Toe ut eller in

Ni som är toe in/ut-experter: Märker man någon skillnad ifall man ligger på de olika toleransgränserna?

Kan man få en roligare bil att köra/styra ifall man tullar lite på gränsen, eller förlorar man bara däckgummi? Tänker på vardagskörning och inte bankörning.

Jo visst kan man få det men inte några direkt "magiska" egenskaper inom acceptabel slitagenivå så att säga. Extremare vinklar används oftast för bankörning men då handlar det naturligtvis inte enbart om toe, även här kan slitage vara av intresse så det ställs om beroende på förhållande och/eller exempelvis transport.

Det man då oftast kan uppleva vid lite finlir är en mer precis körkänsla som att styrningen känns stadigare i mittläge. Detta är förmodligen inte helt ovanligt att yrkesfolk lär sig för visst händer det att tillverkare mellanåt specar tveksam originalvärden och blir vinklarna för snälla blir det gärna vingelharry av alltihop. För bättre "anfall" vid kurvtagning krävs normalt större åtgärder.
 
Jo visst kan man få det men inte några direkt "magiska" egenskaper inom acceptabel slitagenivå så att säga. Extremare vinklar används oftast för bankörning men då handlar det naturligtvis inte enbart om toe, även här kan slitage vara av intresse så det ställs om beroende på förhållande och/eller exempelvis transport.

Det man då oftast kan uppleva vid lite finlir är en mer precis körkänsla som att styrningen känns stadigare i mittläge. Detta är förmodligen inte helt ovanligt att yrkesfolk lär sig för visst händer det att tillverkare mellanåt specar tveksam originalvärden och blir vinklarna för snälla blir det gärna vingelharry av alltihop. För bättre "anfall" vid kurvtagning krävs normalt större åtgärder.

Gubbenn jag semestervikarierade för på hjulinställningen på däckverkstan kunde trolla.

Åt folk han kände som godkände det filade han upp skruvhål och gjorde justeringar där biltillverkaren inte hade tänk att det skulle finnas några.

Jag gjorde ju givetvis en hjulinställning på min egen bil när jag jobbade där, lite senare hade han en massa avbokningar samma dag så han frågade om jag ville att han skulle göra en åt mig, visst sa jag, medveten om att den var inom fabrikstoleranserna.

Han ställde om allt till det aggresivare och sportigare hållet, till och med utanför toleranserna ibland, och det blev en märkbar skillnad, bilen slutade kännas "trög och trygg" och började kännas sportig och snudd på nervös istället. (den var inte nervös, det bara kändes så)

Han var expert på BMW då han var BMW fanatiker själv (och många på firman likaså) och han hade även ett förflutet som tävlingsmekaniker på banracingbilar, men han kunde trolla med allt.

Bland annat gjorde han hjulinställning på alla nya japanska bilar som bilfirman brevid sålde, dom behövde det!
 
Nån annan kanske sagt det men nu gör jag det med.

Toe in och toe out är olika saker.

Toe in är det vi snackar om här, hur däcken står när man kör rakt fram. Dem kan ju peka inåt och har då toe in eller utåt och då har bilen negativt toe in. Kan ju stå helt rakt också men då vet jag inte vad det heter.

Toe out handlar om att det däcket som svänger innerst i en kurva har en större vinkel utåt än det andra däcket eftersom däcket som svänger innerst har en snävare kurva.

Nu kommer alla säga att jag har fel men det har jag inte :)
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top