Tolva i lite högre fart?

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
CBR 900, XR600
Tja stuntare!

Undrar om det finns något särskilt man bör tänka på när man ska tolva i lite högre hastighet. Har alltid tyckt det ser så jävla coolt ut med tolvor i hög hastighet så den här sommaren måste jag få det att sitta. Har för tilfället ingen sporthoj även om den är beställd så jag täkte öva in tekniken lite med gammelstånkan som framkallar betydligt mycket mindre tårar vid ett överlsag :rolleyes:

I nuläget börjar det funka i hastigheter runt 80km/h även om det inte direkt känns supersäkert och några överslag redan skett. Som jag gör nu plockar jag upp den, växlar upp till femman och försöker sedan gå lite över balanspunkten bara för att hämta hem lite med bromsen samt känna att den verkligen sitter under foten som den ska.

Sedan plockar jag ner den lite försiktigt. Problemet är att det är ett sånt jävla finlir med fotbromsen för att den inte ska börja rasa ner igen vilket tyvärr sker i 90% av fallen vilket resulterar i att jag måste börja om med ännu mindre tålamod och irritationsfaktor som följd, detta gäller alltså de gånger jag inte går över och kraschar.

Inge vidare kul incident på E4:an ut från norrköping igår, allt gick perfekt, balansen kändes gudabenådad men vad fan hände när jag skulle plocka ner den sista biten? Fotjäveln satt inte över bromspedalen som den skulle och ett överlsaget på i princip fullvarv på femman var ett faktum.

KRACH BOOM BANG! Dock klarade jag mig bortset från lite skrubbsår och ett jävligt skadat ego från allvarligare skador. (Mina medtrafkanter uppskattade det verkligen inte heller då de insett att jag inte var allvarligt skadad. Skulle ringa polisen och vittna om min "idiotköing"´, var i ´det läget tvungen att höja tonen lite odh förklara för tönten som gnällde som en pms kärring att jag faktiskt fått gashäng och inte kunde göra annat än försöka hålla mig kvar :tomten

Vet att detta endast är chickenshit med en sån här hoj då farterna ändå inte är så höga men det var ändå en jävligt obehaglig känsla när jag kände att foten inte satt över bromsepedalan när jag skulle bromsa ner den.

Tips mottages gärna, sorry för det långa inlägget...

..Enda jag har att tillägga är att....Lek inte på motorvägen om du inte tål att ta konsekvenserna för vad du gör... Ja, om nån anser att du varit vårdslös, när du faktiskt har varit det, stå för det då också... Det finns ju andra ställen att öva på annars....!! ..

precis, det är tidig morgon för mig. :4skrika

Jag både tar och tål konsekvenserna av mitt handlande. Var inte meningen att gnälla över att jag kraschat. Trafiksituationen vid tillfället beskrives bäst som gles med långa avstånd mellan bilarna och inga bilar i bredd.

Du menar alltså att jag skulle hållit med kärringen om att jag varit vårdslös och lånat ut min telefon så hon kunde ringa polisen. Sådan människa må du vara men så skapades inte jag.

I övrigt vill jag tacka Kazim73 för de fina kunskaper han delade med sig angående att tolva i hög fart. Tack som tusan. Du har gjort mig till en bättre förare.

#acke# skrev:
2200462 Jag både tar och tål konsekvenserna av mitt handlande. Var inte meningen att gnälla över att jag kraschat. Trafiksituationen vid tillfället beskrives bäst som gles med långa avstånd mellan bilarna och inga bilar i bredd.

Du menar alltså att jag skulle hållit med kärringen om att jag varit vårdslös och lånat ut min telefon så hon kunde ringa polisen. Sådan människa må du vara men så skapades inte jag.

I övrigt vill jag tacka Kazim73 för de fina kunskaper han delade med sig angående att tolva i hög fart. Tack som tusan. Du har gjort mig till en bättre förare.

Menar inte alls att du skulle lånat ut tel åt någon... Men om du INTE fick gashäng, men drog en sån vals och började höja rösten åt någon....det är ju inte direkt att ta konsekvenserna... Du kan ju inte påstå att dem hade fel..!?!? Ifall du leker bland vanlig trafik och orsakar en otrevlig situation för ALLA... även dig själv...

Eftersom jag nog är värdelös på att ge råd om tricks på hoj så avstod jag från just den biten... :D

:felämne

vill du klaga på honom så gör det i ett PM, för ett sånt orkar jag inte skicka till dig :mattias

lycka till acke..

Uppdatering "för vissa tar det tydligen längre tid att lära av sina misstag".

Kom hem till shlm igår och på väg från sollentuna till en söderförort nu för en halvtimma sedan tog jag avfarten till höger istället för att köra in i södra länken och tog höger i rondellen för att därefter ta nästa vänster och därmed ta mig till örbyleden, ni med lokalkännedom vet nog var jag menar. Baktanken var naturligtvis lite mindre vägar (!även mindre trafik!) och lite tolvaträning.

I höjd med golfbanan eller golfutslagsplatsen eller vad det nu är laddar jag på och känner den där sköna kontrollen man känner vid en riktigt hög stabil wheelie. Känner även foten på bromsen. Sagt och gjort... 4:ans växel och glider lungt och försiktigt över balanspunkten.... MEN VA FAN, sen fanns ju bromsen för helvete ändå inte under foten när det var dags att bromsa tillbaka.

Totalkrasch igen, inga bilar framför men en mötande taxi en bit längre fram, dock ej så nära att någon fara uppstod. Stort jävla gnistregn och där låg man på ryggen igen. Räddad till viss del av ryggskyddet, till viss del av brorsans gamla gåsjacka, till viss del av farsans fordrade arbetsbyxor och till viss del av sexpacket blågul i ryggan :hihi En av dessa klarade sig dock inte helskinnad utan fick sätta livet till så att säga med resultatet att hela väskan blev full av öl.

XR:en däremot är en evighetsmaskin, var bara att vrida lite på gafflarna för att få dem att stå rakt, sätta tillbaka bränsleslangen då den lossnat och det fullkomligt forsade bensin vilket gjorde det lite halt när den skulle resas (ska villigt erkännas att jag í stundens hetta var lite orolig att det var olja och inte bensin som gjorde det så halt) samt att jag måste fixa en ny bakblinkers och en backspegel vilken jag i och försig ändå tänkt ta bort. Lite störande dock då den måste in på besiktning innan sista maj, men men.

Några allmänna tips på bra sätt att lära sig tolva är fortarande mycket välkomna, kazim73 kan dock avstå då det inte känns som han kommer tillföra något produktivt.

Uppdatering a´la minute: sitter såklart och dricker mina resterande fem blågul och begrundar mitt misstag.

Nääää, nu skiter jag i att försöka tolva ett tag. Måste nog helt enkelt inse att jag måste bli betydligt säkrare på bakhjulsåkningen först. Vad är det dom säger "man måste lära sig krypa innan man kan gå".

Lyckades också slå av blinkers å backspegel då jag gjort precis samma som du !
Jävla fotbromsen fanns inte där när jag skulle sänka nosen igen. Kändes lite skitigt då det gick svinigt långsamt över gränsen... han tänka :brinnerup ett bra tag innan jag låg ner på backen!

#acke# skrev:
2201480 Nääää, nu skiter jag i att försöka tolva ett tag. Måste nog helt enkelt inse att jag måste bli betydligt säkrare på bakhjulsåkningen först. Vad är det dom säger "man måste lära sig krypa innan man kan gå".

ööh duh :brinnerup
som du säger..fortsätt träna vanligt..
se till så att foten alltid är där vid wiiiilning.

#acke# skrev:
2201480 Nääää, nu skiter jag i att försöka tolva ett tag. Måste nog helt enkelt inse att jag måste bli betydligt säkrare på bakhjulsåkningen först. Vad är det dom säger "man måste lära sig krypa innan man kan gå".

Kan inte hjälpa dej med 12:a men ska ge dej lite självförtroende. Min grabb kröp aldrig han börja gå direkt. Så de stämmer inte he he

#acke# skrev:
2201431 Uppdatering "för vissa tar det tydligen längre tid att lära av sina misstag".

Totalkrasch igen, inga bilar framför men en mötande taxi en bit längre fram, dock ej så nära att någon fara uppstod.

Om du hade kraschat lite senare då :confused:

Jag förstår inte riktigt hur du kan "tappa" bromsen sådär. Är fotbromsen skadad? Aldrig varit i närheten av nåt liknande själv, glad amatör som man är.

kanske vrider foten utåt så att du inte kommer åt den? eller har jag missförstått?
du får tillverka en bakbroms till vänster handtag istället :D

:) Du kanske ska förlänga bromsen utåt ett par decimeter,så du hittar igen den :D

BlueNote skrev:
2201491 Lyckades också slå av blinkers å backspegel då jag gjort precis samma som du !
Jävla fotbromsen fanns inte där när jag skulle sänka nosen igen. Kändes lite skitigt då det gick svinigt långsamt över gränsen... han tänka :brinnerup ett bra tag innan jag låg ner på backen!

Fiffan inte trodde jag att du skulle vurpa!!

Var de me budan eller kåteem?

Trådskaparn:

Lycka till me träningen! Ring mig innan du drar ut o kör så man kan hålla sig hemma haha ;) :banana

Kazim73 skrev:
2201261 Menar inte alls att du skulle lånat ut tel åt någon... Men om du INTE fick gashäng, men drog en sån vals och började höja rösten åt någon....det är ju inte direkt att ta konsekvenserna... Du kan ju inte påstå att dem hade fel..!?!? Ifall du leker bland vanlig trafik och orsakar en otrevlig situation för ALLA... även dig själv...

Eftersom jag nog är värdelös på att ge råd om tricks på hoj så avstod jag från just den biten... :D

förstår inte vad man har att vinna på att ta konsekvenserna när man kan slippa undan? :va
mår inte direkt bättre av att "lätta mitt samvete", en annan sak om man orsakar en allvarlig olycka dock

Du måste ha foten på bromspedalen hela tiden!!!!!!! Du kan ju inte börja leta pedal när det är försent :mad:
Ha alltid lite broms aktiverat så får du en lugnare färd.

Vilka bra ställen du tränar på :rolleyes:

berglundracing skrev:
2204570 Du måste ha foten på bromspedalen hela tiden!!!!!!! Du kan ju inte börja leta pedal när det är försent :mad:
Ha alltid lite broms aktiverat så får du en lugnare färd.

Vilka bra ställen du tränar på :rolleyes:

Har hädanefter efter ännu ett överslag :va börjat hålla mig till Jordbro industriområde. Åtminstone tills känslan sitter lite bättre. Känns väl säkrare för mina medtrafikanter får vi hoppas. :pannkyss

Tror inte längre problemet helt kan skyllas på en något intryckt fotbroms utan snarare på den förbenade trumbromsen som ibland får för sig att låsa upp och ibland helt saknar känsla.

Jaja, skam den som ger sig, i slutet av sommaren ska jag med matematisk visshet klara utförandet i "hög" fart 10 försök av 10.

PS
Tack snälla öde som fick mig att sälja R1:an. Hade jag med detta resultat försökt träna in detta med den (halvförsäkrad) hade jag i nuläget suttit i telefonkön till psykakuten.
DS

Finns det förresten någon avlyst flygplats i sthlmsområdet där man skulle kunna träna? Hade varit guld värt. Har varit ute till barkaby flygplats några gånger men portarna har alltid varit låsta.

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...