Tony Foale: Hoj chassi design & handling

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
:Bugar Tony Foale

En skam att man inte har hans chassiebok i hyllan.

/J
 

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Spenaten
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
RG500-Johannes skrev:
:Bugar Tony Foale

En skam att man inte har hans chassiebok i hyllan.

/J
Nån som har läst både gamla och nya upplagan? Är det mkt nytt i den nya? Så mkt att det är värt att hosta upp alltså..
/660
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Inte sett den nya ännu. MarGie hade den inte häromdagen.
Köpte däremot John Bradleys The Racing Motorcycle vol 1. Den borde alla raceputtar läsa, men spec dom som kör bana mer el mindre på allvar. 695:- , men går att köpa billigare direkt från England, £38 inkl frakt; ca 500 :- ?. (Bra bok, hittar stöd där för mycket jag käftat om här. :D )
Bradleys bok täcker mer o är nog mer pedagogisk o lättillgänglig för alla.
EDIT: Men Foales bok är mer om grundläggande principer om hojar och innehåller många annorlunda konstruktioner. Intressant läsning. (Enbart sett den 1a alltså.)
/u
 
Last edited:

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
ulf_lundin skrev:
Inte sett den nya ännu. MarGie hade den inte häromdagen.
Köpte däremot John Bradleys The Racing Motorcycle vol 1. Den borde alla raceputtar läsa, men spec dom som kör bana mer el mindre på allvar. 695:- , men går att köpa billigare direkt från England, £38 inkl frakt; ca 500 :- ?. (Bra bok, hittar stöd där för mycket jag käftat om här. :D )
Bradleys bok täcker mer o är nog mer pedagogisk o lättillgänglig för alla.
/u

Jag var ute och propagerade för en sticky med "lästips" häromsistens. Fick ingen respons då, men det är ju sånt här som man skulle vilja ha samlat på en sådan.

/J
 

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Spenaten
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
U-joppe skrev:
Jag var ute och propagerade för en sticky med "lästips" häromsistens. Fick ingen respons då, men det är ju sånt här som man skulle vilja ha samlat på en sådan.

/J
Har också plöjt Foales gamla chassi-bok ngr gånger. Kan verkligen rekommenderas till alla som tänker sig att kröka ihop en egen ram eller så. Mkt intressant det där med alternativa framändar, typ Hossack osv. Får jag alldeles för mycket fritid nån gång ska jag bygga en supermono med "triangel-ram" och hossackfront. Måste ju vara mkt bättre än vanlig teleskopgaffel? Eller...?
/660
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Opponerar mig lite mot föregående och påstår att alla som är intresserade av hur o varför en hoj funkar på vägen borde läsa den. Eller andra liknande. Här o på andra ställen kommer det ideligen upp frågor man kan hitta svar på i t.ex. den boken, så intresset verkar finnas iaf. O det är ju kul.
Dom som sen verkligen bygger en hoj kan man nog räkna på min äldste sons vänstra hands avsågade lillfinger, om man säger.

Ett rykte förtäljer att nån ny bmw ev. kommer att ha en Hossack-liknande framgaffel. (Hossack är liksom Foale intresserad av andra lösningar på lite av varje. Finns en Hossak länk på Foale's hemsida.) Bmw har ju redan gått en bit åt det hållet med dagens mycket trevliga Telelever gaffel.
/u
 
Last edited:

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Jeg har møtt Tony Foale i England på et treff arrangert av Rickman Owners Club / Streetfighter MCC.
Han hadde med seg "Nessie". En undelig grøn skapelse med digitalpanel som startknapp... måtte ha vært i 198? tidlig 1990....

Morsom mann som likte øl....:)
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Jag har tvekat lite,
boken är ganska dyr,
men man får väl slå till ändå då.

Intressant är denna Foale-design:
MG_04_jpg.jpg

Ram är nstan identiskt med den ram som sitter ovanför min
traktormotor med skillnaden är huvudröret är fyrkantigt på V11:an.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
"The new edition is much bigger and better...."
Påstår Tony själv. Men han är ju partisk, om man säger...
Rätt sugen på den faktiskt; vi får väl se.
/u
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
UPS bör komma imorn med mitt ex. Kan kanske återkomma med en liten recention så småning om.

Ulf!
"..Köpte däremot John Bradleys The Racing Motorcycle vol 1..."

Det var ju en annan tråd om denna. Flera verkar ha hittat denna bok i butiken. Jag ringde tre gånger o snackade med dem. Nada. "måste ha varit ett provex" säger de. Fanns det fler?

/h
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Nä, vol 1 av Bradley har funnits länge, -96 isbn 0 9512929 2 7. Köpte kanske sista ex hos MarGie iofs.
Vol 2 är ny o svårare att få tag i. Maila BroadlandLeisure@aol.com o fråga.
Tror dom har vol 1 och börjar leverera vol 2 nu i dagarna.
/u
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Kort kommentar om "Motorcycle handling & chassis design" Second printing July-2003

Har haft den några dagar och skumläst en del och förståelse-läst en del. Ja! den är bra. Mycket bra om man vill djupdyka ordentligt. Men inte perfekt för mig. Det jag läst ordentligast är Squat/Anti-squat. Jag behöver detta för mitt lilla projekt. Bara detta gör den värd stålarna för mig. Boken går till botten med det mesta. Känns lite som en MC doktorsavhandling. Det är mycket som händer på en hoj. Oj oj oj. Allmänbildningen ökar ordentligt vilket är bra tycker jag.

(Negativhatten på)

Under läsningens gång kom en lustig kännsla av att alla de frågor man(jag) undrat över så länge aldrig blir besvarade. Eller ens ställda. Individuellt så klart. Men här är The book och många kapitel känns för tekniskt/fysiskt på något sätt. Problemet är att jag vill relatera allt till praktik o verkligheten på bana. Man kommer liksom sällan dit.(Det är nog inte avsikten heller) Boken är fortfarande ett måste men jag vill ha ett komplement med mer hands-on exempel på effekter och resultat av olika setuper, däck, geometri, fjädrings-inställningar, vikt CG, körteknik i kombination med allt det andra etc etc. Kanske en bok från en GP tekniker skulle vara ett perfekt komplement.

4/5
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Då kan ju ni teknikfreak säkert förklara vad det är man ser på bilden.
 

Bifogat

  • ny-fio500b1988.jpg
    ny-fio500b1988.jpg
    35.2 KB · Visningar: 69
Last edited:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
ulf_lundin skrev:
Inte sett den nya ännu. MarGie hade den inte häromdagen.
Köpte däremot John Bradleys The Racing Motorcycle vol 1. Den borde alla raceputtar läsa, men spec dom som kör bana mer el mindre på allvar. 695:- , men går att köpa billigare direkt från England, £38 inkl frakt; ca 500 :- ?. (Bra bok, hittar stöd där för mycket jag käftat om här. :D )
Bradleys bok täcker mer o är nog mer pedagogisk o lättillgänglig för alla.
EDIT: Men Foales bok är mer om grundläggande principer om hojar och innehåller många annorlunda konstruktioner. Intressant läsning. (Enbart sett den 1a alltså.)
/u
Bradleys bok är kanon! Har iofs bara hunnit igenom halva än. Däremot så vet jag inte vad han håller på med för att beräkna optimala växlingspunkter? Utgår från effektkurvan och räknar om till drivhjulskraft och sen leta efter skärningspunkter då det är mycket lättare (och mer begripligt) att göra det direkt på effektkurvan? Men jag kunde inte låta bli att lägga till drivhjulskraft i mitt program bara för det, ger intressant information! :)
 

Bifogat

  • drivingforce.gif
    drivingforce.gif
    33.8 KB · Visningar: 80

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Håkan: Tror Bradleys 1a bok o Foales bok kompletterar varandra rätt bra. Bradley är mindre teoretisk och handlar mer om banracehojar som han tydligen både mekat o kört en del. Men även han dra gränsen rätt tidigt när det gäller t.ex. fjädringstips o säger att finliret mycket är en individuell fråga, inte nåt som är bäst för alla, utan mer hur varoen vill att hojen ska kännas.
/u
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top