Tolkning av Motard snack

holla försäkringarna på motarderna husa 450 gick på 4500 hel/hel verkade inte så farligt. tur att jag kollade upp servicen innan jag gick o köpte mig en
 
Förstår inte varför min pärla aldrig kommer med när det snackas motard!
KTM 525 EXC är apfet som motard :) Myyycket bättre än "rejshusa" ^^
 
Förstår inte varför min pärla aldrig kommer med när det snackas motard!
KTM 525 EXC är apfet som motard :) Myyycket bättre än "rejshusa" ^^
Vad är den stora fördelen med en EXC jämfört med en FS650 som motard då?Den tröttare motorn eller den degiga endurofjädringen:va
 
Vad är den stora fördelen med en EXC jämfört med en FS650 som motard då?Den tröttare motorn eller den degiga endurofjädringen:va

Den är orange? Fjädringen är väl ändå inga större problem att ändra på?

Poängen var att jag tycker folk ofta glömmer bort EXCn när det kommer till val av motard. Den finns också att välja var min tanke.
Sen varför du vill jämföra den med en FS650 förstår jag inte, det har jag inte ens nämnt något om.
Att den är "myyycket bättre" sa jag med en smula ironi, men det framgick kanske inte.

Att vi tycker olika mycket om KTM är ju en annan femma.
 
Last edited:
Ja 2k/månad i totalkostnad för hojjen matchar du nog inte med en lite "rejsigare" motardhoj om du inte åker väldigt sparsamt.Men varför inte kolla på något mer gatanpassat?

Som jag skrev tidigare där uppe så hamnar ju totalkostnaden i Månaden för en Husaberg 650 runt 1070kr. Då är det HEL föräkring. Service var 5:e timme samt en 100mila service inräknad under vad det blir i månadsbudget.

Det tycker jag då inte är mycket pengar för en race motard på gatan.
Sen kanske det inte det är den perfekta hojen rent ekonomisk att pendla 5-20 mil med varje dag. Då passar en ktm 625/640/660 bättre.

Sen för att få fram en totalkostnad inkl däck/bensin är en annan femma.

Den är orange? Fjädringen är väl ändå inga större problem att ändra på?

Poängen var att jag tycker folk ofta glömmer bort EXCn när det kommer till val av motard. Den finns också att välja var min tanke.
Sen varför du vill jämföra den med en FS650 förstår jag inte, det har jag inte ens nämnt något om.
Att den är "myyycket bättre" sa jag med en smula ironi, men det framgick kanske inte.

Att vi tycker olika mycket om KTM är ju en annan femma.

Klart 525:an är en potent gat hoj då den är liten och smidig till skillnad mot 625/660, men den saknar den där kraften en 650 har.

Sen ska man hålla på med fjädring, bromsar osv för att få den något vettig.
 
Last edited:
Men dina budgeterade 8k räcker inte särskilt långt när du börjar rota i motorn.Speciellt inte om man lämnar bort jobbet.Och du vill väl följa boken till punkt och pricka?
 
Min gamla 625:a var inte tokdyr i drift. 3500 kr/år i försäkring och tre liter olja + filter var 250:e mil. 70x3 liter + 150 kr filter x 4 ggr/år = 1440 kr. Då med dubbla serviceintervaller, enligt boken är det 500 mil och jag körde ungefär 1000 mil per år. Inga problem att gå runt på 5000 kr om året så länge man håller sig från dikena och avåkningszonerna... :)
 
Men dina budgeterade 8k räcker inte särskilt långt när du börjar rota i motorn.Speciellt inte om man lämnar bort jobbet.Och du vill väl följa boken till punkt och pricka?

Om du inte är tokblind så föreslår jag att du läser det jag skrev en gång till.
Citat " Låt oss säga att det kostar 8000kr "jag vet inte" "

Alltså är risken överhängande stor att det lika gärna kan kosta 6000kr som att det kan kosta 12.000kr. Därav JAG VET INTE.
 
Därav JAG VET INTE.
Just precis.Jag gissar att du köpte en ny hoj,bytte olja några gånger och sålde innan du behövde gå igenom motorn.Då är dom väldigt billiga att äga,åtminstone om man glömmer värdeminskningen.
 
Just precis.Jag gissar att du köpte en ny hoj,bytte olja några gånger och sålde innan du behövde gå igenom motorn.Då är dom väldigt billiga att äga,åtminstone om man glömmer värdeminskningen.

Köpte ingen ny !
Ja gjorde ett par oljebyten !
Sålde den ett år senare med 5.000kr mindre än jag köpte den för !

Men såhär i efterhand hade jag gärna haft den kvar, för den var riktigt rolig cykel och min gick fint hela tiden.

Om nästa hoj blir motard så blir det en Husa igen, så får jag väl ta den kostnaden när den kommer, men det kräver ju alla cyklar.
 
Fördelen om man pratar ekonomiskt, är ju att det är väldigt billigt att vara ägare till en husa.. Jag har avställningsbar försäkring som kostar 290.- hel / månad påställd och 39.- i månaden avställd. Så vill jag inte lägga pengar på den, kan jag komma ner i 39.- i månaden i ägandekostnad :)
!
När jag bytte från sh till motard så förväntade jag nog att det skulle bli billigare, men har ganska snabbt kommit fram till att motarden kommer bli dyrare :) Jag servar min hoj runt 2ggr / månad och räknar med en 100h service varje vinter.. Kostsamt? absolut! men klart värt det :banana
 
en grej som ja funderade på med husas maskiner e att mer ell mindre alla verkar vara strypta i papperen o pga de verkar försäkringarna bli billiga men vad händer när nån smäller o de visar sig att de e själva verket är en ostrypt hoj ?
 
en grej som ja funderade på med husas maskiner e att mer ell mindre alla verkar vara strypta i papperen o pga de verkar försäkringarna bli billiga men vad händer när nån smäller o de visar sig att de e själva verket är en ostrypt hoj ?

Ja du, din sxv är väl knappast orginal heller.
Aprilia anger inte full effekt i sina papper.
 
Ja du, din sxv är väl knappast orginal heller.
Aprilia anger inte full effekt i sina papper.

nej långt ifrån:) jag kör aldrig hel på mina mc ändå utan enbart på bilarna då värdet e högre på dom,
ville mest uppmärksamma grejen med att de då e strypt i papperen så inte *kalle* går o lånar till en ny hoj o sen smäller o inte får ut ett öre pga försäkringsbolaget anser de hela skenförsäkrat.

jag vet själv inte hur dom resonerar på de men kan dom komma undan så skulle ja tro att dom försöker göra de.

nån med erfarenhet av de hela?
 
Jag blir så jävla trött på detta gnäll om 5h oljebyte, i tex. KTM`s owner`s manual så står det att på en -04 525exc så ska man byta olja var 15 timma eller 100l bensin, om cykeln andvänds till competition, efter varje race.
Är alla som kör motard i sverige proffs eller????

Själv har jag en -04 525 exc som jag köpte ny, den har gått 300h trots att jag byter oljan vid 15 timmar.

Vad det gäller fjädringen så har jag "endast" byt fjädror så dom passar min vikt gällande enduro.
Trots de så går det väldigt bra att köra motard.
Både på väg och bana.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top