Tony Foale: Hoj chassi design & handling

:Bugar Tony Foale

En skam att man inte har hans chassiebok i hyllan.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
:Bugar Tony Foale

En skam att man inte har hans chassiebok i hyllan.

/J
Nån som har läst både gamla och nya upplagan? Är det mkt nytt i den nya? Så mkt att det är värt att hosta upp alltså..
/660
 
Inte sett den nya ännu. MarGie hade den inte häromdagen.
Köpte däremot John Bradleys The Racing Motorcycle vol 1. Den borde alla raceputtar läsa, men spec dom som kör bana mer el mindre på allvar. 695:- , men går att köpa billigare direkt från England, £38 inkl frakt; ca 500 :- ?. (Bra bok, hittar stöd där för mycket jag käftat om här. :D )
Bradleys bok täcker mer o är nog mer pedagogisk o lättillgänglig för alla.
EDIT: Men Foales bok är mer om grundläggande principer om hojar och innehåller många annorlunda konstruktioner. Intressant läsning. (Enbart sett den 1a alltså.)
/u
 
Last edited:
ulf_lundin skrev:
Inte sett den nya ännu. MarGie hade den inte häromdagen.
Köpte däremot John Bradleys The Racing Motorcycle vol 1. Den borde alla raceputtar läsa, men spec dom som kör bana mer el mindre på allvar. 695:- , men går att köpa billigare direkt från England, £38 inkl frakt; ca 500 :- ?. (Bra bok, hittar stöd där för mycket jag käftat om här. :D )
Bradleys bok täcker mer o är nog mer pedagogisk o lättillgänglig för alla.
/u

Jag var ute och propagerade för en sticky med "lästips" häromsistens. Fick ingen respons då, men det är ju sånt här som man skulle vilja ha samlat på en sådan.

/J
 
U-joppe skrev:
Jag var ute och propagerade för en sticky med "lästips" häromsistens. Fick ingen respons då, men det är ju sånt här som man skulle vilja ha samlat på en sådan.

/J
Har också plöjt Foales gamla chassi-bok ngr gånger. Kan verkligen rekommenderas till alla som tänker sig att kröka ihop en egen ram eller så. Mkt intressant det där med alternativa framändar, typ Hossack osv. Får jag alldeles för mycket fritid nån gång ska jag bygga en supermono med "triangel-ram" och hossackfront. Måste ju vara mkt bättre än vanlig teleskopgaffel? Eller...?
/660
 
Opponerar mig lite mot föregående och påstår att alla som är intresserade av hur o varför en hoj funkar på vägen borde läsa den. Eller andra liknande. Här o på andra ställen kommer det ideligen upp frågor man kan hitta svar på i t.ex. den boken, så intresset verkar finnas iaf. O det är ju kul.
Dom som sen verkligen bygger en hoj kan man nog räkna på min äldste sons vänstra hands avsågade lillfinger, om man säger.

Ett rykte förtäljer att nån ny bmw ev. kommer att ha en Hossack-liknande framgaffel. (Hossack är liksom Foale intresserad av andra lösningar på lite av varje. Finns en Hossak länk på Foale's hemsida.) Bmw har ju redan gått en bit åt det hållet med dagens mycket trevliga Telelever gaffel.
/u
 
Last edited:
Jeg har møtt Tony Foale i England på et treff arrangert av Rickman Owners Club / Streetfighter MCC.
Han hadde med seg "Nessie". En undelig grøn skapelse med digitalpanel som startknapp... måtte ha vært i 198? tidlig 1990....

Morsom mann som likte øl....:)
 
Jag har tvekat lite,
boken är ganska dyr,
men man får väl slå till ändå då.

Intressant är denna Foale-design:
MG_04_jpg.jpg

Ram är nstan identiskt med den ram som sitter ovanför min
traktormotor med skillnaden är huvudröret är fyrkantigt på V11:an.
 
"The new edition is much bigger and better...."
Påstår Tony själv. Men han är ju partisk, om man säger...
Rätt sugen på den faktiskt; vi får väl se.
/u
 
UPS bör komma imorn med mitt ex. Kan kanske återkomma med en liten recention så småning om.

Ulf!
"..Köpte däremot John Bradleys The Racing Motorcycle vol 1..."

Det var ju en annan tråd om denna. Flera verkar ha hittat denna bok i butiken. Jag ringde tre gånger o snackade med dem. Nada. "måste ha varit ett provex" säger de. Fanns det fler?

/h
 
Nä, vol 1 av Bradley har funnits länge, -96 isbn 0 9512929 2 7. Köpte kanske sista ex hos MarGie iofs.
Vol 2 är ny o svårare att få tag i. Maila BroadlandLeisure@aol.com o fråga.
Tror dom har vol 1 och börjar leverera vol 2 nu i dagarna.
/u
 
Kort kommentar om "Motorcycle handling & chassis design" Second printing July-2003

Har haft den några dagar och skumläst en del och förståelse-läst en del. Ja! den är bra. Mycket bra om man vill djupdyka ordentligt. Men inte perfekt för mig. Det jag läst ordentligast är Squat/Anti-squat. Jag behöver detta för mitt lilla projekt. Bara detta gör den värd stålarna för mig. Boken går till botten med det mesta. Känns lite som en MC doktorsavhandling. Det är mycket som händer på en hoj. Oj oj oj. Allmänbildningen ökar ordentligt vilket är bra tycker jag.

(Negativhatten på)

Under läsningens gång kom en lustig kännsla av att alla de frågor man(jag) undrat över så länge aldrig blir besvarade. Eller ens ställda. Individuellt så klart. Men här är The book och många kapitel känns för tekniskt/fysiskt på något sätt. Problemet är att jag vill relatera allt till praktik o verkligheten på bana. Man kommer liksom sällan dit.(Det är nog inte avsikten heller) Boken är fortfarande ett måste men jag vill ha ett komplement med mer hands-on exempel på effekter och resultat av olika setuper, däck, geometri, fjädrings-inställningar, vikt CG, körteknik i kombination med allt det andra etc etc. Kanske en bok från en GP tekniker skulle vara ett perfekt komplement.

4/5
 
Last edited:
Då kan ju ni teknikfreak säkert förklara vad det är man ser på bilden.
 

Bifogat

  • ny-fio500b1988.jpg
    ny-fio500b1988.jpg
    35.2 KB · Visningar: 69
Last edited:
ulf_lundin skrev:
Inte sett den nya ännu. MarGie hade den inte häromdagen.
Köpte däremot John Bradleys The Racing Motorcycle vol 1. Den borde alla raceputtar läsa, men spec dom som kör bana mer el mindre på allvar. 695:- , men går att köpa billigare direkt från England, £38 inkl frakt; ca 500 :- ?. (Bra bok, hittar stöd där för mycket jag käftat om här. :D )
Bradleys bok täcker mer o är nog mer pedagogisk o lättillgänglig för alla.
EDIT: Men Foales bok är mer om grundläggande principer om hojar och innehåller många annorlunda konstruktioner. Intressant läsning. (Enbart sett den 1a alltså.)
/u
Bradleys bok är kanon! Har iofs bara hunnit igenom halva än. Däremot så vet jag inte vad han håller på med för att beräkna optimala växlingspunkter? Utgår från effektkurvan och räknar om till drivhjulskraft och sen leta efter skärningspunkter då det är mycket lättare (och mer begripligt) att göra det direkt på effektkurvan? Men jag kunde inte låta bli att lägga till drivhjulskraft i mitt program bara för det, ger intressant information! :-)
 

Bifogat

  • drivingforce.gif
    drivingforce.gif
    33.8 KB · Visningar: 80
Håkan: Tror Bradleys 1a bok o Foales bok kompletterar varandra rätt bra. Bradley är mindre teoretisk och handlar mer om banracehojar som han tydligen både mekat o kört en del. Men även han dra gränsen rätt tidigt när det gäller t.ex. fjädringstips o säger att finliret mycket är en individuell fråga, inte nåt som är bäst för alla, utan mer hur varoen vill att hojen ska kännas.
/u
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top