Tomgång på R1 - 05:a

Flaskboll

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 såld, R1-01 såld, R1- 05
Hej jag har ett problem med min R1 den dör på tomgången när den blivit varm, inga problem när man kör. Har hört något om mappning vad menas med det ?, kan man göra det själv?

Men det kanske garantin täcker eller vad tror ni?

// Niclas
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Mappning görs om man vill optimera bränsle/tändning. Behövs om du bytt avgas/luftfilter till t.e.x kn. Du ändrar då i dataprog som styr din motor=mappning. Verkar som du kanske behöver service eller fel på nån givare.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
har du bytt ut TPS'en på garantin ?

TPS = Throttle Position Sensor, denna har gjort att vissa dör på tomgång när den är varm / går dåligt på låga varv


Yamaha sverige har skickat ut ett brev till alla berörda modeller, har inte du fått något ?
 

Flaskboll

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 såld, R1-01 såld, R1- 05
Nej jag har nyligen köpt hojen, men man kanske kan ringa till Yamaha center och fråga.
 

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Karlstad
Hoj
R1 Svart 2007
Det är nåt fel på din hoj så lämna in den du har väl garanti. Går den felfrittt när den är kall(motortemp under 40 grader) eller svag/motar då?
Min har varit inne på service ett antal gånger utan att de fått ordning på den. Bytt TPS två gånger, tändspolar, styrbox och massa annat kontrollerat, nu ska de ska prova byta typ hela insugspaketet så lycka till men ge inte upp! Och du får gärna höra av dig om din verkstad lyckas lösa felet.
 

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Skutskär
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
har du bytt ut TPS'en på garantin ?

TPS = Throttle Position Sensor, denna har gjort att vissa dör på tomgång när den är varm / går dåligt på låga varv


Yamaha sverige har skickat ut ett brev till alla berörda modeller, har inte du fått något ?

Jag fick inget brev, så dom skickar inte till alla. Men jag läste infon här
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Samma med min, den dör på tomgång ibland. Ny TPS i oktober, hoppas det hjälper.
 

Flaskboll

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 såld, R1-01 såld, R1- 05
Nu är min hoj tillbaka från verkstad, har inte hunnit prova den men dem hade gjort det och den går som den ska. Andra gången den är inne på TPS:en
 

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Karlstad
Hoj
R1 Svart 2007
Nu är min hoj tillbaka från verkstad, har inte hunnit prova den men dem hade gjort det och den går som den ska. Andra gången den är inne på TPS:en

Är det andra gången den är inne på TPS byte så blir man misstänksam att det är nåt annat. Det låter precis som min dör eller motar din också vid kallstart? Alltså att du åker iväg innan tempgivaren slagit om från "LO" till att börja visa grader.
Prova den själv ordentligt både kallstart och att köra den några mil så den blir riktigt genomvarm. Skriv gärna om den funkar eller ej.
 

Flaskboll

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 såld, R1-01 såld, R1- 05
Ja den fungerar bra nu har kört den genomvarm, och den dör inte på tomgången nu. Men dem på yamahacenter sa att troligtvis var det en gammal TPS på den ändå, även fast den varit inne på det felet tidigare. Han sa att det såg ut som orginal TPS:en.
 

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Karlstad
Hoj
R1 Svart 2007
Lyfter tråden

Är det någon som har problem på sin R1 04-05 med att den närapå dör eller liksom motar vid kallstart? På min händer det bara när den är riktigt kall o att man åker iväg direkt efter start o efter växling till 2 an.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top