Tokböter

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
http://expressen.se/?a=612090
Det var fan vad de ska ta i nu då... Antar att polisen hädanefter enbart lär fokusera på inkomstbringande skurkjakt i form av häxjakt på fildelare och fortkörare.

Edit1:
Så länge man tillåter rökning som dödar ca 6000 pers om året varav 500 passiva rökare är det fjanterier att våldsstraffa fortkörare för att rädda något enstaka liv.

Kom igen när rökning är totalförbjudet. Då kan man jaga enstaka liv genom att häxjaga fortkörare.

Självklart skall GR-wannabes och getaway-wannabes plockas från vägarna men hellre fler nykterhetskontrollen än fler lasermän.

Last edited:
korvgubbe skrev:
2240644 http://expressen.se/?a=612090
Det var fan vad de ska ta i nu då... Antar att polisen hädanefter enbart lär fokusera på inkomstbringande skurkjakt i form av häxjakt på fildelare och fortkörare.

Varför skulle polisen fokusera mer på sånt?? Den enskilda polismannen får ju inte mer i lön bara för att fortkörarnas bötesbelopp höjs.... :va

Kia skrev:
2240650 Varför skulle polisen fokusera mer på sånt?? Den enskilda polismannen får ju inte mer i lön bara för att fortkörarnas bötesbelopp höjs.... :va

Jag var lite spydig... Det är ju aldrig den enskillda polismannen som avgör vad man ska prioritera. Det lär ju höghönsen i polisdistrikten och polisstyrelsen där ovan göra... Vad skickar man ut för signaler när det är fildelning och fortkörare skall hetsjagas när man knappt ens tar sig tid att skriva ner en inkommande anmälan om misshandel/stöld/inbrott....

gingi skrev:
2240652 tur att man inte bor i sverige... :gnissla

Ja, för i Finland är det ju mycket billigare?! :va :rolleyes:
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?O=Index&ArticleId=2002\01\16\39458

" Nokiadirektören Anssi Vanjoki ska betala rekordböter för fortkörning - 116.000 euro, uppemot 1,1 Mkr.
Han körde 25 kilometer för fort med sin Harley Davidson och blev därmed ytterligare en i raden av fartsyndande finländska miljonärer som dömts enligt den märkliga finländska lagstiftninge"

Kia skrev:
2240650 Varför skulle polisen fokusera mer på sånt?? Den enskilda polismannen får ju inte mer i lön bara för att fortkörarnas bötesbelopp höjs.... :va

Bara för att det blir ännu mera klirr i kassan till staten.
Vem vet de kanske t.o.m. kommer att börja ge trafikpolisen
accords lön och bonus vid ett visst antal haffade fortkörare.
För att sporra dem ännu mer...........

korvgubbe skrev:
2240657 Jag var lite spydig... Det är ju aldrig den enskillda polismannen som avgör vad man ska prioritera. Det lär ju höghönsen i polisdistrikten och polisstyrelsen där ovan göra... Vad skickar man ut för signaler när det är fildelning och fortkörare skall hetsjagas när man knappt ens tar sig tid att skriva ner en inkommande anmälan om misshandel/stöld/inbrott....

Tjaaa man måste väl börja nånstans iaf.... ;)

Synd att det är så otacksamma jobb bara...

TooL skrev:
2240663 Bara för att det blir ännu mera klirr i kassan till staten.
Vem vet de kanske t.o.m. kommer att börja ge trafikpolisen
accords lön och bonus vid ett visst antal haffade fortkörare.
För att sporra dem ännu mer...........

Precis som vi lapplisor jobbar på provision.... :tummenupp

Kia skrev:
2240668 Tjaaa man måste väl börja nånstans iaf.... ;)

Då tycker jag trafikpoliserna skall kasta laserpickadollerna och istället vinka in fler som får blåsa... jaga de som är berusade i trafiken istället för att trygga intäkter med laserpistol.

Visst fan kan vi väl införa ett rättvist system som det i FInland, böter som är inkomstbaserade måste väl vara det rätta i allmän svenssons ögon. Det lustiga är att det aldrig kommer på tal... varför? jo för politikerna själva kan ju komma att lida av det. Det parti som först lägger upp förslaget har min röst i nästa val alla fall.

Tänk er in i situationen.
Johan 25år, student, drar på sig böter för 1400skr (64km/t på 50km/t väg) och får surt slanta upp dom ur studiebidraget alternativt låna av föräldrar / vänner.

Fredrik 42år, vd, drar på sig böter för 1400skr (64km/t på 50km/t väg) tar pengarna ur myntfickan på plånboken och kör samma lika resten av livet.

Var ligger rättvisan i det?

Inkomstbaserad = HELT RÄTT i min mening

Kia skrev:

Nej, men det lär väl knappast vara den enskilde polismannen som bestämmer vad polisen skall fokusera på heller.

Du skall nog se att om det finns pengar att dra in i statskassan, kommer poliserna att kommenderas ut på sådana uppdrag i högre omfattning.

foobar skrev:
2240694
Du skall nog se att om det fins pengar att dra in i statskassan, kommer poliserna
att kommenderas ut på sådana uppdrag i högra omfattning.

Nya satsningar inom polisen:

* Stekpanna-på-returstations-spaning
* Laserpistolsskytte på e4:an och andra stora motorvägar. 4000 spänn om man kör +15 eller mer. 125 på motorväg är JeTeFarlit!
* ADSL-buggning av alla under 29. potentiella fildelare och dessa straffas ögonblickligen med böter.
* Miniskyltsjakt
* Bälteskontroll bland studentekipagen

ghandi skrev:
2240686 Visst fan kan vi väl införa ett rättvist system som det i FInland, böter som är inkomstbaserade måste väl vara det rätta i allmän svenssons ögon. Det lustiga är att det aldrig kommer på tal... varför? jo för politikerna själva kan ju komma att lida av det. Det parti som först lägger upp förslaget har min röst i nästa val alla fall.

Tänk er in i situationen.
Johan 25år, student, drar på sig böter för 1400skr (64km/t på 50km/t väg) och får surt slanta upp dom ur studiebidraget alternativt låna av föräldrar / vänner.

Fredrik 42år, vd, drar på sig böter för 1400skr (64km/t på 50km/t väg) tar pengarna ur myntfickan på plånboken och kör samma lika resten av livet.

Var ligger rättvisan i det?

Inkomstbaserad = HELT RÄTT i min mening

JAg tycker att sportbilar också borde vara inkomstbaserade. Så att alla har råd att köra riktigt fort, även med bil... :rolleyes:

Varför inte göra allt som kostar pengar inkomstbaserat så ställer jag mig i kö för ny porsche, gratis förståss. Sen ska soppan vara fri, eftersom jag inte tänker jobba och därmed inte har någon som helst inkomst... :rofl

ironi off.

gingi skrev:
2240652 tur att man inte bor i sverige... :gnissla

korvgubbe skrev:
2240662 Ja, för i Finland är det ju mycket billigare?! :va :rolleyes:
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?O=Index&ArticleId=2002\01\16\39458

" Nokiadirektören Anssi Vanjoki ska betala rekordböter för fortkörning - 116.000 euro, uppemot 1,1 Mkr.
Han körde 25 kilometer för fort med sin Harley Davidson och blev därmed ytterligare en i raden av fartsyndande finländska miljonärer som dömts enligt den märkliga finländska lagstiftninge"

:rofl :rofl hahaha!!!

Starstriker skrev:
2240712 Haha, ja, polisen borde börja jaga rökare istället! Med brandsläckare!

Med tanke på att de motiverar chockbötrarna med att "det räddar liv" så borde ju rökarjakt vara mer motiverat då betydligt fler dör av passiv rökning(för att inte tala om rökarna själva) än vad som dödas av fartdårar i trafiken.

Är det inte bra att man försöker få ner olyckstalen i statistiken?

I ena tråden skriver man RIP Christer och i andra tråden klagar man på polisen som försöker få ner olyckstalen i trafiken genom ökade kontroller och hårdare straff, vilket man vet ger resultat.

I don't get it.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back