Tokörning i tät trafik

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag körde ikväll in mot Sthlm på [E4/E20] i ca 100 knyck på 90 sträckan, strax innan Västberga där Essingeleden börjar. Trafiken var ganska tät och jag hade inte brottom, så jag följde den allmäna trafikrytmen som de så fint heter.

Då händer det:

Det dyker upp en sporthoj i ca 160 -180 knutar och kryssar fram mellan bilarna, precis som man kan se på en viss film som man inte får tala om på detta forum. Han var borta lika snabbt som han dök upp.

Så här efteråt frågar jag mig: Om jag gör ett filbyte framför en sån hoj, blir jag vållande oavsett omständigheterna? Det är ju långtifrån säkert att man hinner se en sån dåre i backspegeln. Det lär ju bli rejäla skador på både hojen och min bil som visar att hojåkaren har åkt rejält för fort. Föraren av hojen kommer ju med all sannolikhet inte att kunna vittna efter den smällen.

Är det någon som har de juridsika insikterna som jag saknar?

Kanske inte de juridiska insikterna, men däremot så har du inte en sportslig att märka en sån när du gör ett filbyte o vips har du honom i bakluckan o knackar på... vårdslöshet i trafik är mer det jag kan tänka mig att han/hon kan åka på.. om det finns något kvar efter personen om det skulle smälla..

Man kan väl aldrig bli vållande om man blir påkörd bakifrån...eller iaf väldigt liten risk?

VFR-ragge skrev:
2336635 Jag körde ikväll in mot Sthlm på [E4/E20] i ca 100 knyck på 90 sträckan, strax innan Västberga där Essingeleden börjar. Trafiken var ganska tät och jag hade inte brottom, så jag följde den allmäna trafikrytmen som de så fint heter.

Då händer det:

Det dyker upp en sporthoj i ca 160 -180 knutar och kryssar fram mellan bilarna, precis som man kan se på en viss film som man inte får tala om på detta forum. Han var borta lika snabbt som han dök upp.

Så här efteråt frågar jag mig: Om jag gör ett filbyte framför en sån hoj, blir jag vållande oavsett omständigheterna? Det är ju långtifrån säkert att man hinner se en sån dåre i backspegeln. Det lär ju bli rejäla skador på både hojen och min bil som visar att hojåkaren har åkt rejält för fort. Föraren av hojen kommer ju med all sannolikhet inte att kunna vittna efter den smällen.

Hmmm, om det händer får man se...man blir glad av att se sånt, eller hur:tummenupp :7peta

(viss humor, men det är nog ett STORT antal på detta forum som kör så och tycker det är kul att se också om man ska vara ärlig...)

Om resten av trafiken vittnar om att föraren körde EXTREMT fort slipper man nog rätt lätt allt ansvar...

Varför passade du inte på?
Kan inte tänka mig att du skall få någon skuld i det hela:=)
Spegel -spegel, huvudvridning,ge tecken och byt fil bara. Om man åker så pass fort så får man helt enkelt räkna med att andra inte hinner se en.:banana :banana

Last edited:
Krippa skrev:
2336653 Man kan väl aldrig bli vållande om man blir påkörd bakifrån...eller iaf väldigt liten risk?

Jag tänkte mig nog mera att det skulle bli fråga om prejning. Jag tror inte att jag skulle hinna slutföra filbytet i god tid framför honom. Om jag prejar honom lär jag ju bli vållande, eller hur?

twinner skrev:
2336657 Varför passade du inte på?
Spegel -spegel, huvudvridning,ge tecken och byt fil bara. Om man åker så pass fort så får man helt enkelt räkna med att andra inte hinner se en.:banana :banana

Självklart är jag ju beredd att skrota min bil för att få leka privatpolis. Tänk att få skapa en rejäl trafikstockning på Essingeleden m.h.a. MC-olycka som jag själv har skapat. Varför kom jag inte på det?:3freak

Last edited:
VFR-ragge skrev:
2336703 Jag tänkte mig nog mera att det skulle bli fråga om prejning. Jag tror inte att jag skulle hinna slutföra filbytet i god tid framför honom. Om jag prejar honom lär jag ju bli vållande, eller hur?

Självklart är jag ju beredd att skrota min bil för att få leka privatpolis. Tänk att få skapa en rejäl trafikstockning på Essingeleden m.h.a. MC-olycka som jag själv har skapat. Varför kom jag inte på det?

Aaaa du tänker sååå.

Vet inte hur de är med vållande i en sån situation.

En sak är säker i sånna situationer om att det kommer en mc i full sula på motorvägen och man får den upp i arslet på bilen om man ska köra om nån annan så får han fan skylla sig själv.Det är omöjligt att försöka hålla koll på en stjärna som kommer i 280km/h eller dubbla hastigheten etc

twinner skrev:
2336657 Varför passade du inte på?

Gammalt citat Twinner:
-"Idioter som skenförsäkrar"

Dubbelmoralen är slående :tummenupp

Tycker vi borde ta & ramma alla motorcyklister som inte håller sig inom din ram av trafikvett! Att försäkrings bolagen får pynta lite extra struntar vi i sålänge vi får bort "dom" från våra vägar.

TyCKeR dU inTe??+?+? :kulspruta :tungan :tungan:slicka:machinegu

Last edited:
VFR-ragge skrev:
2336635 Jag körde ikväll in mot Sthlm på [E4/E20] i ca 100 knyck på 90 sträckan, strax innan Västberga där Essingeleden börjar. Trafiken var ganska tät och jag hade inte brottom, så jag följde den allmäna trafikrytmen som de så fint heter.

Då händer det:

Du får inte byta fil om du är till fara eller hinder för övrig trafik,
och smäller du kan man ju lugnt räkna med att det var fara för övrig
trafik, hur fb löser saken, tja delat ansvar är poppis hos dom.

60km/h över annan trafik är "trots allt" inte en fruktansvärd skillnad i fart.

Unidoc skrev:
2336753 En sak är säker i sånna situationer om att det kommer en mc i full sula på motorvägen och man får den upp i arslet på bilen om man ska köra om nån annan så får han fan skylla sig själv.Det är omöjligt att försöka hålla koll på en stjärna som kommer i 280km/h eller dubbla hastigheten etc
Dessvärre inte jag knuffade utav en bil som kom i 170 blås o blev vållande.

Körde in i en bil bakifrån i påskas med mc, Den tvärnitade när dem mötte polisen anledningen till den kraftiga inbromsningen som dem också köpte var att kärringens skulle berätta för dem att ett träd blåst omkull 3 mil från olycksplatsen.:tummenupp
Sedan så var det ett krön där med....:tummenupp
Hade ej tillräckligt avstånd till framförvarande...:näsblod
Hon som körde vårdslöst klarade sig o fick åka från plats....:banana :fyllisar

Lindén skrev:
2337282 Dessvärre inte jag knuffade utav en bil som
kom i 170 blås o blev vållande.

Körde in i en bil bakifrån i påskas med mc, Den tvärnitade när dem mötte
polisen anledningen till den kraftiga inbromsningen som dem också köpte var
att kärringens skulle berätta för dem att ett träd blåst omkull 3 mil från
olycksplatsen.:tummenupp

Sedan så var det ett krön där med....:tummenupp
Hade ej tillräckligt avstånd till framförvarande...:näsblod
Hon som körde vårdslöst klarade sig o fick åka från plats....:banana
:fyllisar

Bara för att vara lite petig :7peta :) , om hon hade bromsat för en älg ?

Hade du haft tillräckligt avstånd då? :7peta
(du hade krockat med henne då också)

Krippa skrev:
2336653 Man kan väl aldrig bli vållande om man blir påkörd bakifrån...eller iaf väldigt liten risk?

Risken är som du säger minimal.. Det är ju fordonet bakoms ansvar att hålla rätt avstånd till framförvarande fordon. Smäller det så har det ju brustit där

Jag skulle kunna tänka mig att skuldfrågan till stor del beror på hur situationen i övrigt ser ut, gällande trafik och hastighet. Som någon sagt, delat vållande kan bli aktuellt. Men om ditt filbyte i övrigt inte har några fel tror jag att det blir svårt att lägga skulden på dig. Det går nog tyvärr inte att ge något exakt svar förrän olyckan skett skulle jag tro..

Last edited:
Minimorran skrev:
2337775 :felämne
men jag kan inte hålla mig längre..:gnissla Kan man inte skilja på DE och DEM så är det väl lika bra att skriva DOM... Det är så irriterande att läsa en text med DEM hela tiden.. i texten ovan är endast det trejde DEM korrekt, de två första skall vara DE.. Är det bara jag som retar mig på detta???:va Jag ser det nästan överallt (är inte alls meningen att peka ut just denna SH:are..)
(..eller har språkbruket byggts om sedan jag gick i skolan...?:confused: )

Ja snacka om Off topic, du förstod inte vad han menade i texten eller?
Om du förstod varför bry sig, om det är så irriterande börja läs någon form av facklitteratur istället för att gnälla på ett forum.
Tack för mig, mot biran och :tuttar

cleaner skrev:
2337742 Bara för att vara lite petig :7peta :) , om hon hade bromsat för en älg ?

Hade du haft tillräckligt avstånd då? :7peta
(du hade krockat med henne då också)
grejjen var ju den att det inte fanns något hinder att bromsa för!
inte innan o inte efter utan hon bromsade för snuten som fångade min uppmärksamhet då det "vinglade" utav vägen...
Men du kanske var på plats?:rolleyes:
Skum situation.... o ja jag hade tillräckligt med avstånd blev gummisnodds effekten då det var 2 bilar emellan... mao tight. hon bromsade in acca o sedan tvärnita.... o jag lyckades få upp moppen lite för högt dvs nästan över balans punkten.
Pga att jag fick möte annars hade jag bara svängt på sidan.
Polis har gjort tjänstefel o skrivit det i rapport..jag kommer likt förbannat o torska på det.
Varför jo det e ju polisen o dem gör ju aldrig fel.

Men visst e det korrekt så e det din syn på saken....
Att släppa någon från plats efter att väldigt häftigt parkerat på 90väg (ovårdslöshet i trafik)...Jag hade i detta fall bara inte hållit avstånd!

Skulle det vart du o din moppe skulle du nog knappt accepterat det så här i efterhand o 65k senare.

Last edited:
Förresten, vad är det som har hänt? Tokörning? Har en "tok" örnat nu igen?:7peta

VFR-ragge skrev:

Då händer det:

Om du körde i typ 100 km/h och skulle ha blivit torpederad bakifrån av en hoj i 180 km/h skulle nog skuldfrågan tvärr vara det minsta problemet... åtminstone för hojföraren :( Köra för fort med hoj, ja, det gör vi nog alla, men helst på rätt ställe.

Sitter man i en bil så förväntar man sig IOFS "fartgalningar", och ur en bilists synvinkel handlar det då kanske om att någon kör 130 km/h på en 90-väg. Kör man 180 km/h med hojen på en 90-väg så får man leva med/vara medveten om att fordon framför en inte kommer hinna uppmärksamma att man kommer.

Med lite pigga vittnen som sett hojens framfart/hastighet, så skulle du säkert klarat dig undan från ett "vållande", är i alla fall min gissning.

Edit/ Var med om någon liknande, fast jag då satt på hojen, och kompisen höll på bli torpederad av en idiot på hoj, punkt 3 i början av det här inlägget/tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=124697

/B

Last edited:
Minimorran skrev:
2337775 :felämne
men jag kan inte hålla mig längre..:gnissla Kan man inte skilja på DE och DEM så är det väl lika bra att skriva DOM... Det är så irriterande att läsa en text med DEM hela tiden.. i texten ovan är endast det trejde DEM korrekt, de två första skall vara DE.. Är det bara jag som retar mig på detta???:va Jag ser det nästan överallt (är inte alls meningen att peka ut just denna SH:are..)
(..eller har språkbruket byggts om sedan jag gick i skolan...?:confused: )

Nej, jag stör mig på det också. När man läser sådana texter känns det ibland som om man har dyslexi för man får läsa om ett par gånger för att förstå budskapet. Jag stör mig även på "DOM"-stavelser och särskrivningar.

MEN jag skiter i vilket, blir det jobbigt att läsa låter jag bli och går vidare livet. Även jag felstavar, chattförkortar o.s.v. ibland. Att inte kunna skriva ordentligt på åtminstone ett språk är ju tragiskt.

Å andra sidan är ju inte detta ett jag-kan-stava-bästforum utan ett sporthojsforum.

Är det jobbigt att titta, titta inte. Om du måste titta, bit ihop och titta.
Är det jobbigt att läsa, läs inte. Om du måste läsa, bit ihop och läs.
Är det ... ja ni förstår principen.

Så nu har jag fått moralkärringat lite oxo. Vilken lättnad!

:banana

Edit: glömde svara på trådfrågan. Om föraren kommer bakifrån med dubbla hastigheten av maximal hastihet för vägen, är jag ganska säker på att det är denne somm åker på vårdslöshet och den andre står utan skulld.

Last edited:
Santo skrev:
Så nu har jag fått moralkärringat lite oxo. Vilken lättnad!

:banana

Edit: glömde svara på trådfrågan. Om föraren kommer bakifrån med dubbla hastigheten av maximal hastihet för vägen, är jag ganska säker på att det är denne somm åker på vårdslöshet och den andre står utan skulld.

Spela roll om någon skriver dom eller dem, stava rätt är väl ändå viktigare...

hastihet, somm, skulld

Sorry, kunde inte låta bli... :rodnar

/B

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...