benkar
Krokvägar svänger mer..
Nu förstår jag att det händer en hel del hojolyckor, kom hem från Gotland och Lelleträffen igår. Kom av färjan väldigt tidigt, så jag och ett par bekanta hade en ganska så öppen Nynäsväg framför oss och höll oss pga skymmning (rådjurs och vildsvinsfara) osv till att köra runt 30-40 km/h över hastighetsbegränsning, ändå en hel del omkörningar (relativt snygga i alla fall...) men kunde efter resan hem konstatera...
1. Strax före Muskö-rondellen (tror jag) så blir jag omkörd av en gul R-hoj på insidan. Har inget emot att bli omkörd, men ett tips är att köra om på rätt sida, var på väg välja högerspår in mot rondellen, men tittade för säkerhets skull i högerspegeln så det var ingen fara, men kunde ha skitit sig.
2. Strax efter Muskö-rondellen (tror jag) så kör en motard (KTM-orange) om två hojar och en bil på insidan genom att köra ner i vägrenen/gruset och köra om på insidan. Tack för stenskottet som slog loss en bit av lacken på hjälmen och att åtminstone den bilisten lär fått en snedvriden åsikt kring hojåkare....
3. Värsta incidenten under resan som var nära att förstöra minnet av en kul vecka på Gotland....
Fortfarande Nynäsvägen in mot Sthlm, på rakan innan Tyresöavfarten, är 70 som gäller där, men vi ligger väl i runt 100-110 km/h, kommer ifatt några bilar, ser att kompisen med SV1000 börjar blinka vänster för att gå ut i vänsterfil, jag tittar då i backspegeln, är tomt, tittar till några sekunder senare då jag också ska byta fil. ser då en ljusprick som närmar sig snabbt (och ligger givetvis kvar i min fil) och kan bara konstatera att "nu går det åt helvete".
Hojen jag sett kommer i en jäkla fart, bromsar relativt okontrollerat, bl.a med ett intressant flaxande med vänsterbenet...
Är SÅ nära att braka in i min kompis. Men... det går väl. Hojen är även här en gul R-hoj med seatpipes, och han (?) avslutar med att gestikulera åt min kompis. Kamma dig, kommer du i 200 km/h (??) på Nynäsvägens 70-sträcka så kan du för f...n inte förvänta dig att någon ska vänta sig en plastraket i den farten???
Läser du med gul R-hoj det här, be min kompis om ursäkt här i tråden, tror hon skulle uppskatta det.
Summa summarum... Vill inte moralisera och är f..n omöjligt köra hastighetslagligt med en kul hoj, men kör fort på rätt ställe och var medveten om att omgivande trafikanter inte är beredda på att du kommer i dubbla eller tre-dubbla hastigheten i jämförelse med vad som står på skyltarna, samt visa åtminstone lite hänsyn, så blir det nog aningens färre olyckor. Åkt hem från Nynäs/Gotland runt 10-15 ggr, men den här gången var det rörigare än någonsin...
/B
1. Strax före Muskö-rondellen (tror jag) så blir jag omkörd av en gul R-hoj på insidan. Har inget emot att bli omkörd, men ett tips är att köra om på rätt sida, var på väg välja högerspår in mot rondellen, men tittade för säkerhets skull i högerspegeln så det var ingen fara, men kunde ha skitit sig.
2. Strax efter Muskö-rondellen (tror jag) så kör en motard (KTM-orange) om två hojar och en bil på insidan genom att köra ner i vägrenen/gruset och köra om på insidan. Tack för stenskottet som slog loss en bit av lacken på hjälmen och att åtminstone den bilisten lär fått en snedvriden åsikt kring hojåkare....
3. Värsta incidenten under resan som var nära att förstöra minnet av en kul vecka på Gotland....

Hojen jag sett kommer i en jäkla fart, bromsar relativt okontrollerat, bl.a med ett intressant flaxande med vänsterbenet...

Läser du med gul R-hoj det här, be min kompis om ursäkt här i tråden, tror hon skulle uppskatta det.
Summa summarum... Vill inte moralisera och är f..n omöjligt köra hastighetslagligt med en kul hoj, men kör fort på rätt ställe och var medveten om att omgivande trafikanter inte är beredda på att du kommer i dubbla eller tre-dubbla hastigheten i jämförelse med vad som står på skyltarna, samt visa åtminstone lite hänsyn, så blir det nog aningens färre olyckor. Åkt hem från Nynäs/Gotland runt 10-15 ggr, men den här gången var det rörigare än någonsin...
/B