Toksugen på att börja med cross....

Emmi skrev:
Jag menar vad jag skriver, annars hade jag väl inte skrivit så. :huvet

Delkasko och trafikförsäkring, försäkrad på ramnumret.

Jag tror du talar om en inregistrerad enduro nu, inte en cross. Det går by design inte att trafikförsäkra en oregistrerad hoj.

jP skrev:
Jag tror du talar om en inregistrerad enduro nu, inte en cross. Det går by design inte att trafikförsäkra en oregistrerad hoj.

Men lyssna på mej! Jag är väl inte dum heller?? :kocko

Jag har en ren cross själv, jag tänkte trafikförsäkra min cross, det skulle kostat 2693 kr om året hos Länsförsäkringar (inklusive delkasko, dvs halvförsäkring), men istället tog jag en delkaskoförsäkring. Man försäkrar oregistrerade motorcyklar på ramnumret.

Emmi skrev:
Försäkringsbolaget ska väl inte ha nåt att göra med om jag kör lagligt eller olagligt? När jag frågade henne på försäkringsbolaget vad som händer när jag kör min cross i skogen och krockar med någon så sa hon att trafikförsäkringen gäller. Trafikförsäkringen gäller ju alltid, även när du kör olagligt/full osv.

Fast, jag tror ju då självrisken skjuter i höjden som icke namngiven karusell/nöjesattraktion/leksak/blablabla med cirka 4263563 procent av det införsäkrade beloppet.

F.Ö., ett försäkringsbolag som är att rekommendera; http://www.tennant.se/
Då vi försäkrade vår skoter där så gick de efter inköpspris, och inte antal hk eller nåt annat byråkratskit som ingen egentligen vill försöka förstå sig på. Fast jag vet ju inte hur det är med crossar/enduros i övrigt heller, har aldrig gjort det där arbetet med försäkring och dylikt. Men som sagt, Tennant, f.d. SUSAB kan nog ge er en förmånlig försäkring på era maskiner.

jP skrev:

Jodå det går precis som Emmi säger, iaf hos Länsförsäkringar.
När en kompis skulle försäkra sin CR 500 så var det tillomed försäkrings killen som frågade om han inte skulle ha trafik också.

Emmi skrev:
Nix, du kan teckna bara delkasko, det har jag på min Kawa.

Tanken är att trafikförsäkringen ska gälla om man kör på någon i depån tex, det är därför den finns.
Men trafikförsäkringen täcker även om man kör olagligt tex i grustag & i skogen och skulle köra på någon etc. (ev mot högre självrisk?) Trafiken är ju dessutom det som står för personskadorna.

Du får inte ens köra i depån!! :fatta!

Enda försäkring som behövs på cross är stöld, och en bra olycksfallsförsäkring på en själv. :nurse

Suomalainen skrev:
Du får inte ens köra i depån!! :fatta!

Enda försäkring som behövs på cross är stöld, och en bra olycksfallsförsäkring på en själv. :nurse

Nej, men det har hänt olyckor när folk HAR kört i depån och därför finns försäkringen. :fatta!

Trafikförsäkring är en bra olycksfallsförsäkring när det väl händer något, det är oftast den som betalar sig bäst.

Last edited:
Emmi skrev:
Nej, men det har hänt olyckor när folk HAR kört i depån och därför finns försäkringen. :fatta!

Trafikförsäkring är en bra olycksfallsförsäkring när det väl händer något, det är oftast den som betalar sig bäst.

Då har du alltså tänkt att köra i depån, eftersom du måste ha trafik!? :fatta!

Emmi skrev:
Jag menar vad jag skriver, annars hade jag väl inte skrivit så. :huvet
Delkasko och trafikförsäkring, försäkrad på ramnumret.

:mattias Det är så.. När jag köpte nya 450 n kollade jag försäkringar hit o dit och iaf Länsförsäkringars rena cross försäkring har trafik.. Hur kan det vara möjligt frågade jag. Det är för att vi har haft mycket skador med crossar när folk har provat hemma utanför garaget efter service osv osv....

Suomalainen skrev:
Då har du alltså tänkt att köra i depån, eftersom du måste ha trafik!? :fatta!

Har jag nånstans i tråden eller nånstans på SH skrivit att jag har en trafikförsäkrad cross? Vafan kan ni inte läsa ordentligt innan ni skriver? :huvet

För den sakens skull kör jag en del i skogen och grustag och då kan trafikförsäkring vara bra.

Emmi skrev:
Har jag nånstans i tråden eller nånstans på SH skrivit att jag har en trafikförsäkrad cross? Vafan kan ni inte läsa ordentligt innan ni skriver? :huvet

För den sakens skull kör jag en del i skogen och grustag och då kan trafikförsäkring vara bra.

Men du tänkte ta trafik på grund av "att det har händ olyckor i depån"... :blah

(ska tillägas att tidigare inlägg från min sida har varit med glimten i ögat, svårt att få fram med text kanske..fler smilysar nästa gång)

Suomalainen skrev:
Men du tänkte ta trafik på grund av "att det har händ olyckor i depån"... :blah

(ska tillägas att tidigare inlägg från min sida har varit med glimten i ögat, svårt att få fram med text kanske..fler smilysar nästa gång)
Det har jag heller inte skrivit, jag tänkte ta trafik för att jag kör i skogen. Olyckor i depån är varför det finns trafik på crossar.

Emmi skrev:
Det har jag heller inte skrivit, jag tänkte ta trafik för att jag kör i skogen. Olyckor i depån är varför det finns trafik på crossar.

Johodå... "Tanken är att trafikförsäkringen ska gälla om man kör på någon i depån tex, det är därför den finns. " :arsele

Jag läste att det var din tanke, du kanske menade att det är deras tanke med den... Hur som helst så har du skrivit att den tanken fanns! sådeså... :tungan

Emmi skrev:

Jag anser att Emmi är lite :4skrika av sig här. Ta och häkta ner dig nu :ätapiller , och tryck inte ner "de glada amatörerna :crash " bara för att du har din åsikt och står fast vid den :mattias :fakta . Lugn, framför allt lugn. :corn Sen så är det ju inte så att jag missbrukar mig av smileys heller. :slicka

Suomalainen skrev:
Johodå... "Tanken är att trafikförsäkringen ska gälla om man kör på någon i depån tex, det är därför den finns. " :arsele

Jag läste att det var din tanke, du kanske menade att det är deras tanke med den... Hur som helst så har du skrivit att den tanken fanns! sådeså... :tungan

Försäkringsbolagens tanke givetvis, det är ju inte jag som har hittat på att det ska finnas trafikförsäkring på crossar?

Metaladdict skrev:
Jag anser att Emmi är lite :4skrika av sig här. Ta och häkta ner dig nu, och tryck inte ner "de glada amatörerna " bara för att du har din åsikt och står fast vid den . Lugn, framför allt lugn. Sen så är det ju inte så att jag missbrukar mig av smileys heller.

Om jag säger en sak som stämmer och ni inte tror på mej så måste jag väl förklara att ni har fel?

Saker som

"lilla gumman, nu tänker du på enduroreggade hojar" (som om jag inte vet vad en cross är, jag har ju bara en :3freak )
"Det går inte att trafikförsäkra en cross." (Jo, det gör det visst. :fakta)
"Du har sagt att du trafikförsäkrar din cross" (Nej, det har jag inte, jag delkaskoförsäkrar min cross :4skrika )

gör mig irriterad då jag vet att ni har fel och jag har rätt. Läs saker innan ni skriver och acceptera fakta! :huvet

Last edited:
Emmi skrev:
gör mig irriterad då jag vet att ni har fel och jag har rätt. Läs saker innan ni skriver och acceptera fakta! :huvet

Okej då, du har rätt! :Bugar
Så om tanten/herrn på försäkringsbolaget råkade ha blykeps och sket faaan i vad som kom fram just den dagen då du frågade då? "Jamen du kan ju ha helförsäkring på din crolle, bara jag slipper prata mer... Uuuh."
Inte för att jag tror att detta är särskilt sannolikt, men möjligheten finns. Ta åt dig andra åsikter istället för att stroppigt avspisa dem som förrförra veckans kokta gös med färskpotatis och dillsås.

Metaladdict skrev:
Okej då, du har rätt! :Bugar
Så om tanten/herrn på försäkringsbolaget råkade ha blykeps och sket faaan i vad som kom fram just den dagen då du frågade då? "Jamen du kan ju ha helförsäkring på din crolle, bara jag slipper prata mer... Uuuh."
Inte för att jag tror att detta är särskilt sannolikt, men möjligheten finns. Ta åt dig andra åsikter istället för att stroppigt avspisa dem som förrförra veckans kokta gös med färskpotatis och dillsås.

Om jag vet att jag har rätt, varför ska jag låta folk som har fel tro att de har rätt? Det är väl bättre att veta vad som stämmer och ta åt sig om man har fel så att man vet bättre nästa gång? :confused:

Anledningen till att jag är irriterad är att folk inte tror på mej och läser vad jag har skrivit innan de svarar.

Jag har pratat med flera försäkringsbolag som säger samma sak så chansen att jag skulle ha fel är liten.

Emmi skrev:
Om jag vet att jag har rätt, varför ska jag låta folk som har fel tro att de har rätt? Det är väl bättre att veta vad som stämmer och ta åt sig om man har fel så att man vet bättre nästa gång? :confused:

Anledningen till att jag är irriterad är att folk inte tror på mej och läser vad jag har skrivit innan de svarar.

Jag har pratat med flera försäkringsbolag som säger samma sak så chansen att jag skulle ha fel är liten.

Kanske alla hade blykeps?

Nä men okej då. Du har din åsikt. Fine. Jag ger mig. Förresten, fan va de här var :felämne Undrar om det här tjafset hjälper någon?

Dubbdäck

Tja, om du köper en cross rekommenderar ja starkt att du när årstiden är kommen även inhandlar ett par dubbdäck :banana . Jag börjar tycka bättre om vinterkörning (frusna sjöar med 10 cm nysnö och låååååånga sluringar höger vänster ooouuhhh, frusna sandbanor med grepp man inte trodde fanns ) än sommaråkning, typ som nu 26 grader, har en tendens att bli rätt varmt efter ett tag. Köp en yamma 250 2-t 00-02 ty de e grymma :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT