TL1000S eller TL1000R?

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Tänkte kanske byta bort min RF900R å köpa mig en TL1000. Men vad e skillnaden på S å R modellen (förutom utseendet)? Är TLen svår att meka med? Om de e ett problembarn? Vad ska ja titta efter vid köp? Hr säkert 1000 frågor till men får börja här!

Börja med att läsa genom den nästan 12000 inlägg långa TL-tråden.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1387

Fortsätt sedan med att plöja genom den nästan 9000 inlägg långa TL-tråden - v2.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=159782

Är det mer du undrar över efter 21000 inlägg kommer säkert grabbarna i de trådarna hjälpa dig fast risken är kanske att du aldrig ens vill höra ordet TL igen...

Personligen tycker jag att TLR:en är en riktigt ball hoj.

Jo, de e ju ett sätt... Tänkte mig mer en snabb resumé å vägledning på ett lättare sätt.. :)

kortfattat så skiljer de ganska mycket.. motorn är densamma men med 10 extra hk i tlr. typ.
mer sport över tlr.

:)
Den ena har ett R. Valet är således vad som brukar kallas för en "no brainer". :cool:

Hehehe, jo de e klart.. På sättåvis.. Tänker mer på föhållandet pris/prestanda osv... Men R:en är ju klart grannare att titta på.. Men köregenskaperna då? Har inte suttit på nån än så ja har ingen aning. Gillar mest ljudet och utseendet å vill byta fr rad4 till twin.. :tummenupp

De har väl fått rätt svala kommentarer kring vägegenskaperna?
Vill minnas att bakdämparen är "boven"? Fast just nu minns jag inte om det gäller både "S" och "R" modellerna?

Motorn är väl känd som både "skottsäker" OCH har bra med pulver.

Om du köper en äldre modell se till att den har styrdämpare. De är kända för att lätt få styrslag. Åtgärdades med styrdämpare från fabrik -00 tror jag det var.

Den är ganska tungrodd i kurvor så ska man köra aktivt krävs det lite fysik/teknik.

S vs R vet du väl bäst själv vad som passar dig å ändamålen med hojen, men ja, R är roligare att köra :P

S'en ser mycket bättre ut, R'en ser bara konstig och "fet" ut, knappast någon fördel av en V-twin när de inte lyckas bygga ett smalt chassi.

En S eller R skulle jag bygga om till streetfighter. För sportigare körning och bankörning skulle jag nog titta på Aprilia RSV Mille istället.

Last edited:
ramen va väl för klen på dom tidiga modellerna så dom sprack vid styrhuvudet

R:en har visserligen 10 häst mer i motorn än S:en, men den väger också 10 kg mer så den extra effekten är ganska borttappad. Chassit är helt annorlunda på de två modellerna, därav viktskillnaden.
Jag körde en S i ett par säsonger och gillade den. Trevlig motor och vettig körställning.

(Hade säkert behållit den längre om jag inte planterat den i en Volvo.)

S'en ser mycket bättre ut, R'en ser bara konstig och "fet" ut

Är du född på 2000-talet eller? :) TLR är enormt vacker med sina mulliga kurvor. Även de sena 90-talsversionerna av GSX-R modellerna med SRAD får det att rycka i byxan.

TL1000R_Y-B.jpg

1998_GSXR_-_600_SRAD_2.JPG

Motorn är som tidigare påtalats att betrakta som beprövad, dess efterträdare sitter fortfarande i SV-serien. TL-serien kallas ju inte för "the widow-maker" utan anledning, de utan styrdämpare ska tydligen kunna bjuda på fint wobbel om man pressar dem hårt. I överlag är de båda tunga och stora, jämfört med dagens moderna sporthojar.

Det är kanske lite fel att jämföra dem rakt av, S:en är ju helt klart mer åt touring-hållet. Om de ekonomiska aspekterna nu inte är relevanta så hade jag personligen helt klart fallit för en R, dock har jag aldrig haft förmånen att köra ju R:en. Om du nu sneglar på japanska twin så måste jag ju, i sann sporthoj.com tradition, rekommendera min egen hoj. Hondas VTR1000F är klart jämförbar med TLS. Avhandlades nyligen i denna köp-tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=242257

De har väl fått rätt svala kommentarer kring vägegenskaperna?
Vill minnas att bakdämparen är "boven"? Fast just nu minns jag inte om det gäller både "S" och "R" modellerna?

Motorn är väl känd som både "skottsäker" OCH har bra med pulver.

Jo bakdämparen är inte den bästa men lite justeringar så blir den helt ok. Finns en bra länk på första inlägget i Tl tråden v:2 Jamies tlr sida. Han har kanon bra grund inställningar för både fram och bakdämparen. För i sanningens namn så är Suzukis grundinställningar kass.

Om du köper en äldre modell se till att den har styrdämpare. De är kända för att lätt få styrslag. Åtgärdades med styrdämpare från fabrik -00 tror jag det var.

Den är ganska tungrodd i kurvor så ska man köra aktivt krävs det lite fysik/teknik.

S vs R vet du väl bäst själv vad som passar dig å ändamålen med hojen, men ja, R är roligare att köra :P

Det här med styrdämpare gäller främst S:en. Har plockat bort min och den blir inte nervös trots ganska hård körning ibland. Pluset för att ta bort den på R:en är att en del av "tungstyrdheten" försvinner.

ramen va väl för klen på dom tidiga modellerna så dom sprack vid styrhuvudet

Gäller dom tidiga S modellerna främst 97:or och tidiga 98:or.

Last edited:
Oj oj oj, massa felsvar överallt.

97 års TLS släpptes utan styrdämpare, men vart tillbakakallade efter att nån reporter kvaddat en under test och alla 97or kallades tillbak till suzukiåf och fick styrdämpare monterat.

98 och framåt tls hade styrdämpare när de lämnade fabrik.

ALLA tlr hade styrdämpare.

En del 97'or sprack i ramen pga dålig gjutning, inga andra årsmodeller vad jag vet har haft detta problem och min 97'a har inga sprickor nånstans, var ett fåtal drabbade och de har antagligen redan spruckit för länge sen.

Bakdämparen är ingen höjdare på varken TLR eller TLS, på TLS blev den dessutom överhettad då den går brevid avgasröret, löstes på TLR med en värmesköld emellan.

S'en är ingen touringhoj, sittställningen på TLS och TLR är nästan identisk.

TLR har hydralisk koppling, 97-98årsmodell av TLS hade kopplingskorg med 5 fjädrar, 99framår och alla TLR med 6st, de med 5 fjädrar brukar kunna slira lite på kopplingen men de flesta har nog bytt koppling vid dethär laget till nåt värre än standard (är ju 14 år gamla hojar vi snackar om)

TLS och TLR är väldigt lika, körställningen är så gott som identisk och de känns lika att köra (farsan har en tlr jag har tls) så i slutändan är det mest vilket man gillar. Sen är ju barnsjukdomarna från TLS 97-98 fixade på TLR

Det här med styrdämpare gäller främst S:en. Har plockat bort min och den blir inte nervös trots ganska hård körning ibland. Pluset för att ta bort den på R:en är att en del av "tungstyrdheten" försvinner.

När bytte du olja i styrdämparen senast? ny fräch 2.5W olja gör susen för trögstyrning, och du har kvar styrdämparen som kan rädda en tankslapper ;)

Last edited:
Oj oj oj, massa felsvar överallt.

97 års TLS släpptes utan styrdämpare, men vart tillbakakallade efter att nån reporter kvaddat en under test och alla 97or kallades tillbak till suzukiåf och fick styrdämpare monterat.

98 och framåt tls hade styrdämpare när de lämnade fabrik.

ALLA tlr hade styrdämpare.

En del 97'or sprack i ramen pga dålig gjutning, inga andra årsmodeller vad jag vet har haft detta problem och min 97'a har inga sprickor nånstans, var ett fåtal drabbade och de har antagligen redan spruckit för länge sen.

Bakdämparen är ingen höjdare på varken TLR eller TLS, på TLS blev den dessutom överhettad då den går brevid avgasröret, löstes på TLR med en värmesköld emellan.

S'en är ingen touringhoj, sittställningen på TLS och TLR är nästan identisk.

TLR har hydralisk koppling, 97-98årsmodell av TLS hade kopplingskorg med 5 fjädrar, 99framår och alla TLR med 6st, de med 5 fjädrar brukar kunna slira lite på kopplingen men de flesta har nog bytt koppling vid dethär laget till nåt värre än standard (är ju 14 år gamla hojar vi snackar om)

TLS och TLR är väldigt lika, körställningen är så gott som identisk och de känns lika att köra (farsan har en tlr jag har tls) så i slutändan är det mest vilket man gillar. Sen är ju barnsjukdomarna från TLS 97-98 fixade på TLR

När bytte du olja i styrdämparen senast? ny fräch 2.5W olja gör susen för trögstyrning, och du har kvar styrdämparen som kan rädda en tankslapper ;)

Ärligt sagt inte bytt den och lite lat med. :rolleyes: Lättare o ta bort den. :)

Är du född på 2000-talet eller? :) TLR är enormt vacker med sina mulliga kurvor. Även de sena 90-talsversionerna av GSX-R modellerna med SRAD får det att rycka i byxan.

:D Herregud vilka dryga mongon det finns på det här forumet...

Jag tycker att TLR är ful, det är min åsikt, den står jag för.
SRAD är helt OK, jag har själv haft en.

Jag läste en hel del recensioner innan jag köpte min Suzuki hösten 2009. En var
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...ike-Reviews/Suzuki/Suzuki-TL1000S-1997-2001-/ sammanfattning 3 stjärnor
och efter det kändes inte TL1000S som rätt hoj för mig. Vill ha nått lättkört. Att jag på annan webbsite hittade smeknamnet "The widow maker" för TL1000S bidrog. Jämför
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...Reviews/Suzuki/Suzuki-GSX-R750K1-3-2001-2003/ sammanfattning 5 stjärnor
eller
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...ws/Honda/HONDA-VTR1000F-FIRESTORM-1997--2005/

Last edited:

Hehe, vad skulle internet vara utan dryga mongon som argumenterar över skitsaker. Designen var inne 1998, tjockisar kan vara vackra :krama

SRAD... Luft via ramen, ungefär, va de va? Men hur stor skillnad gör de på hojen? E de annan prestanda eller e de kosmetiskt? Är alla modeller efter ett visst årtal SRAD på tlr:en eller hur ligger de till med de? Anledningen att ja frågar e att vissa på blocket lackat om å inte har nära dekaler på så ja kan inte avgöra!?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman