Tomgången på en KTM 640lc4

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
tja alla motardägare.
Köpte en ktm 640sm -02a för två vckor sedan. Jag undrar lite om tomgången på den.
När jag kört en bit kopplar och stannar med växel i så dör den. sjukt jobbigt :huvet . Ska göra en liten hemmaservice på den nu. Byta olja, oljefilter, luftfilter och tändstift... kommer det ordna till sig då?? Den går lite ojämnt också när den står på tomgång precis när man satt på den... även om man låter den stå några minuter.
Tacksam för svar... kan inte så mycket om det här än... min första hoj liksom :) .

//Magnus T

Du kanske borde ställa ventilerna också, samt kolla tjuvluft eller om den går helt för tunt/fett. Kolla på stiftets färg.

Du kanske borde ställa ventilerna också, samt kolla tjuvluft eller om den går helt för tunt/fett. Kolla på stiftets färg.

ok... faktum är att jag ska ställa ventilerna nu efter vintern. Måste detta verkligen göras på en auktoriserad KTM-verkstad???...det är vad jag hört

låg tomgång kanske :rolleyes:

ok... faktum är att jag ska ställa ventilerna nu efter vintern. Måste detta verkligen göras på en auktoriserad KTM-verkstad???...det är vad jag hört
Nej det behöver du inte göra, lämna in den alltså.

Ställa ventilerna gör du på 5 minuter när du har plockat av allt runt om så du kommer åt, är ju ställskruvar på de där så det är inget svårt.

Lossa muttern till ställskruven, skruva skruven i botten, fast inte hårt, sen skruvar du ut skruven 1/6 varv och spänner muttern igen samtidigt som du håller emot på ställskruven.

Kör du med 1/6 varv så behöver du inget bladmått.

Hade samma problem på min hoj.
Felet på min va att det var glapp i den kontakten som sitter vid stödet och hindra dej från att lägga i växel när stödet är nerfällt.

Jag klippte min och lödde ihop sladdarna istället.

Hade samma problem på min hoj.
Felet på min va att det var glapp i den kontakten som sitter vid stödet och hindra dej från att lägga i växel när stödet är nerfällt.

Jag klippte min och lödde ihop sladdarna istället.

glapp i sladden? ska också kollas... tack tack..

Tack för alla svar. På nåt sätt känns det lite sådär att själv ställa ventilerna när man inte har 100% koll. Men ska se vad jag kan göra.
Jag pratade nämligen med en gammal KTM-återförsäljare och han påstod att man var tvungen att lämna in den på en riktigt KTM-verkstad för att ställa ventilerna... löjligt om så vore fallet....

Vilket kanonforum man råkat ramla in på :tummenupp ...

sjukt tacksam!!! :yoparty

kolla så att inte blandarskruven e borta under förgasaren, då kan det bli konstig tomgång eller ingen alls....

kolla så att inte blandarskruven e borta under förgasaren, då kan det bli konstig tomgång eller ingen alls....

Vanligt att den ramlar bort eller?
Ska givetvis kollas... när man startar den så går den med choken... inte utan... bara pyttelite chok, men kan inte ta bort den helt...

..jag tappade min i förrgår......
hade iofs bytt till en sån som sticker ut under, men det skall ju inte vara skillnad för det.
fick samma symtom som du. tomgången försvann men går med lite gas.

..jag tappade min i förrgår......
hade iofs bytt till en sån som sticker ut under, men det skall ju inte vara skillnad för det.
fick samma symtom som du. tomgången försvann men går med lite gas.

ok... hoppas problemet ligger där då. Var får jag tag i en sån skruv då?? beställa eller finns den i vanliga mc-butiker??? Bor i Växjö, och vi har inte nån KTM-återförsäljare här....

glapp i sladden? ska också kollas... tack tack..

Tack för alla svar. På nåt sätt känns det lite sådär att själv ställa ventilerna när man inte har 100% koll. Men ska se vad jag kan göra.
Jag pratade nämligen med en gammal KTM-återförsäljare och han påstod att man var tvungen att lämna in den på en riktigt KTM-verkstad för att ställa ventilerna... löjligt om så vore fallet....

Vilket kanonforum man råkat ramla in på :tummenupp ...

sjukt tacksam!!! :yoparty

Det är nog få ktm ägare som lämnar in den för justera ventilerna, om nu inte hojen har garanti kvar. Eftersom den ska servas ofta med olja,filer o ventiljustering är det inte dumt att lära sig att göra det själv, så slipper man dom kostnaderna.

Dåligt försäljningsknep av ktm säljaren :)
Din var väl ändå en -02 så där finns ingen garanti kvar i världen.

Enkel justering av förgasaren verkar det som. Kommer inte ihåg på rak arm riktigt instruktionern men det är inte svårt. Nån här har väl säkert koll på blandnings justeringen. Annars kollar ja i morrn.

Enkel justering av förgasaren verkar det som. Kommer inte ihåg på rak arm riktigt instruktionern men det är inte svårt. Nån här har väl säkert koll på blandnings justeringen. Annars kollar ja i morrn.

Det vore riktigt sjyst om du kunde kolla det. Förgasaren måste ju justeras senare ändå, så det är ju bra om man vet hur det ska göras.

Det här med ventilerna är väl antagligen inte världens grej, men eftersom att det är viktigt att man gör det rätt så blir nog många, med mig, lite skrämda....

ja nån garanti kvar är det ju inte precis :rolleyes:

tack igen för alla svar.... :D

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back