Tokvässade xrsss

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Hej.. Benny har vaknat till liv igen, åker mest bromsbänk nu pga nackskada blåser betydligt mindre och det är inte hjälmtvång He,he.
Har vässat till 2st xr 650ior ...Den ena med akra helsystem,,, kinnmärgsportad topp ,,42mm mikuni,, höjt komp till 12-1 med en 11-1 kolv och planad topp 1mm,, toköppen luftburk med kn,, hotcam steg 2 kam,, ställbart powerjet,,.
67hk 70nm!! på slangen! Otroligt rolig motor drar från 0v till 7000v stenhårt mattas något av närmare 8000v pga akrats utformning. svårt att hålla framhjulet nere, lyfter även på 4an utan större ansträngning! drevn 15-41 motardfälgar..
Den andra (min egen) har egentillverkat helsystem,,kinnmärgsportad topp,, mikuni 41mm med powerjet och direktfilter,,tornado steg 2 kam,, Ej komphöjd,,
72,3hk 70,3nm! dvs över 80hk på veven! . Drar hyffsat upp till 5000v men sedan blir det andra bullar, drar stenhårt från 6000v till varavstopp. 60nm vid3500v 70nm från 6000v till 8000v, 60hk vid 5000v osv... Toppfart närmare 200...

Ganska identisk effekt med Stoffys "Husa 650" som är ganska bra preppad.
Körde den i min bänk i sommras och då levererade den strax över 71hk på slangen. Minns inte vridet. Hans är visserligen ett tävlingmonster med en spetsigare effektkurva än mot original. Bra krut i grejerna!

Imponerande att ni håller på å krämar ur dem:yoparty

Grisen is alive and kickin! Tänk om honda hade satt den motorn i ett lite modernare chassie. Vilken superhoj det hade blivit! :)

Imponerande siffror du får ut. :tummenupp

Imponerande! Vad tar du för jobbet? Är nämligen inne på en XR650 till nästa år.

gaffel

Grisen is alive and kickin! Tänk om honda hade satt den motorn i ett lite modernare chassie. Vilken superhoj det hade blivit! :)

Imponerande siffror du får ut. :tummenupp

En riktig framgaffel hade räckt långt...:tungan

Vad menar du med "direktfilter"? Har du tagit bort luftburken och satt dit ett kn pod-filter? I så fall, hur mycket behövde du justera förgasaren?

Last edited:
Ryktet säger att man kan ta ut 90hk ur en LC4 maskin ;)

Jag tror att jag skulle nog kunna krama ur 80hk på slang på en lc4 det blir 90-94 hk på veven. Men då blir det dyrt (700cc) större ventiler hårdare fjädrar mm. Men vid snikvässning DVS portning,,byte av kam,,gasare,, luftfilter har man 72hk 70-75nm på baken kostar inte mer än 7500kr nya prylar (avgasrör ej inräknat):tummenupp
Ang hållbarhet no problemas,, Bara man skickar i slick 50 efter man kört in prylarna..:tummenupp

Vad menar du med "direktfilter"? Har du tagit bort luftburken och satt dit ett V&H pod-filter? I så fall, hur mycket behövde du justera förgasaren?
Direkfilter sopar man på rakt på gasarens insug. Det visade sig vara effektfullast på min xr som har vildast kam och krökar som är uträknade för att dra bäst från 6000-8000v
Men orginal luftburken är bäst (förutsatt att den är ordenligt öppnad i kåpan och kn filter!) över hela registret när man kör typ akra mf

Last edited:
Slick 50? I en hoj med våtkoppling?

Går hur bra som hells! Har kört på slick 50 sedan 1990-2007 på alla hojar jag har haft även turbo xrn! utan slir.
Men som säkerhetåtgärd för att förhindra slir så trycker jag inte in kopplingen på minst 20min körning, Starta spring hoppa på växla utan koppling!:tummenupp

Kan vi inte starta en trimtråd här i motard forumet?(finns det intresse?)
Där vi beskriver tydligt vad som är gjort åt motorn...
skriv vad ni tycker, så kan jag börja:)

Sorry om ja snyltar på din tråd Boost:pannkyss

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back