Varför det händer en del hojolyckor... ?

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Nu förstår jag att det händer en hel del hojolyckor, kom hem från Gotland och Lelleträffen igår. Kom av färjan väldigt tidigt, så jag och ett par bekanta hade en ganska så öppen Nynäsväg framför oss och höll oss pga skymmning (rådjurs och vildsvinsfara) osv till att köra runt 30-40 km/h över hastighetsbegränsning, ändå en hel del omkörningar (relativt snygga i alla fall...) men kunde efter resan hem konstatera...

1. Strax före Muskö-rondellen (tror jag) så blir jag omkörd av en gul R-hoj på insidan. Har inget emot att bli omkörd, men ett tips är att köra om på rätt sida, var på väg välja högerspår in mot rondellen, men tittade för säkerhets skull i högerspegeln så det var ingen fara, men kunde ha skitit sig.

2. Strax efter Muskö-rondellen (tror jag) så kör en motard (KTM-orange) om två hojar och en bil på insidan genom att köra ner i vägrenen/gruset och köra om på insidan. Tack för stenskottet som slog loss en bit av lacken på hjälmen och att åtminstone den bilisten lär fått en snedvriden åsikt kring hojåkare....

3. Värsta incidenten under resan som var nära att förstöra minnet av en kul vecka på Gotland.... :gnissla Fortfarande Nynäsvägen in mot Sthlm, på rakan innan Tyresöavfarten, är 70 som gäller där, men vi ligger väl i runt 100-110 km/h, kommer ifatt några bilar, ser att kompisen med SV1000 börjar blinka vänster för att gå ut i vänsterfil, jag tittar då i backspegeln, är tomt, tittar till några sekunder senare då jag också ska byta fil. ser då en ljusprick som närmar sig snabbt (och ligger givetvis kvar i min fil) och kan bara konstatera att "nu går det åt helvete".

Hojen jag sett kommer i en jäkla fart, bromsar relativt okontrollerat, bl.a med ett intressant flaxande med vänsterbenet... :3freak Är SÅ nära att braka in i min kompis. Men... det går väl. Hojen är även här en gul R-hoj med seatpipes, och han (?) avslutar med att gestikulera åt min kompis. Kamma dig, kommer du i 200 km/h (??) på Nynäsvägens 70-sträcka så kan du för f...n inte förvänta dig att någon ska vänta sig en plastraket i den farten???

Läser du med gul R-hoj det här, be min kompis om ursäkt här i tråden, tror hon skulle uppskatta det.

Summa summarum... Vill inte moralisera och är f..n omöjligt köra hastighetslagligt med en kul hoj, men kör fort på rätt ställe och var medveten om att omgivande trafikanter inte är beredda på att du kommer i dubbla eller tre-dubbla hastigheten i jämförelse med vad som står på skyltarna, samt visa åtminstone lite hänsyn, så blir det nog aningens färre olyckor. Åkt hem från Nynäs/Gotland runt 10-15 ggr, men den här gången var det rörigare än någonsin...

/B

kan man hålla 200+ är vägen för rak, raka vägar är ingen sport att köra fort på.
Ligg på i kurvorna istället, så går det inte fortare än att flertalet kan uppfatta en..

Ja usch, en del skiter i allt.

En kompis ringde idag och sa att en polare har klotat med hojen, han har hjärnskakning eller om det va hjärnskador (fattade inte) och skrapsår. Han hade kraschat i t-shirt men ingen vet var/när/hur. Vet inte ens vilket sjukhus han är på så det är lite svårt att hälsa på :gnissla

EDIT: hans hjälmsprack och har skador på huvvet, ena handen va bara slamsor kvar enligt uppgift, ska till danderyd nu. han hade frontat med en bil vid arninge
kör försiktigt

Last edited:
Bra skrivet Benkar ,,
ibland så undrar man vad det är för folk som inte kan visa hänsyn mot sina egna hoijkompisar,jag har lyckligtvis aldrig blivit omkörd så som du beskrev och det är jag hemskt glad över,för då skulle det ta hus i H-vete minst sagt.
Hoppsa vi ses i Falun igen ,, // Jocke :Bugar

benkar skrev:
2245036 Nu förstår jag att det händer en hel del hojolyckor, kom hem från Gotland och Lelleträffen igår. Kom av färjan väldigt tidigt, så jag och ett par bekanta hade en ganska så öppen Nynäsväg framför oss och höll oss pga skymmning (rådjurs och vildsvinsfara) osv till att köra runt 30-40 km/h över hastighetsbegränsning, ändå en hel del omkörningar (relativt snygga i alla fall...) men kunde efter resan hem konstatera...

1. Strax före Muskö-rondellen (tror jag) så blir jag omkörd av en gul R-hoj på insidan. Har inget emot att bli omkörd, men ett tips är att köra om på rätt sida, var på väg välja högerspår in mot rondellen, men tittade för säkerhets skull i högerspegeln så det var ingen fara, men kunde ha skitit sig.

2. Strax efter Muskö-rondellen (tror jag) så kör en motard (KTM-orange) om två hojar och en bil på insidan genom att köra ner i vägrenen/gruset och köra om på insidan. Tack för stenskottet som slog loss en bit av lacken på hjälmen och att åtminstone den bilisten lär fått en snedvriden åsikt kring hojåkare....

3. Värsta incidenten under resan som var nära att förstöra minnet av en kul vecka på Gotland.... :gnissla Fortfarande Nynäsvägen in mot Sthlm, på rakan innan Tyresöavfarten, är 70 som gäller där, men vi ligger väl i runt 100-110 km/h, kommer ifatt några bilar, ser att kompisen med SV1000 börjar blinka vänster för att gå ut i vänsterfil, jag tittar då i backspegeln, är tomt, tittar till några sekunder senare då jag också ska byta fil. ser då en ljusprick som närmar sig snabbt (och ligger givetvis kvar i min fil) och kan bara konstatera att "nu går det åt helvete".

Hojen jag sett kommer i en jäkla fart, bromsar relativt okontrollerat, bl.a med ett intressant flaxande med vänsterbenet... :3freak Är SÅ nära att braka in i min kompis. Men... det går väl. Hojen är även här en gul R-hoj med seatpipes, och han (?) avslutar med att gestikulera åt min kompis. Kamma dig, kommer du i 200 km/h (??) på Nynäsvägens 70-sträcka så kan du för f...n inte förvänta dig att någon ska vänta sig en plastraket i den farten???

Läser du med gul R-hoj det här, be min kompis om ursäkt här i tråden, tror hon skulle uppskatta det.

Summa summarum... Vill inte moralisera och är f..n omöjligt köra hastighetslagligt med en kul hoj, men kör fort på rätt ställe och var medveten om att omgivande trafikanter inte är beredda på att du kommer i dubbla eller tre-dubbla hastigheten i jämförelse med vad som står på skyltarna, samt visa åtminstone lite hänsyn, så blir det nog aningens färre olyckor. Åkt hem från Nynäs/Gotland runt 10-15 ggr, men den här gången var det rörigare än någonsin...

/B

HönaPower skrev:
2245053 Bra inlägg Benkar!!

Den / dom skyldiga vågar väl inte visa trynet i denna tråd.... :va

Tanken är inte att hänga ut/skälla på någon, slutar bara med munhugg och svordommar, vill bara att alla som kör hoj ska vara medvetna om att omgivningen inte förväntar sig fordon i tokfart/mycket över hastighetsbegränsning.(Samt att det f...n inte är OK att köra om på insidan, tycker i alla fall jag)

Kör man fort (sticker inte under stol att jag gör det, relativt sätt i alla fall) ska man vara medveten om att omgivningen inte förväntar det sig, och anpassa sig efter det, både då det gäller omkörningar, vid korsningar osv.

Glad att allt gick väl i alla fall :)

/B

Jag körde om en del hojjar på väg hem från Nynäs i lördags kväll. Men jag tyckte inte att jag gjorde några fula omkörningar. Höll ganska långt ut i mötande fil när jag körde om några offroadare o nån med en övningskörningsskylt. Gick inte fortare än 110 - 120, aningen fortare när jag körde förbi kanske för o hinna om innan nått möte har jag för mig...

Kör man fortare ska man inte köra om med nöd o näppe o lita på sin omgivning. Jag håller alltid ut ordentligt, för det är hyfsat otrevligt o bli omkörd av nån som håller 50-60km/h mer med liten marginal åt sidan...

Bromsade ganska hårt när jag såg en bil köra om nån husbil eller vad det var under möte. Tror den mötande måste bromsat hårt för o inte krocka. Så det är inte bara hojjar som göra dumma omkörningar...

gluffis skrev:
2245305 Jag körde om en del hojjar på väg hem från Nynäs i lördags kväll. Men jag tyckte inte att jag gjorde några fula omkörningar. Höll ganska långt ut i mötande fil när jag körde om några offroadare o nån med en övningskörningsskylt. Gick inte fortare än 110 - 120, aningen fortare när jag körde förbi kanske för o hinna om innan nått möte har jag för mig...

Kör man fortare ska man inte köra om med nöd o näppe o lita på sin omgivning. Jag håller alltid ut ordentligt, för det är hyfsat otrevligt o bli omkörd av nån som håller 50-60km/h mer med liten marginal åt sidan...

Bromsade ganska hårt när jag såg en bil köra om nån husbil eller vad det var under möte. Tror den mötande måste bromsat hårt för o inte krocka. Så det är inte bara hojjar som göra dumma omkörningar...
Din hoj e blå :va

Precis som många andra skriver, att det ibland kan vara ganska lätt att köra aningens för fort mot gällande hastighetsbegränsningar...Råkar själv hamna i den kategorin. MEN! jag försöker köra efter situationen också... Och efter vädret/vägens beskaffenhet...osv..osv...mycket att tänka på...

Tufft att köra skitsnabbt på en raksträcka.? njaee.... Mycket tuffare att köra kontrollerat! Med hänsyn till andra trafikanter och för att försöka bättra på(iallafall inte förvärra) anseendet om oss hojåkare.

Jag kör faktiskt i lägre tempo med hojjen än med bilen...!! :)

dwestlund skrev:
2245356 Din hoj e blå :va

Jopps, det e den. Men jag tog några hojjar i innerkurva, tänkte att nån kanske blev sur på det o ville gnälla lite ;) Iofs var det nog bara kromslädar tror jag... Man vet aldrig ;)

kamikaze.MC skrev:
2245057 Ja usch, en del skiter i allt.

En kompis ringde idag och sa att en polare har klotat med hojen, han har hjärnskakning eller om det va hjärnskador (fattade inte) och skrapsår. Han hade kraschat i t-shirt men ingen vet var/när/hur. Vet inte ens vilket sjukhus han är på så det är lite svårt att hälsa på :gnissla

EDIT: hans hjälmsprack och har skador på huvvet, ena handen va bara slamsor kvar enligt uppgift, ska till danderyd nu. han hade frontat med en bil vid arninge
kör försiktigt
Lite OT, men det var inte många hojåkare som hade ställ på sig idag! :( Åkte hem från Motala, och satt även hos brorsan och käkade i trädgården några timmar, och dom flesta åkte i jeans + t-shirt, inga handskar :död Några krompråmsåkare hade skinnkläder, dock såna där coola utan skydd :huvet

Mycket bra skrivet!!
Finns många idioter på vägarna helt klart både i bil och på hoj.

Hoztic skrev:
2245736 Lite OT, men det var inte många hojåkare som hade ställ på sig idag! :( Åkte hem från Motala, och satt även hos brorsan och käkade i trädgården några timmar, och dom flesta åkte i jeans + t-shirt, inga handskar :död Några krompråmsåkare hade skinnkläder, dock såna där coola utan skydd :huvet

vilket man kan förstå när det var så in i helvete varmt.. nynäshamn - gävle i skinställ var ingen höjdare..

Slagsmål, fyllekörning & vurpor....?

Hur var det med såna under Lelle? nån som noterat något?
Jag hörde inget, tyckte stämmningen verkade va på topp hela veckan utan vidare med tjafs. Har jag fel?

SMoto skrev:
2246183
Slagsmål, fyllekörning & vurpor....?

Hur var det med såna under Lelle? nån som noterat något?
Jag hörde inget, tyckte stämmningen verkade va på topp hela veckan utan vidare med tjafs. Har jag fel?

Slagsmål: Såg inte till några bistra miner någonstans, bara en massa glada folk. Gissar IOFS att det kan uppstå irritation någon gång när det är 1.800 pers på ett och samma ställe, och på kvällarna lite eller mycket onyktra, men att folk i det läget biter ihop och ignorerar/går vidare om irritation uppstår, samt att OM det skulle uppstå visst gnäbb finns polare/klubbpolare som sliter isär folk innan det hinner spåra ur, lugnt och fint, av det jag såg.

Fyllekörning: Inte hört något, tror att folk är rädda om sitt dyrbara A-kort. Vad det gäller körning på gata så är Gotlands Allehanda en bra källa... :tungan http://www.gotlandsallehanda.se/ Förra året var det en hojåkare som på lördags eller söndagsmorgon torskade för 0.3 promille på väg till färjan. I år står det ännu inget om någon som åkt dit trots ganska så omfattande Poliskontroller under Lelleveckan, och fanns möjlighet att vid receptionen på Kneippbyn blåsa i en bra alkomätare utifall någon kände sig osäker. blåste själv 0.0 en morgon och folk framför blåste i värsta fall 0.2-0.3 och gick då hem till stugan/tältet för att softa några timmar till. (Hörde dock ett vagt rykte om att någon som tänkt sig ut på Gotland Ring blåste 1.0 och därmed fick hoppa över den utflykten) Någon/några lär väl ha fyllevarvat eller burnat inte 100% nyktra, men inga rapporter av vad jag hört om att någon fyllekört på träffområdet.

Vurpor: Såg ett par hojar som klotat på Gotland Ring, trist, men är väl inte helt onaturligt vid bankörning. Såg (och fotade även någon som burnade och därpå välte, men är snäll nog inte lägga ut bilder... :D ) I övrigt så hoppas jag att det inte varit ngn som vurpat vid hojrundor på ön och så.

/B

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...