Tony Foale: Hoj chassi design & handling

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
ulf_lundin skrev:
Håkan: Tror Bradleys 1a bok o Foales bok kompletterar varandra rätt bra. Bradley är mindre teoretisk och handlar mer om banracehojar som han tydligen både mekat o kört en del. Men även han dra gränsen rätt tidigt när det gäller t.ex. fjädringstips o säger att finliret mycket är en individuell fråga, inte nåt som är bäst för alla, utan mer hur varoen vill att hojen ska kännas.
/u

Det får bli en sån åxå tror jag. Täcker Vol 2 innehållet i 1an? Eller vill man ha båda kanske?

EDIT: Och det har jag tydligen redan frågat :kocko i tråden

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=30216&highlight=Bradley

/h
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Nu har jag läst igenom Foales nytryckta bok. Den är väsentligt utökad o moderniserad, säkert 3 ggr så tjock som gamla versionen. Mycket bra bok om hur en hoj egentligen funkar på vägen o varför. T.ex. bästa förklaringen hitills av hur man egentligen styr en hoj. Kräver en del mekanik/fysik om man ska kunna följa honom helt, men slutsatserna går alldeles utmärkt att fatta ändå. Finns en del dataloggningar från bana m tillhörande förklaring av vad hojen har för sig o varför.
Rekommenderas åt alla som då o då undrar hur hojen egentligen funkar.
Köpte min direkt från Foale via hemsidan, ca 750:- inkl. frakt till dörren.
/u
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
ulf_lundin skrev:
Nu har jag läst igenom Foales nytryckta bok. Den är väsentligt utökad o moderniserad, säkert 3 ggr så tjock som gamla versionen. Mycket bra bok om hur en hoj egentligen funkar på vägen o varför. T.ex. bästa förklaringen hitills av hur man egentligen styr en hoj. Kräver en del mekanik/fysik om man ska kunna följa honom helt, men slutsatserna går alldeles utmärkt att fatta ändå. Finns en del dataloggningar från bana m tillhörande förklaring av vad hojen har för sig o varför.
Rekommenderas åt alla som då o då undrar hur hojen egentligen funkar.
Köpte min direkt från Foale via hemsidan, ca 750:- inkl. frakt till dörren.
/u

Jag köpte också via www.tonyfoale.com. Jag håller verkligen med dig. Det blir en hel del ..o jävlar, är det så det funkar.. Sist blev jag ganska imponerad av däck/styrning/camber thrust. T ex beroende på däck, i etablerad sväng och upp till ca 28 grader lutningsvinkel - styr man åt andra hållet än svängen. Camber thrust gör susen. Över dessa 28 räcker inte CT till o man måste "slip-a"(Borde kanske heta "motstyrning". Men den termen är ju redan upptagen)

Den blir bara bättre och bättre. Man får läsa lite långsamt, stanna, titta i taket o fundera. En del kapitel kräver sin tid för att man ska greppa. I allafall med min thinnerhjärna.

Klart värd sitt pris. Jag höjer mina tidigare 4 av 5 till 4.5/5

Jag har beställt mera kul. "The Racing Motorcycle vol 1" och "Twist ot the wrist - 1" bok + DVD. Tänkte att det kunde vara på plats att försöka lära sig köra lite också.

/h
 

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
Idag kom Bradleys böcker! :banana (Vol 1 + Vol 2)
Det var rejält tjocka böcker (ca 400 + 450 sidor!)! Jädrar nu har man å läsa ett bra tag framöver....tills solen börjar värma igen! YES!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag skulle även vilja slå ett slag för Kevin Camerons Sportbike PErformance Handbook ( ISBN 0-7603-0229-4 ) som är en bok som tar upp det metsa om motorcyklar och körning av dessa.
Tycker att han är mycket bra på att förståeligt förklara svårar saker. Ni som har läst Cycle World kanske har läst hans alltid suveräna kolumn där han skriver om motorcyklar, teknik och körning. Mycket underhållande läsning.
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
KRK skrev:
Idag kom Bradleys böcker! :banana (Vol 1 + Vol 2)
Det var rejält tjocka böcker (ca 400 + 450 sidor!)! Jädrar nu har man å läsa ett bra tag framöver....tills solen börjar värma igen! YES!

Var har du köpt dom ifrån?
På "Amazon" så heter boken som kom -96 "A Technical Guide for Constructors" som undertitel. Vol 1 nämns inte. Heter Vol 2 nått annat? Överlappar dom varann?

/Joppe
 

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kort sammanfattning av böckernas innehåll:

Bradleys Vol 1 handlar om hur man konstruerar/ställer in en konventionell racehoj.

Bradleys Vol 2 handlar om hur man väljer material o bygger m olika material

Foales bok överlappar mest m Bradleys Vol 1 men är lite mer teoretisk, inte så race-inriktad, behandlar även alternativa konstruktioner på ram, gaffel o sving o fjädring mm. Lite mer grundläggande o lite bredare mao. Den innehåller även en del om materialval, byggsätt mm.

Både Bradleys Vol 1 o Foales innehåller mycket info om chassi, fjädring, aerodynamik dvs. hur en hoj funkar egentligen
/u
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top