Tomtar i trafiken

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
Måste bara berätta vad som hände i eftermiddags.

Tänkte ta en hösttur med "pärlan" idag och stack iväg för att hämta min kompis som ville hänga med.
Hamnar bakom en bil som beter sig lite konstigt så jag tänkte att det nog vore klokt att köraom honom när det blev tvåfiligt.
Sagt å gjort, när jag är nästan jämsides med honom slänger han ut en tom läskburk genom föstret mitt framför mig och hojen :klappar
IDIOT! :mad: Jä-la tomte:tomten
Hur tänker man då? :va
Som tur var lyckades jag veja.
Blev lite förbannad (inte så lite) så jag tänkte att jag måste ta reda på vad det var för ett UFO som satt i bilen. Han hade nog det på känn så han drog iväg så bra den gamla volvokombin fömådde vilket resulterade i att han höll på att inte klara att ta kurvan i en rondell (fel fordon för snabb rondellkörning :D ).
Blir ju inte mindre förbannad när jag kommer upp jämsides och ser att det sitter två spolingar på 18 år och två dagar i bilen och hånflinar.

Är det ok att sätta en fot i bildörren då? :va

Det är en solklar smäll rakt i sidan, helst så att backspegeln flyger av med!

MC-bruden skrev:
2542884 Måste bara berätta vad som hände i eftermiddags.

Tänkte ta en hösttur med "pärlan" idag och stack iväg för att hämta min kompis som ville hänga med.
Hamnar bakom en bil som beter sig lite konstigt så jag tänkte att det nog vore klokt att köraom honom när det blev tvåfiligt.
Sagt å gjort, när jag är nästan jämsides med honom slänger han ut en tom läskburk genom föstret mitt framför mig och hojen :klappar
Blev lite förbannad (inte så lite) så jag tänkte att jag måste ta reda på vad det var för ett UFO som satt i bilen. Han hade nog det på känn så han drog iväg så bra den gamla volvokombin fömådde vilket resulterade i att han höll på att inte klara att ta kurvan i en rondell (fel fordon för snabb rondellkörning :D ).
Blir ju inte mindre förbannad när jag kommer upp jämsides och ser att det sitter två spolingar på 18 år och två dagar i bilen och hånflinar.

MC-bruden skrev:

Eller kasta in en burk/fimp/termos/hundskit genom sidorutan i deras körmiljö?
Kanske råka tappa det nyinköpta nubb-paketet på vägen framför just deras fordon?

Näää; det får man förstås inte...

För egen del var jag nära att anmäla en polispatrull idag. De låg alldeles bakom en bilist som gjorde omkörning med möte på ett sätt som sannolikt klassats som grov vårdslöshet i trafik. Inte tusan orkade poliserna göra något - de svängde av och körde in till station för att avsluta arbetspasset i stället.
Fy för den lede!

MC-bruden skrev:

Lättare att skada bilen om du istället satsar på backspegeln.
Har du lite otur och sparkar på dörren så blir det inget märke alls.

Satsar du lite på backspegeln så kommer den lättare förstöras och förhoppningsvis bara bli skrot.

( been there, done that :näsblod )

burner skrev:
2543280 Lättare att skada bilen om du istället satsar på backspegeln.
Har du lite otur och sparkar på dörren så blir det inget märke alls.

Satsar du lite på backspegeln så kommer den lättare förstöras och förhoppningsvis bara bli skrot.

( been there, done that :näsblod )

Hade i och för sig mina endurostövlar på mig så jag tror jag skulle kunnat åstakomma en hel del på den där bildörren :D

SantaWheelie.jpg

En sån tomte då eller? :tomten ä skämt och sido det finns mycket konstigt folk på vägarna!

Jag körde på en tom läskbruk i runda slängar 200 km/h i somras...hörde hur jag träffade den med framhjulet men kände inget i hojen direkt.

Tror du hade klarat dig bra även om du hade träffats av burken som fjunen i volvon slängde ut, dock inte sagt att det är ett bra beteende. Känga i dörren är helt ok enligt mig :).

MC-bruden skrev:

Shit va störda nötter. Du skulle vinkat åt föraren att veva ner sen gett han en endurostövel på överläppen. :smasha

Att sätta en fot i sidan på en bildörr kan kännas väldigt skönt ibland, har gjort det själv, problemet är ju om bilisten blir lite rädd o börjar vingla.... Blir så sabla trångt då. Prövat det åxå.

Värre är det med de "tomtar" som kör vindrutespolningen när man ligger bakom, bara för att de tycker man ligger för nära lr nåt. Om jag skall köra om måste jag väl förr eller senare ligga ganska nära?

Oj, oj. Off topic igen... sorry

Arne_Duck skrev:
2543489 Att sätta en fot i sidan på en bildörr kan kännas väldigt skönt ibland, har gjort det själv, problemet är ju om bilisten blir lite rädd o börjar vingla.... Blir så sabla trångt då. Prövat det åxå.

Värre är det med de "tomtar" som kör vindrutespolningen när man ligger bakom, bara för att de tycker man ligger för nära lr nåt. Om jag skall köra om måste jag väl förr eller senare ligga ganska nära?

Oj, oj. Off topic igen... sorry

Värre och värre vet jag inte, men det är klart störande när man ser att de FÖRST tittar i backspegeln och SEN spolar rutan.. Det har ju hänt att man själv övervägt möjliga vedergällningsaktioner.

Jag hade en kille som spolade rutan (och då också strålkastarspolningen) i sommras vid ett rödljus när jag stog i höjd med hans framljus. Då tände jag till ganska ordentligt, men killen var ur bilen på 2 röda och bad om ursäkt och var ledsen på att han inte tänkt på det.. Då kan man ju inte lika gärna slå näven i huven..

Att sätta en dojja i dörrn är ju lätt en första reaktion, men jag skulle inte göra det.. Om något går fel (man åker i fart) så drabbas ju endast en själv eftersom man är helt oskyddad.. Verkar som att många bilförare inte fattar vad fan som kan hända när de håller på.. Ännu värre med ungdomar som ska vara coola och typ spola vindrutan eller kasta ut skräp bara för dom vet att man drabbas värre än bilister när man sitter på hoj. Man kan ju försöka stanna dom o snacka lite vett i huvet på dom, men oftast är det ingen som vill lyssna, så det är inte mycket o göra tyvärr..

Men befogat att sparka backspegeln av bilen eller en känga i dörrn finns absolut! Tänk på riskerna först bara

En liten behållare med färg och en spolarpump borde väl rymmas i kutsen...

Jonas Brunström skrev:
2543356
SantaWheelie.jpg

En sån tomte då eller? :tomten ä skämt och sido det finns mycket konstigt folk på vägarna!

Nä, ingen sånn :)

Mamma har sagt att man ska vara snäll mot den där typen av tomte.
Han kan tydligen dela ut trevliga tillbehör till hojen har jag hört. :hoppa

MC-bruden skrev:

a kurvan i en rondell (fel fordon för snabb rondellkörning :D ).

Har själv vart med om ett liknande scenario. Fasst då svängde bilen in ( Skoda tror jag det var :va ) rakt fraför mig så jag var tvungen att nita för att inte köra in i den. Blir ju lite sur då så lägger mig ganska nära bilen efterssom vi skulle åt samma håll. Efter ett tag så kommer vi till en korsning där filen vi kör i delas upp i 2, en som vänger vänster och en som åker rakt fram. Han skulle rakt fram och jag till vänster, så jag svänger av, och helt plötsligt märker jag att en :tomten i bilen kastar en tom burk ( cola tror jag...) rakt mot mig, och givetvis var han bra på att sikta, så han träffar mitt på hjälmen... :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back