Toksugen på att börja med cross....

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Det är ingen mer här i GBG som är toksugen på att börja köra MX?
Tyvärr saknas både hoj o garage men det kan man ju alltid fixa...
Vad ska man köpa om man vill ha en MX, ska man satsa på 2-t eller 4-t om man vill ha enkel o billig service? jag har inte jättemycket deg att lägga på hoj men kanske 30kkr...vad ska man köpa för det?
Måste man ha licens om man bara tränar? Har för mig att den e tokdyr?
Eller ska man skaffa en endurolicens?

//M
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Mingves skrev:
Det är ingen mer här i GBG som är toksugen på att börja köra MX?
Tyvärr saknas både hoj o garage men det kan man ju alltid fixa...
Vad ska man köpa om man vill ha en MX, ska man satsa på 2-t eller 4-t om man vill ha enkel o billig service? jag har inte jättemycket deg att lägga på hoj men kanske 30kkr...vad ska man köpa för det?
Måste man ha licens om man bara tränar? Har för mig att den e tokdyr?
Eller ska man skaffa en endurolicens?

//M

Gasa fullt med motarden först, du kommer upptäcka en helt ny värld över 130... :gnissla

//jaG
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
En 2 takts 250 får du en ganska bra och väl omhändertagen sak för de pengarna. Kolla blocket och dra av några tusingar. Mycket på marknaden!
Inge licens o bry sig om förens du ska börja tävla. E-licens bör du ha om du ska köpa en e-reggad hoj och köra i skogen.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Tänkte ma skulle slippa tävla utan bara köra som träning. Ingen som vill byta en 250 cross mot min fullutr mountainbike med bomber gaffel och full XT skivbroms ram Easton whiskey pete modellår -03?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Tänk på att för varje effektiv körtimme spenderar du två i garaget. Du måste tvätta hojen varje gång annars blir skiten som betong, på många banor har de högtryckstvättar att låna. Använd dem men var försiktig vid lager och sånt.

Det är tufft att klara utan garage m m så tänk över det noga. Oavsett om du väljer 2t eller 4t så är det som med gathojar att man bara åker och åker. Åk ut till en klubb och snacka med några motionärer och hör med dem vad du behöver.

Det är otroligt kul i alla fall. :banana
 

Angobe

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Sthl
Hoj
525 sx
Ska du köra på bana ska du vara med i någon klubb så försäkringen gäller om du klotar ordentigt.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Har man lite tur kan man hitta en 4 smälla som fungerar för 30. Men det kanske är så att du ska köpa skydd också, då blir det inte tal om en 4 takt.

Däremot så kan man få en väldigt trevlig 250 2 t för mellan 20-30 som fungerar väldigt bra.
Av dom 5 största märkena är det hugget som stucket vad man väljer.

Har man lite tur kan man också hitta någon som skickar med lite kläder och skydd också. Det är inte att föringa. Kostar flis när man väl ska handla nytt.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Emmi skrev:
Jodå, man kan halvförsäkra en cross. Dock inte helförsäkra.

Menar du inte delkasko bara? I halvförsäkrning ingår ju trafik och den kan man väl ändå inte ha nytta av på ett oreggat fordon som går bana? Min honda är oreggad och den är enbart delkaskoförsäkrad, den försäkringen krävde dock licens och medlemsskap i klubb.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
erik skrev:
Menar du inte delkasko bara? I halvförsäkrning ingår ju trafik och den kan man väl ändå inte ha nytta av på ett oreggat fordon som går bana? Min honda är oreggad och den är enbart delkaskoförsäkrad, den försäkringen krävde dock licens och medlemsskap i klubb.


Jag menar vad jag skriver, annars hade jag väl inte skrivit så. :huvet

Delkasko och trafikförsäkring, försäkrad på ramnumret.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Emmi skrev:
Jag menar vad jag skriver, annars hade jag väl inte skrivit så. :huvet

Delkasko och trafikförsäkring, försäkrad på ramnumret.

Finns det någon användning för trafikförsäkringen? Du får ju inte köra med crossen på vägen och du lär väl inte ha nytta av den på bana? Är det så att halvförsäkring är enda sättet att komma åt delkaskodelen?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Mingves skrev:
Tänkte ma skulle slippa tävla utan bara köra som träning. Ingen som vill byta en 250 cross mot min fullutr mountainbike med bomber gaffel och full XT skivbroms ram Easton whiskey pete modellår -03?

Värd?
Brorsan ska kanske byta sin hoj mot en sån sak med trampor. Visserligen en 125a. KTM 00a. Ny kolv. Mycket nya delar (5000.- senaste året).
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hört att man kan teckna garage och transportförsäkring för cross. Kolla upp det den som känner sig behöva det.

Du betalar en avgift varje gång du kör på bana. Skulle bli förvånad om inte försäkring mot personskador ingår i den avgiften. Billigare om du kör på klubbens bana.

Såg en YZ426 för 25 inklusike en del skydd. Blocket. Lät rätt vettigt om den är schysst skött.
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Både kul och bra motion att köra MX. :banana

Satsa på en 2-takt som är lättare för dig att underhålla än en 4-taktare.
En uppsättning hojkläder till crossen är av nöden då kläderna inte blir så fräscha att sedan använda till din motard... :näsblod

Mitt råd: :mattias

Köp en (typ) Honda CR 250 (aluram-mod) för 20.000
Kläder, skor och hjälm för 10.000
Klubbmedlemsavgift, bankort ca 500 kr/år

Detta ger: BRA motion, bra körkunskaper och ett gott kompisgäng :tummenupp

Var beredd på att känna dig som en riktig nybörjare det första halvåret jämfört med alla andra som bara surrar omkring dig som ettriga myggor... :7peta
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
FreddaAbborre skrev:
Hört att man kan teckna garage och transportförsäkring för cross. Kolla upp det den som känner sig behöva det.

Stämmer, du kan teckna en sådan försäkring för motorcykeln. Dock lär du ju inte ha någon nytta av den om du inte har garage och lås till den eftersom det brukar krävas för natten.

Det övergår i alla fall mitt förstånd varför du ska teckna en halvföräkring till en oregistrerad hoj eftersom du inte har någon nytta av trafikdelen överhuvudtaget.

//Eric
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
DR-Zätare skrev:
Stämmer, du kan teckna en sådan försäkring för motorcykeln. Dock lär du ju inte ha någon nytta av den om du inte har garage och lås till den eftersom det brukar krävas för natten.

Det övergår i alla fall mitt förstånd varför du ska teckna en halvföräkring till en oregistrerad hoj eftersom du inte har någon nytta av trafikdelen överhuvudtaget.

//Eric

erik skrev:
Finns det någon användning för trafikförsäkringen? Du får ju inte köra med crossen på vägen och du lär väl inte ha nytta av den på bana? Är det så att halvförsäkring är enda sättet att komma åt delkaskodelen?

Nix, du kan teckna bara delkasko, det har jag på min Kawa.

Tanken är att trafikförsäkringen ska gälla om man kör på någon i depån tex, det är därför den finns.
Men trafikförsäkringen täcker även om man kör olagligt tex i grustag & i skogen och skulle köra på någon etc. (ev mot högre självrisk?) Trafiken är ju dessutom det som står för personskadorna.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Emmi skrev:
Nix, du kan teckna bara delkasko, det har jag på min Kawa.

Tanken är att trafikförsäkringen ska gälla om man kör på någon i depån tex, det är därför den finns.
Men trafikförsäkringen täcker även om man kör olagligt tex i grustag & i skogen och skulle köra på någon etc. (ev mot högre självrisk?) Trafiken är ju dessutom det som står för personskadorna.

Spekulation - Om du kör olagligt och kör på någon kanske din försäkring täcker det men frågan är om inte dtt bolag kommer kräva dig på utbetalt belopp eftersom du inte kört lagligt...

Trafik täcker personskador, ja visst men gäller detta även på crossbana?

Spelar egentligen inte någon roll vad försäkringen heter och hur upplägget är, det viktiga är att den gäller den dagen man behöver utnyttja den.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
erik skrev:
Spekulation - Om du kör olagligt och kör på någon kanske din försäkring täcker det men frågan är om inte dtt bolag kommer kräva dig på utbetalt belopp eftersom du inte kört lagligt...

Trafik täcker personskador, ja visst men gäller detta även på crossbana?

Spelar egentligen inte någon roll vad försäkringen heter och hur upplägget är, det viktiga är att den gäller den dagen man behöver utnyttja den.

Försäkringsbolaget ska väl inte ha nåt att göra med om jag kör lagligt eller olagligt? När jag frågade henne på försäkringsbolaget vad som händer när jag kör min cross i skogen och krockar med någon så sa hon att trafikförsäkringen gäller. Trafikförsäkringen gäller ju alltid, även när du kör olagligt/full osv.

Nej, försäkringen gäller inte på bana eftersom det är träning inför tävling/tävling på inhängnad motorbana. Det står i villkoren, precis som på RRbanor och sporthojar.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top