Det är ju en variant av de gruppkörningar som många av oss gjort, fast kommersiellt förpackad så att arrangören skall få några kronor för sitt jobb.

Jag har själv genomfört säkert ett 20-tal gruppkörningar med övernattning på 2 - 8 dagar.
Privat, då, inte kommersiellt. Utan ersättning dessvärre! :D
Ingen annan ersättning än trevligt sällskap. Och det är inte så dåligt.
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Är väl bara fundersam då jag inte kan föreställa mig att någon av dom jag kör med skulle nappa på idén. Har själv roddat övernattningsturer i över 10 år för mina hojpolare, men skulle såklart aldrig drömma om att ta betalt för det.

Var och en salig på sin egen fason, dock :).

Edit: fast folk tar ju iofs sig upp till Säfsen och betalar dyrt för att trängas och åk på led. Så visst verkar det tilltala många, när man tänker efter. Har själv varit däruppe och kört säkert över 10 ggr. Dock aldrig på Touratech-eventet, då det är enda tidpunkten på året jag inte kan tända mig att åka dit. Vill ha så få andra hojar som möjligt i skogen när jag kör grus :cool:.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
När jag var ung var det någon som anordnade "överlevnadskurser" ute i skogarna på på Värmdö utanför Stockholm. Han plockade upp kursdeltagarna i en minivan och sen släppte han av dom ute i spenaten så fick dom överleva ett par dagar innan han plockade upp dom igen. Funkar det så är det jävla bra.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
När jag var ung var det någon som anordnade "överlevnadskurser" ute i skogarna på på Värmdö utanför Stockholm. Han plockade upp kursdeltagarna i en minivan och sen släppte han av dom ute i spenaten så fick dom överleva ett par dagar innan han plockade upp dom igen. Funkar det så är det jävla bra.
Dom som hittade tillbaka till bilen blev godkända, mao?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Stötte på detta i mitt FB-flöde:

Är ju trevligt att någon försöker sig på att arrangera kommersiell MC-turism. Kan ju vara efterfrågat av utländska långväga turister som enkelt vill kunna köra hoj i exotiska schweden. Precis som man själv är sugen på att köra i andra delar av världen. Men då konceptet verkar bygga på att man dyker upp med egen hoj så undrar man vilken den tilltänkta målgruppen är?

Kommer man långväga ifrån så vill man nog att även hoj ska ingå i paketet (?). Och har man egen hoj så känns det osannolikt att vilja betala någon annan ett antal tusenlappar för att köra egen hoj på led bakom vederbörande. Fast det kanske bara är jag som tänker så? Funderar lite på det där med tilltänkt målgrupp, iaf...

Får väl ändå önska lycka till och hoppas det funkar. Det är ju trots allt hojkörning, och hojkörning är ju bra.

View attachment 459833
Det går ganska bra för dom och är vad jag sett väldigt uppskattat av den målgruppen dom fått med på sina turer. Finns en marknad för det mesta... ?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är väl bara fundersam då jag inte kan föreställa mig att någon av dom jag kör med skulle nappa på idén. Har själv roddat övernattningsturer i över 10 år för mina hojpolare, men skulle såklart aldrig drömma om att ta betalt för det.

Var och en salig på sin egen fason, dock :).

Edit: fast folk tar ju iofs sig upp till Säfsen och betalar dyrt för att trängas och åk på led. Så visst verkar det tilltala många, när man tänker efter. Har själv varit däruppe och kört säkert över 10 ggr. Dock aldrig på Touratech-eventet, då det är enda tidpunkten på året jag inte kan tända mig att åka dit. Vill ha så få andra hojar som möjligt i skogen när jag kör grus :cool:.
Inget för mig heller men för nybörjaren eller de som inte vill/kan planera det själv. Planerandet är en del av resan för mig så den vill jag inte vara utan.
Egen hoj gör det enklare också om man inte har tusentals motorcykelmil bakom sig.

Men vill man åka med andra och lära känna nytt folk så...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Alltså funkar det så är det ju bara positivt. Som förstagångsåkare eller för bekvämlighetens skull är det ju bara bra och leder det till större intresse för att resa och utnyttja motorcykeln så ?
Sen kan man ju alltid le till att någon guidar en på tur i norra Sthlm, men vad tror ni indierna tänker när västerlänningarna kommer och "äventyrsåker" i deras bakgård :tungan
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Från 2500 för att köra till Gävle och vända från Stockholm? :va Som gävlebo i exil så är det ju något man gör på löpande band, det känns inte direkt exotiskt. Det är ju dessutom helt omöjligt att se vad som ingår, om det bara är gruppkörningen och sen tillkommer boende, krubb mm, eller om det är inklusive allt. Men visst, det är ca 20 mil enkel, 2 dagar, så det kanske är fram och tillbaka ett par gånger per dag, lite olika vägar? :hihi

Perjul, ni håller ju till i Årsta båda två, du kan väl göra ett litet studiebesök? :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Sthlm-Gävle tur och retur, den kortaste vägen, är förstås inte kul. Google Maps säger c:a 35 mil för den som kör E4. Fast här skulle de hålla på i två dagar och köra 60 mil. Så de hittar säkert på en massa kul på vägen.

Avstånd mellan orter är ju något relativt. Jag körde Göteborg-Stockholm-Göteborg i somras. 95 mil om jag hade kört rakt på. Men för mig var Stockholmsturen 167 mil och tog fem (5) hela dagar och jag hade helkul för det allra mesta. (Göteborg-Stockholm-Göteborg på fem dagar? Det har det nog inte tagit sedan diligensernas tid. ;) )

Så jag fattar helt och hållet att man med rätt kunskap kan göra ett "event" av något som verkar så osexigt som Stockholm-Gävle-Stockholm.

Jag klippte en bit ur programmet, se bild. Det står inte särskilt detaljerat men exakt vägval vill arrangören kanske hålla för sig själv och för de som bokar. Det vore annars allt för enkelt att bara kopiera turen och göra samma sak i egen regi.

1618150273039.png
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det står inte särskilt detaljerat men exakt vägval vill arrangören kanske hålla för sig själv och för de som bokar.
Finfina vägar till Norrtälje, småvägarna österut till Älmsta, Herräng, Hallstavik utmed kusten Hargshamn, Börstil, Hökhuvud, Lundsvedja, Forsmark (över Ängskärsvägen), Vavd, Edvalla, Skärplinge, Västland, Karlholmsbruk, Älvkarleby, Dalen, Åsbo, Gävle. Krokig asfalt mest hela tiden.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Finfina vägar till Norrtälje, småvägarna österut till Älmsta, Herräng, Hallstavik utmed kusten Hargshamn, Börstil, Hökhuvud, Lundsvedja, Forsmark (över Ängskärsvägen), Vavd, Edvalla, Skärplinge, Västland, Karlholmsbruk, Älvkarleby, Dalen, Åsbo, Gävle. Krokig asfalt mest hela tiden.
Det är typ mina sommarvägar :) Går att köra rätt mycket mellan Vallentuna/Kårsta och upp mot Älvarleby
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top