Toleransnivå för marodörer på...

Knubblo

Lev nu, dö sen
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
GSX-1300BK (B-King)
mc, vattenskoter, moped eller i "roliga bilar" är extremt låg. Är det verkligen så få människor som tycker det är kul med motordrivna fordon?

Det visas fingrar i trafiken varje dag. Man tutar om man få vänta 5 sekunder. Man prejas och öppnar bildörrar, man slåss tom skjuter ihjäl varandra (läs Göteborg, Masthugget)

Flera gånger per säsong blir man fotograferad av människor som anser sig ha rätt att tillämpa vilka medel som helst för att stoppa oljudet och existensen av motorfordon. Falska polisanmälningar, grus, olja och diesel råkar hamna på vägbanan. Vad händer med fotografierna? Hur många rättshaverister ska skattebetalarna betala för?

Hastighetsbedömning lyser med sin frånvaro. Vittnen uppger att bilen körde mycket fort. Ett schysst ljud på en mc, bil etc uppfattas som "snabbt" även om gällande hastighet hålls. Dvs det är lätt att förledas att högt ljud betyder hög hastighet. Inte en enda fartkamera "av VV kallat livräddare" finns uppsatt på 30-sträckor, vid skolor, vid dagis eller i tättbebyggt område trots att det är där dom flesta olyckorna sker. Varför är inte kamerorna i Södra länken akiverade, varför finns inga kameror på Essingeleden. Kan det vara för att opinionen (dvs alla röstberättigade) då skulle anse att måttet vara rågat? Snacka om att anpassa lagen efter helt andra saker än just själva brottet.

Dessa människor som så ihärdigt hatar oss som gillar inspirerad körning, coola mc, bilar etc. bryter mot gällande hastighetsbestämmelser varje dag. Men eftersom dom kör Toyota prius eller Volvo V70 så är det ok. En Corvetteförare bara är ett svin, alla mc-förare är kriminella.
Dessa ärliga och fina Toyota/Volvo-människor kör varje dag 20 km/tim för fort på bl.a. Essingeleden. Alla bryter mot hastigheten, överallt, hela tiden.

Idag skrev Expressen att Håkan Mild kört 144 km/tim på E6:an. Varför stoppar inte Polisen ca 120.000 bilister varje dag på Essingeleden?

Varför är ett lagbrott inte alltid ett lagbrott? Varför, varför???

Varför blir folk förbannade på min mc som låter "lite" mer än standard när en lastbil eller buss som drar iväg på Norr Mälarstrand låter som 10 av mina hojar på 8000 varv? Varför Varför...

Tolerans efterfrågas. Livet bör vara kul att leva. Folk gör misstag, man kan inte lagstifta bort dumhet eller misstag. Man kan skapa opinion för det ena eller andra. Man kan bygga en motorbana i närheten av Stockholm. Det finns i Norra Sverige, Södra Sverige, Västra Sverige, tom på Gotland. Men östra Sverige med Sveriges huvudstad i centrum skall all motortrafik motarbetas med hänsyn till miljö och buller.
Hur mycket låter t-bana, Pendeltåg, bussar, lastbilar, båtar etc.???
Vägar skall ej byggas ut. Miljö, utsläpp, buller...

Ok, men om 20 år släpper nya bilar inte ut någonting, bullrar inte. Vad ska antagonisterna klaga och skrika på då? Det enda som kommer uppenbara sig då är att vi inte har ett tillräckligt utbyggt vägnät så alla kommer sitta och köa i sina bilar, mc m.m.

En motorbana...nej, nej, nej. Motorburen ungdom finns inte. Vi blundar för deras behov. Dom bryter medvetet mot lagen och kör streetrace på gatan mitt i natten. Kör som vettvillingar på gatorna, trimmar, lackar, bygger om, säljer och köper nytt. Dessa människor finns inte. Däremot dyker dom upp varje dag på Essingeleden men då är det ok,för alla andra gör samma sak.

1) Bygg mer vägar (framtiden har fordon utan utsläpp)
2) Fixa en motorbana
3) Ta bort alla fartkameror. Dom minskar inte dödsfallen i trafiken. Alla utom minoriteten (som ändå skiter i alla lagar) anpassar fart efter sikt, väglag och trafiksituation. Världens dyraste dokumentsystem!!! Har någon kamera någonsin stoppat ettt fordon? Man skiter således i faran, dvs överträdelsen, men man vill ha en möjlighet att skicka en bot. Dokumentera men ej förhindra.

På kul, tillämpa samma princip på annat brott. Misshandel, filma händelsen, bötfäll i efterhand. Varför varför skall våra kära befattningshavare hela tiden anse att vi skattebetalare bara är en grupp lobotomerade penningsäckar som inte klarar av att tänka själva?

Jag var bara tvungen att skriva av mig. Om 20 år finns det inget kul kvar att göra. Man kommer behöva ha förarbevis för att besöka Liseberg och att gå ut på vintern kommer kräva lagstadgade broddar på skorna. Regnar det och du är utan paraply blir du bötfälld. 1984 är sedan länge passerat, Brazil likaså. När ska det ta slut?

Luttrad och trött på låga toleransnivåer.
/Knubblo
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Öppet mål???

Jadu, varför är toleransnivån så låg? Kanske skulle fråga nån som bor utmed bulten, eller nån som fått sin dörr skrapad i en bilkö, eller nån som fått sitt husdjur överkört, eller nån som blivit påkörd av polisen under ett efterföljande, eller nån som fått sin bil klyvd av en mc i en korsning, eller nån som mött en slangande mc med 3 pers på, eller nån som väcks nattetid av ylande, brölande hojar utan hyfsade ljuddämpare, eller nån som fått tokväja i en kurva för hojförare med för hög fart och kass spårval, eller nån som som arbetar inom sjukvård räddningstjänst som får plocka upp resterna, eller nån, eller nån, eller nån....

SMC och liknande organisationer försöker arbeta för oss hojåkare, de försöker påverka utformning av vägnät, filavdelare osv och sprida en positiv bild av hojåkning. Men kan tänka mig att det är ett jobb i motvind eftersom allmänhetens bild av mc är den de möter på vägarna i storstadsregionerna. Och då handlar det väl sällan om bra reklam tyvärr...
 
Last edited:

vhasi

Stenhård MC
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Jag uttryckte mina åsikter i min s.k. blog (http://bilgalning.se/blog.php?typ=direkt&post=191) för några månader sedan angående den generella förbudsivern som verkar växa för varje dag, och jag fortsätter att uttrycka mina åsikter nästan dagligen i samtal med människor jag möter hemma, på jobbet, på stan, i garaget etc. Problemet med svenskar är att vi är bra på att klaga men dåliga på att göra något åt saken, och eftersom klagomål är allt som krävs för att förbud ska instiftas rör det sig bara åt ett håll.
 

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Öppet mål???

Jadu, varför är toleransnivån så låg? Kanske skulle fråga nån som bor utmed bulten, eller nån som fått sin dörr skrapad i en bilkö, eller nån som fått sitt husdjur överkört, eller nån som blivit påkörd av polisen under ett efterföljande, eller nån som fått sin bil klyvd av en mc i en korsning, eller nån som mött en slangande mc med 3 pers på, eller nån som väcks nattetid av ylande, brölande hojar utan hyfsade ljuddämpare, eller nån som fått tokväja i en kurva för hojförare med för hög fart och kass spårval, eller nån som som arbetar inom sjukvård räddningstjänst som får plocka upp resterna, eller nån, eller nån, eller nån....

SMC och liknande organisationer försöker arbeta för oss hojåkare, de försöker påverka utformning av vägnät, filavdelare osv och sprida en positiv bild av hojåkning. Men kan tänka mig att det är ett jobb i motvind eftersom allmänhetens bild av mc är den de möter på vägarna i storstadsregionerna. Och då handlar det väl sällan om bra reklam tyvärr...

bra skrivet... det verkar som om många hojåkare inte tänker på dom som ska ta hand om dom som klotat och skadat sig mer eller mindre.. tror inte att det är så kul att komma först till en olycka...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag vill kunna ta en mysig repa på mina favoritvägar utan att dom boende stenar mig, folk har tröttnat på empatibefriade dårar som skiter i att sakta ner i bebyggda områden, det bildas medborgargarden och snart händer det en olycka pga det.
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Det är väl som vanligt den svensk avundsjukan som härjar, typ 'du ska fan inte få göra någoting som jag inte kan'.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
bra skrivet... det verkar som om många hojåkare inte tänker på dom som ska ta hand om dom som klotat och skadat sig mer eller mindre.. tror inte att det är så kul att komma först till en olycka...

Nej. Så är det. Min brorsa jobbar som ambulansförare och han är väl av den anledningen inte odelat positiv till att jag kör motorcykel även om han tycker att det är lite coolt.
Han har fått plocka upp ganska många väldigt illa tilltygade personer som det av en eller annan anledning gått illa för. Och plocka upp människor som inte sitter ihop i ett stycke är inte alls trevligt enligt honom.

Öppet mål???

Jadu, varför är toleransnivån så låg? Kanske skulle fråga nån som bor utmed bulten, eller nån som fått sin dörr skrapad i en bilkö, eller nån som fått sitt husdjur överkört, eller nån som blivit påkörd av polisen under ett efterföljande, eller nån som fått sin bil klyvd av en mc i en korsning, eller nån som mött en slangande mc med 3 pers på, eller nån som väcks nattetid av ylande, brölande hojar utan hyfsade ljuddämpare, eller nån som fått tokväja i en kurva för hojförare med för hög fart och kass spårval, eller nån som som arbetar inom sjukvård räddningstjänst som får plocka upp resterna, eller nån, eller nån, eller nån....

SMC och liknande organisationer försöker arbeta för oss hojåkare, de försöker påverka utformning av vägnät, filavdelare osv och sprida en positiv bild av hojåkning. Men kan tänka mig att det är ett jobb i motvind eftersom allmänhetens bild av mc är den de möter på vägarna i storstadsregionerna. Och då handlar det väl sällan om bra reklam tyvärr...

Tyvärr så är ju det du skriver till stor del sant.

Många hojåkare tycker att det är häftigt när en hoj låter mycket utan att tänka på att inte alla i omgivningen tycker att det är lika kul när man kommer körande hem genom bostadsområdet mitt i natten och väcker alla.
Och dom tänker inte på att körning över sin förmåga faktiskt kan drabba tredje person även om det långt ifrån alltid gör det.

Motorcyklar och motorcyklister har ett väldigt dåligt anseende hos gemene man och våra beslutsfattare och tyvärr så är det inte helt grundlöst.
Visst. Jag kanske inte tillhör dom som beter mig riktigt illa men det finns trots allt en klick som tycker att det är häftigt att vara outlaw och skiter i vad omgivningen tycker och därigenom skapar dom en oerhört dålig image som alla motorcykelförare får klä skott för. Det har ingenting med avundsjuka att göra utan är helt och hållet ett resultat av att en del motorcyklister beter sig djävligt illa.

Det har hänt att jag fått skit enbart av det skälet att jag kör motorcykel och jag är fan trött på att få ta skit för att något miffo inte klarar av att bete sig åtminstone en liten aning vettigt.

Det är väl som vanligt den svensk avundsjukan som härjar, typ 'du ska fan inte få göra någoting som jag inte kan'.

Knappast. Snarare är det frågan om att ett antal motorcyklister beter sig djävligt illa större delen av tiden och tyvärr så skapar det en dålig image som vi får klä skott för. Vi får skiten för något som ett miffo gjort bara för att miffot hade lust att dra på bakan i 150 genom bostadsområdet nästan helt utan ljuddämpare. så enkelt är det. Vi blir betraktade som ett kollektiv.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det är väl som vanligt den svensk avundsjukan som härjar, typ 'du ska fan inte få göra någoting som jag inte kan'.

Börjar inte kommentaren om "avundsjuka" för att rättfärdiga sitt egna barnsliga beteende bli rätt sliten?

Det är inte avundsjuka som gör att jag blir förbannad när mopedister drar förbi på gångvägen i 50-70 precis förbi vår gård där ett tiotal ungar leker om dagarna... Eftersom det är just en gångväg som passerar brukar ungarna dessutom ibland gå upp till just denna gångväg bara för att ta lite fart och åka bobby cars och trehjulingar nedför den lilla backe som är från gångvägen ner till gården... Mopedisterna skulle inte ha en suck att bromsa för en plötsligt uppdykande unge.

Det är heller inte avundsjuka som gör att jag stör mig när ett par "hojbröder" vrider ur sina hojar på 50-sträckan en bit bort. Samma femtiosträcka som går förbi skola, dagis samt fotbollsplaner och dessutom OFTA korsas av barn/ungdommar som skall till någon av dessa...

Vissa av hojarna låter mer än de går men vissa kör dessutom som de låter.

Varför skulle hojförare/mopedister/vattenskoterförare vara undantagna från regeln att man kommer tas för en skitskalle om man beter sig som en skitskalle?!
 

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Åkte ner till Norrköping med hunden idag och i Alberga strax innan Hjälmaresund så kommer det en Toyota prius och fläskar om 5 bilar.
70 km/h där under 1500m.

Men han hade en ju en miljöbil och tog sitt ansvar:rolleyes:
E väl en sån lirare som skriker högst på sin egna gata om någon kommer 31 istället för 30.

Men som sagt tillhör man bara kollektivet "svensson alt hederligt folk" så får man göra vad man vill.

Konstigt.


Essingeleden är ett utmärkt ställe, tillhör du bara rätt kollektiv så får du göra precis vad du vill.
 
Last edited:

Ygg

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
på landet
Hoj
2002, KTM Duke II
Nja tycker du är gnällig faktiskt. Alla som åker mc har samma rättigheter som alla andra i trafiken, och det finns massor av banor i södra Sverige inom rimliga avstånd. Situationen för att köra snöskoter är bra värre än för mc idag.

Jag övergav snöskotern till förmån för mc i år, eftersom det snart är förbjudet att vistas i fjällen på snöskoter. Enorma fina områden råder det totalt skoterförbud i för att några skidåkare ska kunna "njuta av tystnaden" och "slippa avgaslukten och bullret från skotrarna". "Skotrarna förstör miljön med avgaser bla bla". Att fjällvandrare och skidåkare slänger diverse plastskräp, konservburkar ute på fjället räknas givetsvis inte som skadligt...

Förbuden för snöskoter idag är lika många, begränsande, och korkade så att liknande för mc vore något i stil med förbjudet för mc att köras på vägar med 70 km/h eller högre hastighet pga den höga risken för dödsolyckor.
 

Full_fart

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Hemma
Hoj
Mycke W-rid
Nja tycker du är gnällig faktiskt. Alla som åker mc har samma rättigheter som alla andra i trafiken, och det finns massor av banor i södra Sverige inom rimliga avstånd. Situationen för att köra snöskoter är bra värre än för mc idag.

Jag övergav snöskotern till förmån för mc i år, eftersom det snart är förbjudet att vistas i fjällen på snöskoter. Enorma fina områden råder det totalt skoterförbud i för att några skidåkare ska kunna "njuta av tystnaden" och "slippa avgaslukten och bullret från skotrarna". "Skotrarna förstör miljön med avgaser bla bla". Att fjällvandrare och skidåkare slänger diverse plastskräp, konservburkar ute på fjället räknas givetsvis inte som skadligt...

Förbuden för snöskoter idag är lika många, begränsande, och korkade så att liknande för mc vore något i stil med förbjudet för mc att köras på vägar med 70 km/h eller högre hastighet pga den höga risken för dödsolyckor.

Kan väl liknas med IOGT NTO dvs en minoritet för maioritetens talan och det gör mig sjukt föbannad :machinegu
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
68416045.wGDPMlLK.popcorn.gif

Satan vilken catfight det kommer bli nu!:sissy

Men ok jag ska säga seriöst vad jag tycker också.

Använd huvudet..
Kör inte som en dåre i större lr minde bostadsområden..
kör på på banor och öppna landsvägar där riskerna att skada andra är mindre.

visst att man ska ha ett nice ljud, men är inte själva åkandet det viktiga och ljudet ganska mycket längre ner på listan? varför måste det vara så jävla högt? skaffa en bättre hoj om det är för att få ut mer effekt.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kul skrivet Knubblo. :tummenupp

Jag tror det är lite som de religösa, man svär, partyar och kladdar på nåns make/maka på lördagen och på söndagen går man till kyrkan och ber gud om förlåtelse.

Man tar sin silverfärgade Toyota Avensis från jobbet på Vägverket och på vägen hem så kör man 10-20 km/h för fort som (nästan) alla andra för att nästa dag bikta sig över en nymonterad fartkamera.

Men gud är god mot oss hojåkare ute på landet där de krokiga och fina vägarna finns för där är det så lite trafik så det är inte lönt att montera upp några fartkamror.

Gud är god på andra sätt också, fast han har hjälp av diverse ingenjörer som har sätt till att det finns eldrivna motorcyklar förstår du,,, såg en på TV här om kvällen den gjorde strippen 400 m på 8 sekunder utan ett ljud. Där har vi nu en poäng,, LJUD,, ljudet är ju roten till allt ont när det gäller motorbanor, ,,,,,skit bra sa Bill,,,, tänk den dan när alla Sporthoj gå på EL och det inte går att klaga på bullret runt motorbanor, det kommer att ses så många långnäsor så jag hoppas jag får uppleva detta fenomen.:arsele

Men om jag nu har helt fel i det jag har skrivit så är du välkommen till bonnlannet där har vi finfina vägar som vägverket inte riktigt vet att de finns, de böter man för här ute i buschen det är på sin höjd en arg insändare i lokaltidningen.
granhed.jpg
 

jontobee

örn
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Skebo (Nära Robroring)
Hoj
Honda Xr 650r Motard-00.Honda Z50-93.50% av en Harley-93 å en Pitpro 125-06. Sv 650 cafè Racer &bilar kan dra åt helvete!
ha ha ha

:D
Börjar inte kommentaren om "avundsjuka" för att rättfärdiga sitt egna barnsliga beteende bli rätt sliten?

Det är inte avundsjuka som gör att jag blir förbannad när mopedister drar förbi på gångvägen i 50-70 precis förbi vår gård där ett tiotal ungar leker om dagarna... Eftersom det är just en gångväg som passerar brukar ungarna dessutom ibland gå upp till just denna gångväg bara för att ta lite fart och åka bobby cars och trehjulingar nedför den lilla backe som är från gångvägen ner till gården... Mopedisterna skulle inte ha en suck att bromsa för en plötsligt uppdykande unge.

Det är heller inte avundsjuka som gör att jag stör mig när ett par "hojbröder" vrider ur sina hojar på 50-sträckan en bit bort. Samma femtiosträcka som går förbi skola, dagis samt fotbollsplaner och dessutom OFTA korsas av barn/ungdommar som skall till någon av dessa...

Vissa av hojarna låter mer än de går men vissa kör dessutom som de låter.

Varför skulle hojförare/mopedister/vattenskoterförare vara undantagna från regeln att man kommer tas för en skitskalle om man beter sig som en skitskalle?!

:D Du vet att det åker bilar på vägen där låter du väl inte barnen leka, Om du vet att det åker mopedister utan erfarenhet å timmat på gångvägen varför låter du då barnen leka där:confused: Ja för att det är enkelt för dig och du bor där:D Du kör i 50 där du bor men inte där någon annan bor låter det som.:va

Japp jag har en hoj som låter en som inte. Jag kör 50 där det är 50 samt där hus finns på min favoritväg som är bashastighetsväg. Men där det inte finns hus vrider jag rullen i botten ibland:) Jag vet jag är inte perfekt jag heller


Sen kan man se det så att inget är olagligt för ens man blir tagen Obs ett skämt som allt med mig :tungan
 
Last edited:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Det här kommer ju sluta med krig, precis som alla andra trådar har gjort på sista tiden. På ena sidan stängslet står moraltanterna och kastar paj på dem som inte alltid håller 30/50/70/90/110/120 km/h och genar genom kurvan på sin favoritsträcka, dessa herrar svarar då med kasta tillbaka på moraltanterna och så fortsätter det tills tråden blir låst. Så kan vi inte låta varandra leva i frid på varsin sida om staketet och sluta kasta skit.

Det vore så mycket trevligare om inte varenda tråd spårade ur till pajkastning... :krama
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Det här kommer ju sluta med krig, precis som alla andra trådar har gjort på sista tiden. På ena sidan stängslet står moraltanterna och kastar paj på dem som inte alltid håller 30/50/70/90/110/120 km/h och genar genom kurvan på sin favoritsträcka, dessa herrar svarar då med kasta tillbaka på moraltanterna och så fortsätter det tills tråden blir låst. Så kan vi inte låta varandra leva i frid på varsin sida om staketet och sluta kasta skit.

Det vore så mycket trevligare om inte varenda tråd spårade ur till pajkastning... :krama

Jag tror dock inte man kan blunda och hoppas problemet som TS beskriver försvinner. Det måste nog till en ändring av inställningen hos många eller så kanske vi hamnar i samma situation som snöskoteråkarna som beskrevs av Ygg.

Jag låter gärna folk sköta sig själva och göra som de vill så länge det inte går ut över mig själv eller andra, vilket det i alla högsta grad snart kommer göra angående MC-åkning pga att vissa saknar förstånd helt... De som en känd medlem här kallar frigolithjon.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Idag skrev Expressen att Håkan Mild kört 144 km/tim på E6:an. Varför stoppar inte Polisen ca 120.000 bilister varje dag på Essingeleden?

Varför är ett lagbrott inte alltid ett lagbrott? Varför, varför???

Varför blir folk förbannade på min mc som låter "lite" mer än standard

Det är väl som vanligt den svensk avundsjukan som härjar, typ 'du ska fan inte få göra någoting som jag inte kan'.

Fel, det handlar om Jantelagen
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top