Tomgångsinställning?

A.K.O.A

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Hoj
Gs500e
Tja!
Min Gs500e är lite jobbig när det gäller inställning av choken, antar atttomgången måste ställas in för normalt ska man väl kunna dra ned choken till "noll" när den är varm?
Min fråga är nu: Var sitter justeringen, och är det ngn som har tips på hur jag enklast går tillväga?

:tummenupp MYCKET tacksam för svar! :tummenupp

Ska du höja tomgången så brukar de va en skruv som sitter fäst synligt. Ska du justera tomgångsskruvarna så sitter dessa oftast fästa under förgasarna mot cylindrarna, dessa kan vara pluggade!

HanneZ skrev:
Ska du höja tomgången så brukar de va en skruv som sitter fäst synligt. Ska du justera tomgångsskruvarna så sitter dessa oftast fästa under förgasarna mot cylindrarna, dessa kan vara pluggade!

Woops, där hängde jag inte riktigt med, vad är skillnaden mellan dessa skruvar? Tomgångsskruvarna är för att justera ändlägena eller?

Ska du höja tomgången så är det bara en skruv, den kan sitta typ under förgasarna men sticker som sagt ofta ut ordentligt. Hur som helst så går wiren eller liknande till samma ställe där gaswiren fäster i fuggarna så utgå ifrån de och leta vidare

Vill minnas att tomgångsjusteringen satt mitt emellan förgasarna på undersidan en ca 1,5 cm stor svart ratt. Om du inte har gjort det så börja med att få förgasarna synkroniserade. Den gs500 jag körde en säsong uppvisade liknande symptom svår att choka ojämn tomgång m m. Efter synkning var det lätt att justera tomgång och choka den. Kall - full choke ingen gas så hoppade den igång. Rumsvarm - halv choke ingen gas. Varm - ingen choke lite gas. Hoppas det hjälper.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...